Website van het Jaar

Behandeling van hoge rugpijn

Behandeling van hoge rugpijn

Hoge rugpijn die geleidelijk ontstaat en na verloop van tijd steeds erger wordt, heeft vaak een gerichte behandeling nodig. Je huisarts kan je doorverwijzen naar een fysiotherapeut, manueel therapeut of chiropractor. De fysiotherapeut en manueel therapeut geven adviezen over een goede houding en leren je oefeningen aan die kunnen helpen om van je klachten af te komen. De chiropractor behandelt de ruggengraat handmatig, om zo de wervelkolom in de juiste houding te krijgen.

Wat te doen tegen hoge rugpijn?

Als de hoge rugpijn veroorzaakt is door een verkeerde beweging of een andere plotselinge overbelasting, gaan de klachten vaak vanzelf weer over. Pijnstillers kunnen tijdelijk verlichting bieden. Verder is het belangrijk om rustig aan te doen, geen onverwachte bewegingen te maken en niet zwaar te tillen. Ook sporten en andere vormen van zware lichamelijke inspanning kun je beter even vermijden. Het is wel belangrijk om te blijven bewegen, zodat je spieren niet stijf worden.

Hoge rugpijn voorkomen

Om pijn in de bovenrug te voorkomen is het belangrijk om voldoende te bewegen, zonder de rug daarbij te zwaar te belasten. Beweging houdt niet alleen de rug soepel en sterk, maar helpt ook tegen overgewicht, een andere veroorzaker van hoge rugpijn. Ook een goede lichaamshouding is van belang. Vooral bij tillen is het belangrijk om niet de rug, maar de benen het zware werk te laten doen.

Verder kan een goede werkhouding rugklachten voorkomen: een goed afgestelde bureaustoel, een bureau op de juiste hoogte en een beeldscherm op voldoende hoogte en afstand. Het is verstandig om niet te lang achtereen 'boven het hoofd' te werken. Het schilderen van een plafond is bijvoorbeeld een bekende veroorzaker van hoge rugpijn. Tot slot is ook een goed matras belangrijk: slapen op een te hard, te zacht of doorgezakt matras kan op termijn leiden tot rugklachten en nekpijn.

Deze tekst is nagekeken door huisarts Karin Oomen.

Pagina laatst aangepast op 23-04-2020

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren