Website van het Jaar

Tips en trucjes bij overgewicht en obesitas

Als je overgewicht of obesitas hebt, moet je gezonder eten en meer bewegen. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, daarom geven wij je enkele tips om het afvalproces makkelijker te maken.

Tips voor de hoofdmaaltijden

Bewust en regelmatig eten maakt het makkelijker om je nieuwe eetgewoonten vol te houden. Hier volgen een aantal tips met betrekking tot de vaste maaltijden:

  • Gebruik alle maaltijden steeds op dezelfde plaats en op vaste tijden. Ergens anders eten of op een ander moment van de dag eten wordt dan ongewoon.
  • Gebruik eventueel een kleiner bord waardoor je minder opschept. Kook afgemeten porties, want de ervaring leert dat men eet tot de pan leeg is. Het kan handig zijn om voor het koken de porties te wegen op een weegschaal. Meet elke dag dezelfde hoeveelheid af.
  • Kauw het eten bewust, leg regelmatig je mes en vork neer en zet een glas drinken op tafel. Eet bij voorkeur met meerdere mensen. Hierdoor verleng je de maaltijd en zit je sneller vol.
  • Concentreer je op de maaltijd en doe ondertussen geen andere dingen, zoals tv kijken of lezen. Dit komt zowel ten goede aan de smaak van het eten als aan de tijd die je eraan besteedt.
  • Bewaar eventueel het nagerecht voor een later moment.
  • Probeer bij voorkeur voor 20.00 uur te eten. Na achten werkt je spijsverteringsstelsel langzamer, waardoor het voedsel minder snel verteerd wordt.
  • Sla de drie maaltijden (ontbijt, lunch en diner) niet over. Hierdoor voorkom je dat je tussendoortjes eet. Wist je dat ontbijt de belangrijkste maaltijd is? Hierdoor voel je je niet alleen fitter, maar het zorgt ook dat je je vet sneller verliest.
  • Bekijk de site van Weight Watchers voor tips over 7 dagen mindful eten.

Tips voor tussendoortjes

  • Koop veel gezonde producten. Als je geen zoetigheid in huis hebt, kun je het ook niet opeten. Mocht je toch een onweerstaanbare drang naar zoetigheid hebben, neem dan een stukje pure chocolade of koop gezonde snoepjes (eierkoeken, rozijnen, snoeptomaatjes, snoepworteltjes, lange vingers etc.) die je af en toe als tussendoortje kunt eten.
  • Vervang het snoepen voor iets anders. Veel mensen snoepen als ze zich vervelen of als beloning. Probeer hier een alternatief voor te vinden (speel bijvoorbeeld een spelletje op je mobiel als je je verveelt of beloon jezelf met een leuk shirt).

Tips om het sporten vol te houden

  • Probeer diverse sporten uit, net zolang tot je een sport gevonden hebt die bij je past. Zo raak je gemotiveerd.
  • Ga op vaste dagen in de week op vaste tijden sporten. Gewoontes doorbreek je minder snel.
  • Sport samen met iemand. Hierdoor houd je elkaar gemotiveerd en zul je minder snel thuis blijven. 

Trucjes bij overgewicht en obesitas 

Heb je toch nog moeite met gezonder leven, ondanks de tips? Probeer dan onderstaande trucjes toe te passen:

  • Als je zin hebt in zoetigheid, neem dan een pepermuntje. De frisse smaak leidt af van de behoefte aan zoetigheid. Dit geldt ook voor kauwgom.
  • Drink veel water waardoor je een 'vol' gevoel krijgt. Bovendien is water goed voor de stofwisseling.
  • Beloof jezelf iets leuks als je in dingen geslaagd bent. Trakteer jezelf op een middagje shoppen of ga lekker een avond naar de film. Je hebt het tenslotte verdiend!
  • Vertel iedereen, die het maar weten wil, dat je aan je gewicht aan het werken bent. Sociale steun kan je wel gebruiken en de controle helpt om vol te houden.
  • Ga nooit een supermarkt in met een lege maag. Je koopt dan veel sneller producten die je helemaal niet nodig hebt. Maak een boodschappenlijstje waar je je aanhoudt. Kinderen die snoep willen? Spreek thuis met je kinderen af wat je gaat kopen en welke producten ze mogen uitkiezen.

Pagina laatst aangepast op 18-08-2020

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren