Urge-incontinentie of aandrangincontinentie

Word je wel eens overvallen door het gevoel dat je ineens moet plassen en dat je dit niet meer kunt ophouden? Misschien heb je dan last van urge-incontinentie oftewel aandrangincontinentie. Op deze pagina lees je wat urge-incontinentie is, hoe het ontstaat en hoe je het kunt behandelen.

Wat is urge-incontinentie?

De term urge-incontinentie is eigenlijk afgeleid van ‘urgency’-incontinentie. Urgency betekent dringend of hoognodig en geeft aan wat urge-incontinentie inhoudt: urineverlies door een onbedwingbare aandrang om te plassen. Het wordt daarom ook wel aandrangincontinentie genoemd. Het is niet zo dat je continu aandrang hebt om te plassen. Bij urge-incontinentie komt de aandrang om te plassen plotseling op en kun je deze niet onderdrukken. Je kunt de plas niet ophouden en de urine verlaat de blaas.

Van alle volwassen vrouwen heeft een kwart tot ruim de helft last van urine-incontinentie. Bij vrouwen boven de 50 jaar gaat het vooral om urge-incontinentie, soms in combinatie met stressincontinentie.

Hoe ontstaat aandrangincontinentie?

Aandrangincontinentie of urge-incontinentie ontstaat door een overactieve blaasspier. De blaas is extra gevoelig voor prikkels. Daardoor kunnen de blaasspieren plotseling samentrekken en urine naar buiten persen. Aandrangincontinentie heet daarom in de volksmond ook wel een overactieve blaas. De blaasspieren kunnen zowel overdag als ’s nachts plotseling samentrekken.

De oorzaak van urge-incontinentie blijft vaak onbekend. Soms spelen onderstaande oorzaken een rol:

  • Een neurologische aandoening.
  • Irritatie van de blaas na bijvoorbeeld blaasontsteking of radiotherapie (bestraling).
  • Veel cafeïne drinken, zoals koffie, thee, cola en energiedrankjes. De blaas vult zich hierdoor sneller en de druk in de blaas stijgt.
  • Incontinentie- of bekkenbodemoperaties.
  • Het gebruik van medicijnen, bijvoorbeeld bepaalde antidepressiva of slaapmiddelen.

De kans op urineverlies door urge-incontinentie neemt daarnaast toe als je te vaak of te weinig naar het toilet gaat. Als je te vaak plast wordt het voor de blaas lastiger om plas langere tijd op te houden. Als je de plas te vaak en te lang ophoudt, span je de bekkenbodemspieren steeds aan en dat geeft druk op de blaas. Wacht dus tot je lichte aandrang hebt om te plassen en ga dan naar het toilet.

Wat te doen bij urge-incontinentie?

Vaak kan blaastraining de klachten bij urge-incontinentie verminderen. Je oefent dan om de plas steeds langer op te kunnen houden. Je moet de oefeningen dagelijks doen en ook regelmatig blijven doen om effect te merken. Als dit niet voldoende werkt kan je arts soms medicijnen voorschrijven die zorgen dat de blaasspieren ontspannen. Soms kom je in aanmerking voor neurostimulatie, waarbij de zenuwen in het bekkenbodemgebied worden gestimuleerd met elektrische pulsen.

Incontinentiemateriaal bij urge-incontinentie

Om ongewenst urineverlies op te vangen kun je incontinentiemateriaal gebruiken. Hiervan bestaan verschillende soorten en maten. Welk incontinentiemateriaal past bij jou? Lees meer op de pagina over Voordelen incontinentiemateriaal van 100% katoen.

Dit dossier is mede mogelijk gemaakt door onze partners

Pagina laatst aangepast op 23-04-2020

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren