Gezondheidsplein is een informatieve website over gezondheid. De gezondheidsinformatie op deze website staat los van eventueel getoonde advertenties.

Hoe kun je een burn-out voorkomen bij kinderen en jongeren?

De wereld om ons heen wordt steeds sneller én harder. Presteren heeft de hoogste prioriteit, genieten lijkt steeds meer op de tweede plaats te komen. Om te zorgen dat je kind zich daar niet in verliest, is het belangrijk om een oogje in het zeil te houden. Rust, reinheid en regelmaat is hierbij het devies. Zorg dat je kinderen voldoende slapen, bewegen, gezond eten én buiten zijn. 

‘Nee’ leren zeggen

Daarvoor kan het nodig zijn om de agenda én grenzen van je kind te bewaken, omdat hij of zij de neiging heeft om te veel hooi op de vork te nemen. In dat geval moet je als ouder – vaak tegen de wil van het kind in – ingrijpen en een rustmomentje inlassen. Belangrijk is om je kind ook zelf te laten inzien wanneer de balans tussen rust en drukte naar de verkeerde kant doorslaat, zodat hij of zij in het vervolg ook op tijd aan de bel trekt en ‘nee’ durft te zeggen.

Geen onnodige druk opleggen

Tot slot geldt bij een burn-out voorkomen ook: goed voorbeeld, doet goed volgen. Als je zelf rust uitstraalt en de thuissituatie stabiel is, beïnvloedt dit de gemoedstoestand van je kind. Het is alsof je je kind een spiegel voorhoudt: ben jij vrolijk en vol zelfvertrouwen, dan pikt je kind dat onbewust op. Zorg bovendien dat je kind de ruimte krijgt om zijn of haar zelfbeeld op te bouwen. Ook in moeilijke tijden. Bijvoorbeeld als de schoolprestaties achteruitlopen, terwijl jij dat liever anders zou zien.  Spreek dit niet hardop uit, maar houd het voor je. Druk opleggen – in goede en slechte tijden – kan namelijk verlammend werken. 

Tips op een rijtje

Hier nog een keer alle tips voor het voorkomen van een burn-out bij kinderen en jongeren op rijtje:

  • Leer je kinderen om gelukkig te zijn met kleine dingen.
  • Zet je kinderen niet onder druk om steeds maar meer en beter te presteren.
  • Houd zicht op de (hoeveelheid) activiteiten van je kinderen en grijp in als dat nodig is.
  • Zorg dat je kinderen voldoende rustmomenten hebben.
  • Zorg voor een stabiele thuissituatie.
  • Zorg dat je kinderen voldoende slapen, bewegen, gezond eten en buiten zijn.
  • Leer je kinderen assertief te zijn en ‘nee’ te durven zeggen.
  • Zorg dat je kinderen zelfvertrouwen en een goed zelfbeeld ontwikkelen.

Pagina laatst aangepast opĀ 05-04-2018

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

.
Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren