Website van het Jaar

Rugpijn, hoe zit het eigenlijk? En wat doe ik er tegen?

Je hebt al enige tijd last van rugpijn. Of de pijn is opeens op komen zetten. Naast overbelasting is een verkeerde houding vaak de oorzaak van rugklachten. Ook kan het komen door gebrek aan balans tussen buik- en rugspieren. Je houding verbeteren speelt een grote rol bij het verminderen van rugklachten. In het dossier ‘Rugpijn, hoe zit het eigenlijk?’ lees je meer over soorten rugpijn, welke invloed je houding heeft op rugpijn en wat je er allemaal tegen kunt doen.

Soorten rugpijn en oorzaken

Het achterhalen van de soort rugpijn en oorzaak is belangrijk voor de behandelkeuze. Hoe meer je weet over de oorsprong van je klachten, hoe gerichter je iets kunt doen tegen rugpijn. Veelvoorkomende rugklachten zijn:

Hoge rugpijn

Hoge rugpijn ontstaat meestal geleidelijk. Met name door een langdurig verkeerde werkhouding of veel eenzijdige en herhaaldelijke bewegingen. Mensen met een kantoorbaan hebben vaak hoge rugpijn. De pijn zit doorgaans tussen de schouderbladen.

Lage rugpijn

Lage rugpijn zit in de onderrug, tussen je stuitje en de onderste ribben. Vaak is de oorzaak langdurige overbelasting van de spieren of een verkeerde beweging. Echter kan lage rugpijn ook ontstaan door langdurig gebrek aan ondersteuning van een matras, bank of stoel.

Midden rugpijn

Heb je juist pijn in het midden van je rug? Deze pijn en spierstijfheid ontstaat vaak door overbelasting van spieren en gewrichten, een verkeerde houding (een constante gedraaide of gebogen houding) of een verhoogde spierspanning. De pijn kan ook links of rechts in het midden van je rug optreden.

Stijve rug

Een stijve rug is vaak het gevolg van overmatige spieractiviteit of kou. Een stijve rug kan acuut optreden, maar kan ook een chronische vorm aannemen door langdurige spierspanning, bijvoorbeeld na een lange periode van veel stress. De stijfheid zit meestal in de onderrug.

Beknelde zenuw in de rug

Een beknelde zenuw in de rug wordt ook wel zenuwcompressie genoemd. Er duwt een uitpuilende tussenwervelschijf in je rug tegen je zenuwen. Ook wel te herkennen aan pijn in het been door uitstraling, krachtafname en tintelingen. Oorzaken zijn onder andere slijtage van de tussenwervelschijven, een plotselinge draaibeweging van de romp, langdurig zitten, gebrek aan beweging of zware rugbelastende werkzaamheden. Een bekend voorbeeld van een beknelde zenuw in de rug is een hernia.

Acute rugpijn

Pijn in de rug die opeens ontstaat wordt acute rugpijn genoemd. In de volksmond ook wel spit genoemd. Meestal ga je dan onverwachts door je rug. Je maakt een verkeerde beweging, tilt iets zwaars op of door overbelasting van de rug ervaar je plotseling een pijnscheut.

Chronische rugpijn

Chronische rugpijn ontstaat geleidelijk dan wel door slijtage aan bot en wervels. Je hebt bijvoorbeeld langdurig een verkeerde (werk- en/of zit)houding en de rugklachten nemen hierdoor langzamerhand toe en worden bijna doorlopend ervaren.

Aspecifieke rugpijn

Bij veel rugpatiënten is de precieze oorzaak van de pijn niet bekend. Dit wordt ook wel aspecifieke rugpijn genoemd. Het kan bijvoorbeeld komen door stress of een verkeerde houding, maar dit is niet direct aan te tonen. Door een onduidelijke oorzaak blijft een gerichte behandeling vaak uit. Als de pijn je dagelijkse leven beïnvloedt, ga dan naar de huisarts én kijk ook zelf kritisch naar je (werk en/of zit)houding.

Rugpijn in combinatie met schouderklachten en nekpijn

Rugpijn gaat vaak gepaard met uitstralingspijn naar andere lichaamsdelen. Heb je hoge rugpijn? Dan heb je waarschijnlijk ook nekklachten en schouderpijn. Bij sommigen gaat het nog iets verder; zij ervaren onder andere hoofdpijn, pijn in de armen of pijn rond de borst.

Rugpijn in combinatie met pijn in billen, benen en voeten

De pijn die veroorzaakt wordt door lage rugpijn en een beknelde zenuw in de rug stralen vaak uit naar je billen, benen en voeten. Heb je een hernia in je onderrug dan heb je niet altijd lage rugpijn. Soms voel je de pijn alleen in je ledematen.

Wat te doen tegen rugpijn?

Wat kun je zelf doen tegen rugpijn? En wanneer is het verstandig om een fysiotherapeut in te schakelen bij rugklachten? Lees meer op de volgende pagina’s:

Pagina laatst aangepast op 03-02-2017

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren