Wat kun je zelf doen tegen rugpijn?

Je kunt veel doen om rugpijn tegen te gaan. Allereerst door te zorgen dat je zelf psychisch, fysiek en mentaal in een goede conditie bent. Vind een balans. Op deze pagina gaan we in op het fysieke aspect. Wat kun je op fysiek vlak doen tegen rugpijn?

Zithouding op het werk en thuis

Als je ervoor zorgt dat je stoel je lichaam goed ondersteund (aangemeten), kun je rugklachten op het werk voorkomen. Dit geldt tevens voor thuis als je daar werkt of in een meer ontspannende sfeer wilt verkeren. Lees hier meer over op de pagina ‘Juiste zithouding bij nekpijn en rugpijn’.

Ergonomie onderweg

Indien mogelijk is het ook goed om op de ergonomie te letten op de fiets (hoogte zadel, afstand stuur-zadel, hoogte trappers), auto (hoogte van de stoel, kanteling van de stoel en hoek van de stoelrug ten opzichte van het stuur etc.). In een trein is het moeilijker; er zijn immers minder mogelijkheden om je omgeving aan te passen. Het advies is hier om vaker op te staan en te bewegen in de vorm van lopen door de trein bij langdurig reizen.

Oefeningen bij rugpijn

In eerste instantie geldt altijd: zorg dat de stabiliteit van je lichaam gewaarborgd wordt door een spierkorset dat voldoet aan de eisen die jouw lichaam stelt. Sterke spieren bereik je door regelmatig stabiliteits- en krachtoefeningen van buikspieren en rug te beoefenen. Net zo belangrijk is het om aandacht te besteden aan de stabiliteit van het nek- en schoudergebied en de hoge rugspieren. Enkele voorbeelden van oefeningen:

  • Buikspieroefening: ga op je rug liggen, met je knieën gebogen en je voeten plat op de grond. Raak met je vingers je knieën aan en houd dit zo lang mogelijk vol. Ontspan daarna ongeveer een minuut en doe vervolgens de oefening opnieuw.
  • Rugspieroefening: ga op je buik liggen en strek je armen en benen. Til je ledematen op en houd dit zo lang mogelijk vol. Ontspan daarna ongeveer een minuut en doe vervolgens de oefening opnieuw.

Ga je aan de slag met rug- en buikoefeningen? Bij het verkeerd toepassen van de oefeningen nemen je klachten juist toe. Schakel daarom een specialist in voor hulp, zoals een fysiotherapeut.

Blijf bewegen bij rugklachten

Hoewel bewegen soms pijn doet bij rugpijn, is het belangrijk in beweging te blijven. Langdurig stilzitten veroorzaakt stijfheid en komt de klachten niet ten goede. Met sporten als zwemmen, joggen en fietsen help je jouw lichaam sterker en soepeler te worden. Heb je veel pijn tijdens beweging? Laat het joggen en fietsen dan achterwege. Zwemmen en lopen zijn aan te raden bij hevige rugklachten.

Pagina laatst aangepast op 03-02-2017

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren