Website van het Jaar

Waar zit vitamine D in?

Er zijn drie bronnen waar vitamine D in zit: de huid maakt het zelf aan met behulp van de zon, voeding en supplementen. De huid vervult een deel van de behoefte aan vitamine D door de aanmaak ervan onder invloed van zonlicht. De rest moet uit voeding en eventueel supplementen worden verkregen. Bij iemand met een lichte huidskleur die regelmatig in de zon komt, is gemiddeld over het hele jaar ruwweg twee derde van de vitamine D afkomstig uit zonlichtblootstelling en een derde uit voeding.

Vitamine D en zon

De belangrijkste bron van vitamine D is de invloed van het licht van de zon op de huid. Je huid bevat het pigment provitamine D. Het zonlicht zet de provitamine D in de huid om in vitamine D3. Het advies is om elke dag tussen 11.00- 15.00 uur een kwartier tot een half uur ten minste je hoofd en handen aan de zon bloot te stellen bij alledaagse activiteiten. Op deze manier kan je huid voldoende vitamine D aanmaken. Wanneer je een groter deel van je lichaam blootstelt, volstaat kortere tijd. In de zomer kan enkele minuten in de felle zon volstaan. Wanneer je je insmeert met een hoge factor zonnebrandcrème of een sunblock, is langere tijd blootstelling aan de zon nodig om voldoende vitamine D aan te maken. Wel is het belangrijk om veilig te zonnen. Ook in de schaduw of met bewolkt weer maakt je huid vitamine D aan, maar minder snel dan in de zon. Veel mensen krijgen via zonlicht voldoende vitamine D binnen, maar dit geldt niet voor iedereen en niet onder alle omstandigheden. 

Vitamine D aanmaken onder de zonnebank

Je huid kan ook onder invloed van de lampen van een zonnebank vitamine D aanmaken. Dit werkt alleen als de lampen die je gebruikt UVB-straling leveren. Je huid maakt namelijk alleen onder invloed van UVB-straling vitamine D aan. De meeste zonnebanken hebben naast UVA-lampen ook UVB-lampen. De hoeveelheid UVB-straling die de zonnebank levert, verschilt per zonnebank. Onbekend is hoeveel vitamine D je lichaam met behulp van de zonnebank kan aanmaken. Lees meer over hoe je veilig onder de zonnebank kunt in ons dossier.

Vitamine D in voeding

Vitamine D komt in voeding uitsluitend voor in voedingsmiddelen van dierlijke herkomst. Meestal gaat het om zeer kleine hoeveelheden. Voedingsmiddelen waar wel vrij veel vitamine D in voorkomen, zijn: vette vis – zoals haring, zalm, paling en makreel – en in lagere concentraties vlees, lever, eieren en melkproducten.

Aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten (maar niet aan oliën) wordt in Nederland ook vitamine D toegevoegd. Roomboter bevat van nature vitamine D, maar veel minder dan de toegevoegde vitamine D in margarine en halvarine. Ook kunstmatige zuigelingenvoeding bevat een volgens de EU-richtlijn geldend gehalte aan vitamine D (1 tot 2,5 microgram/100 kcal). Vitamine D mag ook aan andere producten worden toegevoegd. Lees meer over het belang van vetten in ons dossier.

De hoeveelheid vitamine D die je via voeding binnenkrijgt, kan variëren van enkele microgrammen tot meerdere milligrammen per dag. Zo zit er in een stukje zalm van 100 gram bijvoorbeeld 9,5 microgram vitamine D en in een gekookt ei 0,9 microgram. Lees meer over vitamine D en voeding op Dokterdokter.

Hoe werkt de opname van vitamine D?

Het is niet eenvoudig om aan te geven hoe de opname van vitamine D precies werkt. De mogelijkheid tot opname van vitamine D hangt namelijk samen met andere processen in het lichaam. De aanwezigheid van sommige vitamines en mineralen beïnvloeden de opname van andere vitamines in het lichaam. Het mineraal calcium bevordert bijvoorbeeld de opname van vitamine D. Ook andere stoffen uit voeding spelen een rol bij de opname van vitamine D. Zo wordt een vetoplosbare vitamine als vitamine D het beste opgenomen als in de darm ook wat vet of olie aanwezig is.

De tekst is mede tot stand gekomen met medewerking van Wilma van Dormalen van Supplementinfo.nl.

Pagina laatst aangepast op 01-07-2019

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren