Website van het Jaar

Nachtelijk zweten

Misschien heb je het wel eens meegemaakt? Je wordt ‘s nachts zwetend wakker: nachtkleding doorweekt en beddengoed nat. Een erg vervelende verstoring van je nachtrust. Benieuw hoe dat komt en wat je er aan kunt doen? Lees verder over de oorzaak en behandeling van nachtelijk zweten. 

Nachtelijk zweten

Oorzaak van nachtelijk zweten

Nachtelijk zweten heeft mogelijk verschillende oorzaken, denk aan:

  • Koorts.
  • Een medische aandoening zoals bloedarmoede, een infectie, een te snel werkende schildklier of diabetes.
  • Overgewicht.
  • De overgang.
  • Bepaalde medicijnen (pil, antidepressiva).
  • Pittig of kruidig avondeten.
  • Alcohol, koffie, tabak.
  • Nachtmerries.
  • Slaapproblemen, bijvoorbeeld door stress.
  • Lichamelijke activiteiten vlak voor het slapen gaan, waardoor je lichaam nog moet afkoelen terwijl je al in bed ligt.
  • Een te warm bed of te warme slaapkamer door bijvoorbeeld warm weer, nachtkleding, beddengoed of de verwarming.

Sommige mensen hebben echter zonder aanwijsbare reden last van ’s nachts zweten en zweten bovendien vele malen meer dan nodig om alleen de lichaamstemperatuur in balans te houden. Het kan zijn dat hier een aandoening zoals overmatig zweten (hyperhidrosis) aan ten grondslag ligt.

Wat te doen tegen nachtelijk zweten?

Om zweten tijdens het slapen zo veel mogelijk te voorkomen kun je de volgende stappen ondernemen:

  • Is het warmer dan achttien graden in de slaapkamer, draai dan de verwarming iets naar beneden. Niet te koud, want dat kan weer leiden tot ziekte of stijve spieren.
  • Lokt een zware maaltijd nachtelijk zweten uit? Nuttig dan bij voorkeur een lichte maaltijd. Eet niet te pittig of gekruid en drink geen alcohol.
  • Drink geen koffie of beperk het drinken van koffie tot de ochtend.
  • Ontspan je voor het slapen gaan. Verricht dus geen lichamelijke activiteiten in de uren voordat je naar bed gaat.
  • Voorkom te warm beddengoed en zorg voor ademend materiaal. Dus liever niet synthetisch. Kies voor katoenen lakens. Dat geldt trouwens ook voor je nachtkleding.
  • Probeer meer lauw water te drinken. Erg koud water zorgt er voor dat je lichaam hard moet werken om het water op de juiste temperatuur te krijgen.
  • Mogelijk biedt een middel waarin aluminiumchloride of aluminiumzouten verwerkt zitten uitkomst. 

Pagina laatst aangepast op 06-02-2019

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren