Tips voor het dagelijks leven met MS

Tips voor het dagelijks leven met MS bestaan voornamelijk uit algemene leefregels (adviezen) waarvan is vastgesteld dat ze een gunstige werking kunnen hebben op de ziekte. De (positieve) uitwerking ervan verschilt echter per persoon. De leefregels gaan voornamelijk over het nastreven van voldoende beweging en een gezond voedingspatroon. Daarnaast is het ook belangrijk dat je je eigen grenzen leert kennen.

Leefregels bij MS

Hieronder enkele leefregels bij MS:

  1. Tips voor het dagelijks leven met MS: vermijd hoge temperaturenVind een evenwicht tussen rust en activiteit. Het is belangrijk om te blijven bewegen, maar in een periode waarin de MS-klachten verergeren is elke inspanning vaak al te veel. Gewrichten en spieren kunnen dan achteruit gaan en daarom is het belangrijk dat je weer met lichamelijke inspanningen begint wanneer je klachten zijn afgenomen. 
  2. Wees voorzichtig met hoge temperaturen. Door hoge temperaturen kunnen namelijk nieuwe MS-klachten ontstaan of bestaande klachten verergeren. Douche bijvoorbeeld niet te heet en vermijd zonnebaden en sauna’s. Als je toch verhit raakt, neem dan een koude douche of koel je benen in een tobbe met koud water. 
  3. Eet gezond. Gezonde en gevarieerde voeding helpen je om in een goede conditie te blijven. 
  4. Houd regelmaat in je leven. Daarbij zul je je prettig voelen en door op vaste momenten op de dag te rusten en te eten, word je ook minder snel moe. 
  5. Vermijd stress. Stress vermindert namelijk je weerstand, waardoor MS-klachten (indirect) kunnen verergeren. 
  6. Vermijd verwondingen en infectie. Infecties (zeker in combinatie met koorts) kunnen namelijk MS-klachten verergeren. Een andere tip is om vaker je handen te wassen.

Tips omgang met MS- klachten

Naast de algemene leefregels, staan hieronder een aantal tips vermeld om beter met MS-klachten om te gaan:

  • Stel een haalbare planning op. Als je MS hebt, vereist dat een aanpassing van je plannen. Deel je doelen daarom op in kleinere doelen, zodat je plannen haalbaar worden en te overzien zijn. Je creëert daarmee ook momenten van voldoening.
  • Maak concrete toekomstplannen. Juist als je MS hebt, is het zinvol om in de toekomst te kijken. Kijk dan niet alleen naar je idealen en verlangens, maar beraad je ook over hulpmiddelen en aanpassingen die in de toekomst mogelijk nodig zijn. Het kan soms lang duren voordat ambtelijke zaken (als tegemoetkomingen in de kosten en dergelijke) zijn geregeld. 
  • Stel je grenzen. Naar verloop van tijd weet je wat leven met MS inhoudt. Je leert de grenzen kennen van je lichaam en weet wat je nog wel kunt en wat niet meer. Communiceer dat ook naar andere mensen. Je omgeving krijgt hierdoor de kans om hierop in te spelen.
  • Blijf maatschappelijk betrokken. Zoek mogelijkheden om bij andere mensen betrokken te blijven, het liefst buiten je directe omgeving. 
  • Leef met de dag. Soms word je door Multiple Sclerose gedwongen om je plannen te veranderen. Probeer daar flexibel mee om te gaan en denk bij het maken van plannen al aan mogelijke alternatieven. 
  • Gebruik humor om te relativeren. Probeer niet te kijken naar de dingen die je niet meer kunt, maar kijk juist naar de dingen die nog wel mogelijk zijn. Met humor kun je zaken relativeren. 
  • Zorg voor voldoende beweging en ontspanning. Door lichaamsbeweging zit je beter in je vel, kun je beter nadenken en word je ontspannen. Ook blaas- en darmklachten kunnen erdoor verminderen. Met yoga- en meditatieoefeningen kun je je ook ontspannen. Als het je maar moeilijk lukt om spanning los te laten, kunnen rustgevende medicijnen een oplossing zijn. 
  • Volg je hart. Ben je niet tevreden of je arts en heb je het gevoel dat hij jou niet begrijpt? Trek dan op tijd aan de bel. Iemand die jouw klachten serieus neemt, kan voor veel geruststelling zorgen.

Pagina laatst aangepast op 22-11-2018

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Deze informatie is gecontroleerd door:

Dit dossier is goedgekeurd door K. Vos, arts

 

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren