Wat is een goede mondgezondheid?

Een optimale mondgezondheid draagt bij aan je algehele gezondheid en heeft effect op je weerstand. Zorg daarom goed voor je mond, dan zorg je goed voor je lichaam.

Houd je mond gezond met de volgende stappen:

  • Poets twee á drie keer per dag minimaal twee minuten.
  • Gebruik een zachte tandenborstel en vervang deze elke drie maanden.
  • Maak ook tussen je tanden en kiezen schoon door te flossen, ragen of stoken.
  • Verwijder overgebleven bacteriën met een tongschraper en eventueel een mondspoelmiddel.
  • Vermijd zoveel mogelijk het gebruik van suikerhoudende dranken.
  • Ga regelmatig naar de tandarts of mondhygiënist.

Tips bij tanden poetsen

Houd altijd een bepaalde volgorde aan, zodat je geen tanden en kiezen mist tijdens het poetsen. Een makkelijke methode om te onthouden is de 3 B’s:

  • Buitenkant
  • Bovenop
  • Binnenkant

Je begint rechts aan de buitenkant en poetst zo helemaal naar de linkerkant. Vervolgens doe je hetzelfde voor de bovenkant. Daarna volgt de binnenkant. Aansluitend herhaal je dit voor de boven- of onderkant van je gebit.

Houd je tandenborstel een beetje schuin vast, in een hoek van 45 graden. Zo reinig je ook goed de tanden en kiezen onder je tandvlees. Poets niet te hard, want dan tast je het tandglazuur en je tandvlees aan. Poets ook niet te zacht, want dan verwijder je niet alle tandplak (tandplaque). Als je een handtandenborstel gebruikt, maak dan tijdens het poetsen korte, heen- en weergaande bewegingen met je tandenborstel. Een elektrische tandenborstel maakt deze poetsbeweging voor je. Dan houd je je borstel juist stil tegen elke kies en tand, waarbij je niet te veel druk zet.

Bekijk onderstaande video's voor tips bij het tanden poetsen. Let op: tekst gaat door onder de video's!

Waarom moet ik flossen, ragen of stoken?

Je tandenborstel reinigt een groot deel van je gebit, maar kan niet tussen je tanden en kiezen komen. Wist je dat maar liefst 40% van het tandoppervlak zich tussen tanden en kiezen bevindt. Daarom is het gebruik van flosdraad, tandenstokers of ragers zo belangrijk. Een rager gebruik je als er voldoende ruimte is tussen je tanden en kiezen. Als er minder ruimte is, kies je voor een tandenstoker. Is daar ook te weinig ruimte voor? Dan ga je over op floss. Je kunt natuurlijk ook met twee of drie van deze hulpmiddelen werken, dat hangt van je gebit af. Vraag je tandarts of mondhygiënist om persoonlijk advies.

Hoe moet je flossen en ragen? Bekijk hieronder de video's! Let op: tekst gaat door onder de video's.

Waarom het reinigen van je tong zo belangrijk is

In je mond komen veel bacteriën voor. Deze produceren o.a. vluchtige zwavelgassen en kunnen voor een slechte adem zorgen. Door goed te poetsen en ook de ruimtes tussen je tanden en kiezen (interdentale ruimtes) te reinigen, geef je bacteriën geen kans om zich te nestelen. Daarnaast is het belangrijk om bij je dagelijkse mondverzorging je tong niet te vergeten. Hierop kan zich namelijk een laagje tongbeslag afzetten (ook wel een witte tong genoemd). Door de tong goed te reinigen, verwijder je dit laagje en daarmee voorkom je dat je onfris uit je mond ruikt. En doordat je je mondhygiëne op deze manier optimaal houdt, voorkom je ook dat je gezondheidsklachten krijgt.

Hoe gebruik ik een tongschraper?

Een tongschraper gebruiken is de beste manier om achtergebleven bacteriën van je tong te verwijderen. Het blijkt dat een tongschraper effectiever werkt dan een tandenborstel. Gebruik deze daarom elke dag, het liefste ’s ochtends en ’s avonds. Steek je tong zo ver mogelijk uit en schraap zo’n vijf keer naar voren over je tong. Gebruik de tongschraper over de hele breedte van je tong, van de linkerkant via het midden naar de rechterkant. Probeer zo ver mogelijk in je mond te komen met je tongschraper, want zo haal je meer aanslag weg. 

In het begin is het gebruik van een tongschraper even wennen. Sommige mensen moeten er zelfs van kokhalzen. Na verloop van tijd leer je de tongschraper zo te plaatsen dat je niet meer hoeft te kokhalzen. Het helpt ook door het puntje van je tong vast te houden met een theedoek.

Pagina laatst aangepast op 09-06-2020

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren