Website van het Jaar

Artrose en voeding

Het mogelijke verband tussen artrose en voeding is interessant voor mensen met gewrichtspijn. Je wil natuurlijk weten of je veranderingen in je dieet kunnen aanbrengen om artrose te voorkomen of op zijn minst de symptomen te verminderen. Bestaat er een zogenoemd anti-artrose-dieet? En welke voedingsmiddelen moet je gebruiken als je last hebt van artrose? Lees het op deze pagina!

Gezond dieet = anti-artrose-dieet

Er is geen wetenschappelijk bewijs voor één bepaald dieet dat helpt tegen artrose. Wel geven verschillende spraakmakende instanties, zoals het Voedingscentrum en ReumaNederland, aan dat een gezond, afwisselend dieet kan helpen bij artrose. Een gezond dieet is namelijk erg belangrijk voor een gezond gewicht. Bij overgewicht belast je je gewrichten namelijk zwaarder. Hierdoor kan je meer pijnklachten krijgen in bijvoorbeeld je heupen, knieën en enkels.

Voedingsstoffen en -supplementen bij artrose

Ook onderdeel van een gezonde voeding zijn vitaminen, mineralen en andere essentiële voedingsstoffen. Essentiële voedingsstoffen zijn stoffen die je lichaam zelf niet kan aanmaken. Je moet deze dus geheel binnenkrijgen via je voeding. Het slikken van voedingssupplementen kan daar eventueel extra aan bijdragen. Ook in het geval van artrose worden bepaalde voedingsstoffen aanbevolen. Hieronder benoemen we enkele voedingsstoffen die (al dan niet in supplementvorm) aanbevolen worden bij artrose. Van veel van die voedingsstoffen is nog niet wetenschappelijk bewezen of zij daadwerkelijk helpen bij artrose.

Glucosamine en chondroïtinesulfaat bij artrose

Er is bij artrose de afgelopen jaren vooral veel aandacht geweest voor de voedingssupplementen glucosamine en chondroïtinesulfaat. Deze stoffen zouden eraan bij kunnen dragen dat het kraakbeen in je gewrichten zich iets beter kan herstellen. Dit is tot nu toe niet voldoende bewezen. Wel lijken mensen minder pijn te hebben aan hun gewricht bij het gebruik van glucosamine en chondroïtinesulfaat.

Omega 3 bij artrose

Ook het gebruik van omega 3 wordt regelmatig aanbevolen bij artrose. Omega 3 is een zogenoemde essentiële voedingsstof. Dit betekent dat je lichaam het zelf niet aan kan maken. Je moet het dus binnen krijgen via je voeding. De voedingsstof omega 3 is in verschillende vette producten te vinden, zoals lijnzaadolie of vette vis. Het Voedingscentrum beveelt niet voor niks aan om minstens een keer per week vette vis te eten. Ook wordt omega 3 soms toegevoegd aan bijvoorbeeld margarine. Omega 3 is ook als supplement verkrijgbaar, bijvoorbeeld in visoliecapsules of supplementen met groenlipmossel. Ook van omega 3 is het effect bij artrose nog niet bewezen, maar het lijkt bij sommige patiënten pijnklachten te kunnen verlichten. Daarnaast is de voedingsstof ook goed voor hart en bloedvaten.

Kurkuma bij artrose

Aan het kruid kurkuma worden ook verschillende gezondheidseffecten toegeschreven, waaronder bij artrose. Zo zou het helpen bij huidaandoeningen en ontstekingen. Mensen die last hebben van ontstekingen in hun spieren, pezen of gewrichten zouden baat hebben bij kurkuma. Daarom wordt het ook wel aanbevolen bij artrose. Het daadwerkelijke effect van kurkuma op artrose is niet wetenschappelijk bewezen.

Je kunt kurkuma verwerken in je eten; het geeft bijvoorbeeld de onmiskenbaar gele kleur aan kerrie. Ook kun je er thee van zetten. Naast het verwerken van kurkuma in je eten en drinken kun je het in tabletvorm kopen. Zo kun je kurkuma op eenvoudige wijze als aanvulling op je dagelijkse voeding inzetten. Een hoogwaardig supplement kan zelfs beter werken, doordat het beter opgenomen kan worden door je lichaam dan kurkuma in je eten.

Natuurlijk alternatief voor NSAIDs?

Bij reumatische aandoeningen met ontstekingen schrijven artsen meestal NSAIDs voor. Deze ontstekingsremmende pijnstillers gaan echter gepaard met vervelende bijwerkingen. Steeds meer mensen met artrose en andere reumatische klachten kiezen daarom voor natuurlijke ontstekingsremmers op basis van bijvoorbeeld groenlipmossel, kurkuma of zwarte bes-blad. Deze ontstekingsremmende en pijnstillende bestanddelen hebben al bij meerdere mensen positief resultaat laten zien.

Pagina laatst aangepast opĀ 06-04-2020

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren