Website van het Jaar

Hoe zit het met bewegen als je MS hebt?

Ook voor mensen met multiple sclerose (MS) is het belangrijk om te bewegen. Als je namelijk te weinig beweegt, worden je spieren dunner en je gewrichten stijf. Hier kun je last van krijgen bij het doen van dagelijkse handelingen. Door te bewegen voel je je beter en krijg je meer energie.

Hoeveel moet ik bewegen met MS?

Het advies bij MS is om ‘gedoseerd te bewegen’. Dat houdt in dat je jezelf niet uitput, maar dat je ook niet te weinig beweegt. Plan op regelmatige basis lichaamsoefeningen in die je gedurende een korte tijd uitvoert. De tijd is afhankelijk van jouw lichamelijke mogelijkheden. Luister daarbij goed naar je lichaam en houd daarbij in de gaten dat je niet oververmoeid raakt. Zeker als je in een periode zit waarin je MS-verschijnselen zijn verergerd, kan elke inspanning al gauw te veel zijn. Het is niet erg als je moe wordt tijdens het sporten, als de vermoeidheid maar binnen een half uur tot een uur verdwenen is. Een fysiotherapeut kan je helpen met het doen van de juiste oefeningen.

Beweegadvies bij MS

Bewegen met MSAfhankelijk van of je kunt lopen, staan, zitten en/of liggen zijn er verschillende bewegingsvormen mogelijk. Als je kunt lopen, is het goed om dat regelmatig te doen. Ook fietsen en zwemmen zijn goede oefeningen om je spieren te versterken en soepel te houden. Mensen die niet meer kunnen lopen en alleen kunnen zitten of liggen, kunnen dit doen met behulp van hulpmiddelen. Zo bestaan er elektrische fietsen waar weinig spierkracht voor nodig is, hometrainers, zitfietsen of handbikes. Zwemmen is mogelijk onder begeleiding en eventueel met drijfmiddelen. Informeer bij een fysiotherapeut of ergotherapeut over de mogelijkheden.

Oefeningen

Hieronder staan enkele oefeningen beschreven die je kunt doen, afhankelijk van jouw mobiliteit.

Oefening voor de heupspieren (als je kunt staan)

  1. Ga staan en houd daarbij de rand van een tafel of rugleuning van een stoel vast. 
  2. Til je knieën om de beurt zo hoog mogelijk op. Trek daarbij om en om je linker en je rechter hiel naar je bil.
  3. Til je benen om de beurt links en rechts zijwaarts omhoog.

Voor je kuitspieren

  1. Ga zitten met licht gespreide benen recht voor je uit. 
  2. Doe een opgerolde handdoek om één voet en trek met je handen de uiteinden van de handdoek naar je toe en houd daarbij je knie gestrekt.
  3. Wissel met de andere voet en volg stap 1 en 2. 

Voor je heupen (als je kunt zitten/liggen)

  1. Ga plat op je rug liggen en trek één knie op. 
  2. Pak je knie met twee handen vast en trek hem tegen je borstkas. Druk tegelijkertijd je andere been tegen de grond. 

Oefening om spierkracht en beweeglijkheid te bevorderen (als je kunt zitten/liggen)

Voor je armen

  1. Ga op je rug liggen en breng je armen boven je hoofd. 
  2. Laat je armen weer zakken.
  3. Om een holle rug te voorkomen, kun je je knieën gebogen op de grond zetten. 

Voor je romp

  1. Ga op je rug liggen en vouw je handen in de ‘bidgreep’ recht omhoog. 
  2. Beweeg beide armen zover mogelijk naar links en naar rechts. Neem daarbij zoveel mogelijk je hoofd en schouders mee.

Pagina laatst aangepast op 06-05-2020

Auteur: MSc. Carmen Venema

Deze informatie is gecontroleerd door:

Dit dossier is goedgekeurd door K. Vos, arts

 

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren