Gezondheidsplein is een informatieve website over gezondheid. De gezondheidsinformatie op deze website staat los van eventueel getoonde advertenties.

Afvallen en overgewicht: verander je eetgewoontes!

Als je overgewicht of obesitas hebt, is het belangrijk om je gewicht weer op peil te krijgen. Eén van de belangrijkste manieren hiervoor is blijvende verandering van je eetgewoontes. Een bepaalde periode een dieet volgen heeft geen zin als je vervolgens weer in je oude gewoontes vervalt.

Een aandoening is een verzamelnaam voor: symptomen, syndromen, klinische tekens, ziekten, handicaps en letsels

Voordat je start met afvallen is het aan te raden om een eetdagboek bij te houden waarin je noteert wat en wanneer je zoal op een dag eet. Schrijf gedurende enkele weken – van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat - op wat je zoal eet en drinkt. Vergeet niet om de tussendoortjes op te schrijven. Eventueel kun je dit eetdagboek ook aanvullen met informatie over je beweegpatroon. Zo krijg je inzicht in je eigen eet- en beweegpatroon en kun je bekijken waar je iets kunt aanpassen.

Hulp bij afvallen

Natuurlijk kun je zelf proberen om via verschillende diëten af te vallen, maar er zijn ook talloze mensen die je kunnen helpen om je eetgewoontes te veranderen. Begin bij de huisarts. Hij kan je adviseren over eten en bewegen en kan zo nodig medicijnen voorschrijven als ondersteuning.

De huisarts kan je ook doorverwijzen naar diverse specialisten zoals een diëtist. Met een diëtist kun je een plan opstellen om zo effectief en prettig mogelijk toe te werken naar jouw ideale gewicht. Op basis van jouw behoeftes en gezondheid wordt bepaald welk dieet bij jou past. Dit werkt een stuk beter dan elk week een nieuw dieet uitproberen tot dat je de ideale afslankmethode hebt gevonden.

Een andere optie is afvallen onder begeleiding. Zeker als je vaker geprobeerd hebt om af te vallen, is steun van een professionele begeleider belangrijk. De kans dat het dan deze keer wel lukt, is een stuk groter!

Gezonde eetgewoontes

Als je liever alleen aan de slag wilt gaan met het veranderen van je eetgewoontes, is het belangrijk om te weten hoe je op een gezonde, verantwoorde manier eet. Hieronder volgen tips:

  • Eet gevarieerd. Elke dag hetzelfde eten is niet goed. Je krijgt dan niet alle benodigde voedingsstoffen in voldoende mate binnen. Probeer dus variatie in je eetpatroon aan te brengen.
  • Eet niet te veel. Eet niet meer calorieën dan je op een dag verbrandt. Met drie hoofdmaaltijden en maximaal vier  (gezonde) tussendoortje zit je goed.
  • Beperk het aantal verzadigde vetten. In tegenstelling tot onverzadigde vetten zijn verzadigde niet goed voor je lichaam. Deze vetten zorgen er namelijk voor dat de hoeveelheid slecht cholesterol in je bloed stijgt. Verzadigde vetten zitten vaak in volle zuivelproducten en vette vleessoorten.
  • Eet veel brood, groente en fruit. In deze voedingsmiddelen zitten veel vezels, wat goed is voor een gezonde stoelgang. Zorg ervoor dat je elke dag 2 ons groenten, 2 stuks fruit binnenkrijgt en zoveel mogelijk volgens de Schijf van Vijf eet.
  • Eet veilig. Let goed op hoe je eten bereidt. Zorg er bijvoorbeeld voor dat rauw vlees niet in contact komt met eten dat al gaar is.

Naast gezonde eetgewoontes is het ook belangrijk om voldoende te bewegen. Lees hier meer over op de pagina ‘Bewegen en overgewicht: zorg voor voldoende beweging!'.


Pagina laatst aangepast op 02-04-2021

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren