Juiste houding bij staan en tillen

Veel rugklachten ontstaan door een verkeerde houding tijdens langdurig staan en veel tillen. Voorkom of verminder rugpijn met deze tips!

Tips bij een staande houding

Een natuurlijke staande houding is erg belangrijk. Je staat rechtop, op een manier dat je hele lichaam in evenwicht is. Beide voeten dragen net zoveel lichaamsgewicht waardoor je heupen op een horizontale lijn staan. Sta je vaak gebogen, leun je veel op één voet of is je lichaam op een andere manier niet in evenwicht? Houd dan de volgende tips in gedachte:

  • Ga rechtop staan en verdeel hierbij het lichaamsgewicht over beide voeten.
  • Voorkom dat je je knieën overstrekt. Onbewust duw je je knieën vaak helemaal naar achteren, waardoor ze op slot komen te staan. Bij een goede houding zijn je knieën heel licht naar voren gebogen.
  • Houd je rug recht en ontspan je schouders.
  • Houd je hoofd en nek recht boven je romp.

Tips bij tillen

Verricht je zwaar lichamelijk werk? Ook hier is het belangrijk dat je lichaam in evenwicht is. Maak geen rare bewegingen en vraag eventueel een training aan bij je werkgever om zo gezond mogelijk met je lichaam om te gaan. Wellicht beperkt het inschakelen van hulpmiddelen lichamelijke klachten. Enkele tips bij het tillen:

  • Bepaal vooraf het gewicht van het voorwerp dat je gaat tillen. Til niet teveel in één keer. Vraag hulp bij grote en/of zware objecten.
  • Til nooit met gedraaide rug. Ga recht staan, zoek een goede balans en verplaats je voeten als je moet draaien, niet je lichaam.
  • Til met twee handen, zo dicht mogelijk bij het lichaam en niet hoger dan je schouders.
  • Buig nooit je rug tijdens het tillen. Houd deze zo recht mogelijk en ga door je knieën als je iets wilt pakken en optillen. Ga vervolgens langzaam omhoog en gebruik hierbij je buik- en beenspieren. Hetzelfde geldt voor het neerzetten van het voorwerp.

Luister naar je lichaam. Beginnende rug- en nekklachten kunnen snel een ergere vorm aannemen. Trek tijdig aan de bel.

Heb je vooral last tijdens het zitten? Bekijk dan ook de pagina 'Juiste zithouding bij rugpijn en nekpijn'. Of veroorzaakt niet zozeer jouw houding maar de omgeving rugklachten? Lees dan meer over fysieke ergonomie.

Pagina laatst aangepast opĀ 03-02-2017

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren