Website van het Jaar

Angsten: symptomen en soorten

Angst is een natuurlijke en vaak zelfs nuttige reactie bij gevaar. Soms nemen angsten echter de overhand en beperken ze je dagelijks leven. Je kunt dan angstig zijn zonder dat er werkelijk gevaar is. Wanneer spreken we van een angststoornis en hoe kun je angsten herkennen? Lees er meer over op deze pagina.

Wat zijn angsten?

Angst is in oorsprong een handige emotie, want het helpt je bij gevaarlijke situaties. Zodra je in een gevaarlijke situatie komt gaat je hart sneller kloppen en je spieren spannen zich aan. Dit heet ook wel de ‘vecht- of vluchtreactie’. Je lichaam bereidt zich voor om te vechten of vluchten om het gevaar af te wenden. Er zijn ook subtielere angsten die zich meer uiten als een voortdurende waakzaamheid. Het gaat dan niet per se om een concrete situatie, maar bijvoorbeeld om angst voor je financiële toekomst.

Wanneer heb je hulp nodig bij angsten?

Iedereen heeft wel eens angsten en dat is meestal niet erg. Je kunt ook zelf maatregelen nemen om angsten te overwinnen. Soms worden angsten echter zo groot, dat je hierdoor ernstig beperkt wordt in je dagelijks leven. Er kunnen allerlei klachten optreden, zoals piekeren, concentratieproblemen, slaapproblemen en ook lichamelijke klachten zoals trillen, duizeligheid en benauwdheid. De angst is vaak ook niet reëel in de zin dat er geen werkelijke dreiging of gevaar is. Je raakt bijvoorbeeld volledig in paniek als je een presentatie moet geven op werk, je ligt hierdoor ’s nachts wakker of durft niet meer naar je werk te gaan. Als angsten zo veel invloed hebben op je leven en je situaties gaat vermijden, is het verstandig om (professionele) hulp te zoeken.

Soorten angsten

Een op de vijf Nederlanders heeft - bewust of onbewust - last van een angststoornis. Een aantal bekende soorten angststoornissen zijn:

  • Fobie
    Hierbij heb je angst voor specifieke dingen, dieren, plaatsen of situaties. Voorbeelden zijn angst voor kleine ruimtes (claustrofobie), spinnen (arachnofobie), kritische beoordeling door anderen (sociale fobie) of openbare ruimtes (agorafobie).
  • Gegeneraliseerde angststoornis
    Bij een gegeneraliseerde angststoornis is er continu sprake van piekeren, nervositeit en (irreële) angst rond allerlei alledaagse zaken, zoals je gezondheid, uiterlijk of persoonlijkheid.
  • Paniekstoornis
    Bij een paniekstoornis heb je geregeld last van paniekaanvallen; korte hevige periodes van angst waarbij ook allerlei lichamelijke verschijnselen optreden.

Angsten behandelen

De meest gebruikte behandeling bij angststoornissen is cognitieve gedragstherapie. Dit volg je onder begeleiding van een specialist. Meer weten over de behandelmogelijkheden? Lees dan verder op de pagina Angst overwinnen.

Dit dossier is mede mogelijk gemaakt door NiceDay

Pagina laatst aangepast op 15-06-2018

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren