Website van het Jaar

Wat te doen bij maag- en darmklachten

Wat te doen bij maag- en darmklachten

Doordat ons maagdarmstelsel een complex systeem is, zijn de oorzaken van maag- en darmklachten niet altijd makkelijk te achterhalen. Zo is diarree in de meeste gevallen een relatief onschuldig probleem dat vanzelf overgaat, maar kan het ook een symptoom zijn van een ernstige aandoening. Bij aanhoudende klachten aan maag en darmen wordt daarom aangeraden om langs de huisarts te gaan. Die kan de ernst van de klachten bepalen en aangeven wat de beste behandeling is. Om maag- en darmklachten te voorkomen is het daarnaast verstandig om een gevarieerd voedingspatroon en een gezonde levensstijl na te streven.

Gezond voedingspatroon

Een goed voedingspatroon draagt bij aan een gezond maagdarmstelsel. Het is belangrijk om gevarieerd te eten en daarbij te kiezen voor vezelrijke voeding. Ook wordt aangeraden om de tijd te nemen bij het eten: rustig kauwen en af en toe even pauze nemen, in plaats van alles zo snel mogelijk naar binnen werken.

Vezelrijke voeding

Voor een gezonde spijsvertering is het belangrijk dat je voldoende vezels binnenkrijgt. Vezels zijn plantendeeltjes die niet verteerd worden in de dunne darm. Ze komen daardoor onverteerd in de dikke darm terecht. Doordat vezels daar vocht opnemen, zwellen ze op. Dankzij deze sponswerking neemt het volume van de ontlasting toe, wat een gunstig effect heeft op de stoelgang. Mensen die voldoende vezels eten, hebben minder kans op verstopping. Tegelijkertijd hebben vezels, dankzij hun sponswerking, ook een gunstig effect bij diarree.

Groenten en fruit bevatten van nature veel vezels, net als volkoren producten. Ook noten en peulvruchten zijn vezelrijke voedingsbronnen. Voor een gezonde spijsvertering heeft een volwassen mens per dag dertig tot veertig gram voedingsvezels nodig. Uit onderzoek blijkt echter dat de meeste mensen dit niet halen: de gemiddelde Nederlander krijgt per dag twintig tot vijfentwintig gram vezels binnen. Naast vezelrijke voeding is het ook belangrijk om voldoende te drinken, want vezels hebben vocht nodig om hun werk te kunnen doen. Aangeraden wordt om dagelijks minimaal anderhalf tot twee liter te drinken.

Gezonde levensstijl bij maag- en darmklachten

Naast gezond eten is ook een gezonde levensstijl belangrijk. Voldoende bewegen, niet roken, geen overmatig alcoholgebruik en letten op het gewicht dragen allemaal bij aan een gezonder lichaam en een lager risico op maag- en darmklachten. Ook het vermijden van stress kan een positief effect hebben op het maagdarmstelsel.

Gezond toiletgedrag

Daarnaast is gezond toiletgedrag belangrijk. Dit houdt in dat je de ontlasting niet uitstelt, maar naar de wc gaat wanneer je aandrang voelt. Verder is een goede houding op het toilet belangrijk: iets voorovergebogen, met de knieën licht opgetrokken. Zachtjes mee persen mag, hard persen moet vermeden worden. Tot slot is het belangrijk om ontspannen te blijven en de tijd te nemen als dat nodig is.

Deze tekst is nagekeken door Tim van der Beek, huisarts

Pagina laatst aangepast opĀ 29-04-2020

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren