Website van het Jaar

Hoe zit het met bewegen als je MS hebt?

Ook voor mensen met MS is het belangrijk om te bewegen. Als je namelijk te weinig beweegt worden je spieren dunner en je gewrichten stijf waar je last van krijgt bij het doen van dagelijkse handelingen. Door te bewegen voel je je beter en krijg je meer energie.

Hoeveel moet ik bewegen met MS?

Het advies bij MS is om ‘gedoseerd te bewegen’. Dat houdt in dat je jezelf niet uitput, maar je ook niet te weinig beweegt. Plan op regelmatige basis lichaamsoefeningen in die je gedurende een korte tijd uitvoert. De tijd is afhankelijk van jouw lichamelijke mogelijkheden. Luister daarbij goed naar je lichaam en houd je vermoeidheidsgrenzen in de gaten. Zeker als je in een periode zit waarin je MS-verschijnselen zijn verergerd, kan elke inspanning al gauw te veel zijn. Het is niet erg als je moe wordt tijdens het sporten, als de vermoeidheid maar binnen een half uur tot een uur verdwenen is. Een fysiotherapeut kan je helpen met het doen van de juiste oefeningen.

Beweegadvies bij MS

Bewegen met MSAfhankelijk van of je kunt lopen, staan, zitten en/of liggen zijn er verschillende bewegingsvormen mogelijk. Als je kunt lopen, is het goed om dat regelmatig te doen. Ook fietsen en zwemmen zijn goede oefeningen om je spieren te versterken en soepel te houden. Mensen die niet meer kunnen lopen en alleen kunnen zitten of liggen, kunnen dit doen met behulp van hulpmiddelen. Zo bestaan er elektrische fietsen waar weinig spierkracht voor nodig is, hometrainers, zitfietsen of handbikes. Zwemmen is mogelijk onder begeleiding en eventueel met drijfmiddelen. Informeer bij een fysio- of ergotherapeut over de mogelijkheden.

Oefeningen

Hieronder staan voorbeeldoefeningen beschreven die je kunt doen afhankelijk van jouw mobiliteit.

Oefening voor de heupspieren (als je kunt staan)

  1. Ga staan en houd daarbij de rand van een tafel of rugleuning van een stoel vast. 
  2. Til je knieën om de beurt zo hoog mogelijk op. Trek daarbij om en om je linker en je rechter hiel naar je bil.
  3. Til je benen om de beurt links en rechts zijwaarts omhoog. 
  4. Oefeningen om gewrichten en spieren soepel te houden (als je kunt zitten/staan)

Voor je kuitspieren

  1. Ga zitten met licht gespreide benen recht voor je uit. 
  2. Doe een opgerolde handdoek om één voet en trek met je handen de uiteinden van de handdoek naar je toe en houd daarbij je knie gestrekt.
  3. Wissel met de andere voet en volg stap 1 en 2. 

Voor je heupen (als je kunt zitten/liggen)

  1. Ga plat op je rug liggen en trek één knie op. 
  2. Pak je knie met twee handen vast en trek hem tegen je borstkas. Druk tegelijkertijd je andere been tegen de grond. 

Oefening om spierkracht en beweeglijkheid te bevorderen (als je kunt zitten/liggen)

Voor je armen

  1. Ga op je rug liggen en breng je armen boven je hoofd. 
  2. Laat je armen weer zakken.
  3. Om een holle rug te voorkomen, kun je je knieën gebogen op de grond zetten. 

Voor je romp

  1. Ga op je rug liggen en vouw je handen in de ‘bidgreep’ recht omhoog. 
  2. Beweeg beide armen zover mogelijk naar links en naar rechts. Neem daarbij zoveel mogelijk je hoofd en schouders mee. 

Pagina laatst aangepast op 22-11-2018

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Deze informatie is gecontroleerd door:

Dit dossier is goedgekeurd door K. Vos, arts

 

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren