Extra vitamine D voor ouderen en overige groepen

Niet alleen baby’s, kinderen tot 4 jaar en zwangere vrouwen wordt aangeraden extra vitamine D te nemen. Dit advies geldt ook voor ouderen, mensen met een donkere huid, mensen die weinig buiten komen (of buiten de huid bedekken) en overige groepen.

Extra vitamine D voor ouderen

Extra vitamine D kan bij ouderen de botdichtheid verbeteren en het risico op botbreuken verkleinen. Voor ouderen geldt het advies om vitamine D-supplementen te nemen. Er is een apart advies voor alleen vrouwen van 50-70 jaar en voor mannen én vrouwen vanaf 70 jaar. Lees hieronder het advies over vitamine D voor ouderen binnen deze leeftijdscategorieën. 

Vitamine D voor vrouwen van 50-70 jaar

De Gezondheidsraad adviseert vrouwen van 50-70 jaar – ongeacht huidskleur en mate van zonlichtblootstelling – om 10 microgram extra vitamine D per dag uit een supplement te slikken. Een tekort aan vitamine D en calcium kan vooral bij vrouwen namelijk botontkalking (osteoporose) veroorzaken. Botontkalking speelt vooral bij vrouwen na de overgang, dus vanaf circa 50 jaar. Er is weinig bewijs dat een aanvulling van vitamine D en calcium bij vrouwen van 50-70 jaar daadwerkelijk een gunstig effect heeft op het risico om een bot te breken. Toch is het aannemelijk dat extra vitamine D goed is voor de werking van de spieren en het bijdraagt aan de instandhouding van sterke botten. 

Vitamine D voor mannen en vrouwen vanaf 70 jaar

Voor alle mannen en vrouwen vanaf 70 jaar – ongeacht huidskleur en mate van zonlichtblootstelling – geldt het advies om 20 microgram vitamine D per dag uit een supplement in te nemen. Bewezen is dat extra vitamine D deze groep helpt om risico’s van vallen te verminderen, in verband met houdingsinstabiliteit en spierzwakte. De extra dosis vitamine D verbetert bij hen niet alleen de botdichtheid, maar het verkleint bovendien het risico op botbreuken.

Het is voor ouderen van groot belang om voldoende vitamine D binnen te krijgen. De hoeveelheid vitamine D die ouderen uit voeding en zonlicht halen, is niet voor iedereen even hoog. Bij 70-plussers met een lichte huidskleur die voldoende zonlicht krijgen, zou een aanvullende hoeveelheid vitamine D van 10 microgram per dag voldoende kunnen zijn. Het vermogen van de huid om vitamine D door zonlicht aan te maken vermindert als je ouder wordt. Met inname van voeding kan dit slechts voor een klein deel worden aangevuld. De Gezondheidsraad adviseert alle 70-plussers dan ook om een supplement van in totaal 20 microgram vitamine D per dag te nemen.

Vitamine D bij een donkere (getinte) huid

Kinderen, adolescenten, volwassenen en ouderen tot 70 jaar met een donkere (getinte) huid wordt aangeraden dagelijks 10 microgram vitamine D uit een supplement te gebruiken. De mate waarin je vitamine D aanmaakt door blootstelling aan zonlicht, hangt af van je huidtype. Mensen met een donkere huid zijn minder gevoelig voor ultraviolette straling en maken daardoor minder vitamine D aan door alledaagse blootstelling aan zonlicht dan mensen met een lichte huid. Gezonde voeding bevat niet genoeg vitamine D om deze lagere aanmaak van vitamine D uit zonlicht aan te vullen. Mensen met een donkere huid zijn voor voldoende hoeveelheden vitamine D dus aangewezen op supplementen. Ouderen vanaf 70 jaar met een donkere huid wordt aangeraden een supplement van 20 microgram per dag te nemen.

Vitamine D voor mensen die weinig buiten komen

Kinderen, adolescenten en volwassen die weinig buitenkomen, die zichzelf of hun huid niet of nauwelijks aan zonlicht blootstellen of die buiten de huid bedekken, kunnen een vitamine D-tekort oplopen. Voor deze groep mensen geldt een algemeen advies om 10 microgram vitamine D per dag uit een supplement in te nemen.

Overige groepen

Naast de eerdergenoemde risicogroepen op een vitamine D-tekort, zijn er ook mensen waarvoor een aanvulling met vitamine D wenselijk kan zijn, maar waarvoor geen officieel aanvullingsadvies bestaat:

  • Mensen die eenzijdig eten.
  • Vegetariërs en veganisten.
  • Mensen met een alcoholverslaving. Overmatig alcoholgebruik kan de lever aantasten, wat de aanmaak van vitamine D belemmert.
  • Mensen die een extreem (vetarm of vetloos) dieet volgen. 
  • Ouderen die weinig eten.

Voor deze mensen is het vooral belangrijk om hun leefstijl te verbeteren en hun eetpatroon aan te passen.

Daarnaast kan het bij gebruik van bepaalde medicijnen nodig zijn om extra vitamine D te slikken. Sommige medicijnen hebben bij langdurig gebruik namelijk een directe of indirecte invloed op de stofwisseling of de werking van vitamine D. Vraag bij twijfel hierover advies aan je huisarts of behandelend arts.

Bekijk in onderstaande video wie een verhoogd risico heeft op een vitamine D-tekort en hoe je dit voorkomt.

De tekst is mede tot stand gekomen met medewerking van Wilma van Dormalen van Supplementinfo.nl.

Pagina laatst aangepast op 01-07-2019

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren