Tips bij plasproblemen en urineverlies

Plasproblemen en urineverlies kunnen een enorme belemmering vormen in het dagelijks leven. Gelukkig kun je vaak zelf maatregelen nemen om plasklachten te verminderen. Bekijk hieronder de tips!

Drink voldoende

Zorg ervoor dat je voldoende drinkt als je moeite hebt met plassen. Zo zet je de nieren aan het werk, waardoor afvalstoffen via de urine uit het lichaam worden verwijderd. Bovendien houdt voldoende vocht je blaas in goede conditie.

Het klopt overigens niet dat je van veel drinken vaker gaat plassen. Hoe meer vocht je binnenkrijgt, hoe groter de hoeveelheid urine is die je loost tijdens een plasbeurt. Je gaat dus niet vaker naar de wc, maar je plast meer per toiletbezoek.

Drink hoofdzakelijk water, koffie of thee. Koffie of thee bevatten cafeïne en zorgen voor prikkeling van de blaas. Als je last hebt van een overactieve blaas kun je deze middelen juist beter vermijden. Houd het dan liever bij water.

Ga niet té vaak

Ga je vaker dan acht keer per dag naar de wc? Bij abnormale aandrang kun je beter niet direct naar het toilet gaan. Door je toiletbezoek uit te stellen train je je blaas om meer urine op te slaan. Je vergroot de capaciteit van de blaas, waardoor je minder vaak naar het toilet hoeft. Overweeg ook het gebruik van een plasdagboek. Met een plasdagboek krijg je meer inzicht in de frequentie van je toiletbezoek en de vooruitgang die je boekt.

Een gezond gewicht

Heb je overgewicht én last van urineverlies? Het verliezen van gewicht kan helpen. De sluitspier rond de uitgang van de blaas houdt de urine in je blaas. Overgewicht zet extra druk op de blaas waardoor de sluitspier minder goed werkt. Afvallen kan dus helpen om meer controle te krijgen over je blaas.

Train je bekkenbodemspieren

Niet alleen de sluitspier rond je blaas houdt urine op, ook je bekkenbodemspieren spelen een belangrijke rol. Om je blaas extra te ondersteunen kun je bekkenbodemoefeningen doen. Ga met je rug op de grond liggen, buig je benen en zet je voeten op de grond. Span vervolgens je bekkenbodemspieren zes tellen aan terwijl je rustig doorademt. Ontspan de spieren daarna zes tellen. Herhaal dit tien keer. Doe deze oefening elke dag, het liefst drie keer.

Hoe span ik mijn bekkenbodemspieren aan? Dit doe je door een knijpende of intrekkende beweging te maken van je anus en je plasbuis. Je doet hier precies hetzelfde als het tegenhouden van een windje en het ophouden van plas.

Neem de tijd

Neem de tijd voor een toiletbezoek. Zorg dat je rustig naar het toilet kan en ontspant. Verder is het belangrijk dat je goed uitplast. Door goed uit te plassen leeg je de blaas beter en voorkom je urinedruppelen na het toiletbezoek. Met een lege blaas duurt het langer voordat deze weer vol is en je dus weer aandrang krijgt.

Incontinentiemateriaal bij urineverlies

Bij urineverlies kan huidirritatie, jeuk, roodheid en een infectie ontstaan. Neem bij urineverlies altijd contact op met de huisarts zodat je samen kunt kijken naar een oplossing. In de tussentijd kun je incontinentiemateriaal gebruiken. Belangrijk is dat dit geschikt kwalitatief onderscheidend incontinentiemateriaal is dat bijdraagt aan het behoud van een gezonde huid. Let op dat het incontinentieproduct aan de volgende punten voldoet:

  • Het heeft een hoge opnamesnelheid. Dit betekent dat de urine snel wordt opgenomen in het materiaal, zodat je geen vochtigheid voelt en het niet je huid gaat irriteren.
  • Het heeft minimale vocht terugslag. Dit houdt in dat de urine die is opgenomen niet weer omhoog komt, zodat je geen vochtigheid voelt en het niet je huid gaat irriteren.

Hulp bij plasproblemen

Hebben bovenstaande tips geen of te weinig effect? Dan is het verstandig om hulp te zoeken. Maak een afspraak bij de huisarts, zodat hij je eventueel kan doorsturen naar een uroloog of andere specialist. Ook zijn er medicijnen en supplementen beschikbaar die problemen met plassen en urineverlies verminderen.

Dit dossier is mede mogelijk gemaakt door onze partners

Pagina laatst aangepast op 23-04-2020

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren