Website van het Jaar

Misselijkheid voorkomen

Soms word je al misselijk voordat je er erg in hebt. Het is vaak lastig om dan van de misselijkheid af te komen. Daarom is het beter om misselijkheid te voorkomen. Weet je wanneer je doorgaans misselijk wordt? Probeer dan de misselijkheid te voorkomen met onderstaande tips.

Tips misselijkheid voorkomen

Ben je vaak misselijk tijdens het reizen, de zwangerschap, na chemotherapie of na narcose? Je kunt mogelijk zelf deze misselijkheid tegengaan. Hieronder volgen tips om misselijkheid te voorkomen.

Misselijkheid voorkomen tijdens reizen

  • Ga voor in een auto of bus zitten
  • Ga op een boot zoveel mogelijk in het midden zitten
  • Ga in de trein in de rijrichting zitten
  • Ga in het vliegtuig boven de vleugels zitten
  • Lees niets tijdens het reizen, maar kijk liever (vooruit) naar de weg
  • Zorg voor goede ventilatie
  • Stop tijdens de reis af en toe voor frisse lucht
  • Eet kleine beetjes licht verteerbaar voedsel, zoals fruit
  • Voel je misselijkheid opkomen? Eet iets kleins, zoals een koekje
  • Probeer rustig te zitten of te liggen met de ogen dicht
  • Vermijd alcohol op een lege maag
  • Vermijd een te volle maag
  • Zoek afleiding

Zwangerschapsmisselijkheid voorkomen

  • Drink voldoende
  • Vermijd vette producten, vooral als je merkt dat het misselijkheid uitlokt
  • Zure dranken, zoals vruchtensap, wekken soms misselijkheid op
  • Eet een licht ontbijt op bed, bijvoorbeeld thee en een beschuitje (bij zwangerschapsmisselijkheid in de ochtend)
  • Eet over de dag kleine porties (bij zwangerschapsmisselijkheid over de hele dag)

Misselijkheid voorkomen na narcose

Na een narcose herstelt het lichaam zich van een ongewone situatie. Misselijkheid is daardoor lastig zelf te voorkomen. Je kunt in het ziekenhuis vragen naar een middel tegen misselijkheid.

Misselijkheid voorkomen na chemotherapie

Je kunt voor, tijdens en na chemotherapie last hebben van misselijkheid. Vaak zijn er middelen tegen misselijkheid bij chemotherapie. Indien je last hebt van misselijkheid voor chemotherapie, door bijvoorbeeld spanning, kun je gedragstherapie volgen. Verder kun je op je voeding letten:

  • Drink voldoende, minstens twee liter per dag
  • Drink niet alleen water. Wissel het bijvoorbeeld af met melkproducten, bouillon, vruchtensap enzovoort
  • Heb je een opgeblazen gevoel tijdens de misselijkheid? Dan helpen koolzuurhoudende dranken (bijvoorbeeld cola) vaak
  • Voorkom een lege maag
  • Eet regelmatig kleine maaltijden
  • Vermijd vet en zwaar voedsel
  • Vermijd misselijkmakende geuren

Pagina laatst aangepast opĀ 27-01-2017

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren