Website van het Jaar

Welke diëten zijn er?

Om af te vallen kun je ervoor kiezen om je levensstijl te veranderen door bijvoorbeeld meer te sporten of minder ongezonde tussendoortjes te eten. Als dat niet voldoende werkt, kun je je voor een (langere) tijd wagen aan een bepaald dieet. Sommige diëten, zoals Dr. Frank en Sonja Bakker, zijn bekender dan andere diëten zoals het ananas-dieet (alleen recepten met ananas) of het 3D-dieet (zelf samengesteld caloriearm dieet van designer Karl Lagerfeld).

Over het algemeen is het verliezen van veel kilo’s in korte tijd slecht voor je gezondheid, doordat je onder andere te weinig essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt. Ook kan het zijn dat je na het dieet al snel weer terug bent op je oude te zware gewicht (het bekende ‘jojo-effect’) of dat je na het dieet juist zwaarder weegt dan je ervoor was (‘crash dieet’). Belangrijk is dan ook om op een gezonde manier te diëten.

Er zijn vijf typen diëten te onderscheiden:

  • Caloriearme diëten. 
  • Koolhydraatarme diëten.
  • Eiwitrijke diëten.
  • Vetarme diëten.
  • Diëten tegen allergieën en ziekten.

Verder moet er vermeld worden dat het koolhydraatarm dieet en het eiwitdieet veel gemeen hebben, doordat koolhydraatarme recepten vaak meer eiwitproducten bevatten om het gemis van de koolhydraten te compenseren.

Soorten diëten

Caloriearm dieet (brooddieet, puntendieet)

In principe zijn de meeste diëten erop gericht om de calorie-inname te beperken om op die manier af te vallen. Je lichaam verbruikt kilocalorieën om te functioneren. Zodra het meer energie binnenkrijgt dan het verbruikt, wordt het omgezet in vet waardoor je aankomt.
Een bekend voorbeeld van een caloriearm dieet dat in de jaren tachtig en negentig populair is geweest om af te slanken, is het brooddieet. Dat is een wisseldieet, waarbij je om de dag alleen brood eet met water, koffie of thee erbij. Op de andere dagen eet je ‘normaal’. Uiteraard wel zo gezond mogelijk met de nodige groente en fruit. Sommige mensen beweren dat je met dit dieet de alvleesklier traint om minder overtollige insuline aan te maken die het hongergevoel aanwakkert.

Een ander caloriearm dieet is het ‘puntendieet’ waarbij elk voedingsproduct gelijk staat aan een aantal punten die vermeld staan in een tabel. Je moet bij alles wat je eet punten tellen en mag niet boven een maximaal aantal punten komen, want anders verlies je geen gewicht.

Koolhydraatarm dieet (Atkins, dr. Frank)

Hieronder vallen onder andere het Atkins dieet, South Beach, Zone en LowCarb Addict, dr. Frank dieet. De essentie van dit dieet is dat je zo min mogelijk producten eet die koolhydraten bevatten. Koolhydraten worden namelijk bij weinig beweging door het lichaam omgezet in vet, waardoor je dus dik kunt worden. Uit onderzoek blijkt dat koolhydraatarme diëten inderdaad tot gewichtsverlies kunnen leiden, maar dat komt voornamelijk doordat je minder calorieën tot je neemt.

Eiwitrijk dieet (Prodimed, dr. Frank)

Bij het eiwitdieet, ook vaak ‘proteïnedieet’ genoemd, gaat het voornamelijk om het consumeren van proteïnehoudende producten (zoals kip, eieren, vis) en om het vermijden van koolhydraatrijke producten. Hoe meer eiwitten je eet, hoe minder plaats er overblijft voor koolhydraten. De proteïnerijke producten zorgen ervoor dat je lichaam minder vet opslaat en dat je eerder vol zit. Ook voorkomen de eiwitten dat je spier- en botmassa verliest tijdens het afvallen. Het eten van voldoende eiwitten is altijd essentieel voor je lichaam, je lichaam bestaat tenslotte zelf uit eiwitten. 

Vetarm dieet

Bij dit dieet wordt ervan uitgegaan dat het overgewicht veroorzaakt wordt door te veel vet eten. Door je eetpatroon meer in balans te brengen door simpelweg minder ongezonde vetten (verzadigde vetten) te eten die in bewerkt voedsel zitten (chocola, gefrituurd eten, chips), moeten de overtollige kilo’s verdwijnen.

Afvallen door andere levensstijl (eigen keuze, vanwege gezondheidsredenen, Sonja Bakker)

Het is mogelijk om af te vallen zonder dieet, als je maar wel je levensstijl verandert. Veel mensen verliezen al kilo’s door slechts minder ongezonde tussendoortjes te eten of wat meer te bewegen dan ze gewend zijn.

Andere mensen moeten hun levensstijl en eetgewoontes aanpassen vanwege gezondheidsredenen. Ze zijn bijvoorbeeld allergisch voor gluten en alles waar granen in zijn verwerkt, waardoor ze al veel producten niet mogen consumeren vanwege hun voedselallergie. Een bepaald dieet bijvoorbeeld een glutenvrij dieet kan dan uitkomst bieden. Ook mensen met diabetes moeten zich houden aan een bepaald dieet en op gezette tijden eten. Hetzelfde geldt voor mensen met een te hoog cholesterol. Voor hen is het belangrijk om zich aan een cholesterolverlagend dieet te houden.

Veel mensen beweren dat het bekende ‘Sonja Bakker-dieet’ ook geen dieet is, maar eerder een verandering van je leefstijl is. In principe mag je namelijk alles eten volgens dat dieet, zolang het maar bij bepaalde hoeveelheden blijft en je blijft variëren. Alleen op die manier blijf je uiteindelijk op gewicht.

Tips bij afvallen

Tips die je kunnen helpen bij het afvallen, zijn:

• Eet gezond met veel groente en fruit.
• Eet gevarieerd.
• Beweeg minstens dertig minuten op een dag.
• Drink voldoende water of groene thee.
• Eet voldoende vezels. Deze zijn goed voor je spijsvertering en geven een vol gevoel.
• Ontbijt iedere ochtend.
• Ga niet met een hongergevoel boodschappen doen.
• Let bij producten op het ‘ik kies bewust’-logo. Deze producten bevatten relatief minder vet en suiker dan vergelijkbare producten.
• Neem de trap in plaats van de lift en de fiets in plaats van de auto.

Pagina laatst aangepast op 27-01-2017

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren