Website van het Jaar

PDS-dieet

Voeding speelt een belangrijke rol bij spastische darmen, dus een speciaal PDS-dieet is voor veel mensen met het Prikkelbare Darm Syndroom een uitkomst.

Er zijn bepaalde voedingsmiddelen die de samentrekkingen of spasmes in de darmen kunnen uitlokken. Voorbeelden van producten waar je sterk op kunt reageren zijn bijvoorbeeld:

  • Vettig eten, zoals fastfood, chips en ijs.
  • Sterk gekruid of pittig eten.
  • Voedingsmiddelen uit de alliumfamilie, zoals ui, knoflook, sjalot en prei.
  • Snelle koolhydraten, zoals suiker en snoep.
  • Koolzuurhoudende dranken.
  • Koffie.
  • Alcohol.

Welke voedingsmiddelen jouw PDS-klachten uitlokken, verschilt per persoon. Toch leert de ervaring dat het vermijden van bepaalde voedingsmiddelen een positief effect heeft op PDS-klachten. Om erachter te komen welke voedingsmiddelen je beter kunt vermijden, kun je het beste een diëtist raadplegen. Deze begeleidt je in het proces en helpt je om je voeding zo samen te stellen dat je geen essentiële vitaminen mist.

FODMAP-dieet bij PDS

Het FODMAP beperkte dieet is een speciaal dieet waar veel mensen met het Prikkelbare Darm Syndroom baat bij hebben. Uit onderzoek is gebleken dat de PDS-klachten bij ongeveer 75 procent van de mensen afnemen door het dieet. FODMAP staat voor Fermenteerbare Oligosachariden Disachariden Monosachariden And Polyolen. Dit zijn allemaal moleculen die de dunne darm moeilijk kan opnemen en in de dikke darm terechtkomen. Wanneer hier in de dikke darm bacteriën bij komen ontstaan er allerlei gassen die onder andere een opgeblazen gevoel en winderigheid veroorzaken.

Het FODMAP-dieet is een eliminatiedieet, wat betekent dat je bepaalde voedingsgroepen weglaat uit je dieet en vervolgens stap voor stap herintroduceert. Zo kom je erachter welke voedingsgroepen jouw klachten veroorzaken. Het is belangrijk om het FODMAP-dieet onder begeleiding van een diëtist uit te voeren, omdat je anders risico loopt op vitaminetekorten. Ook weet een diëtist hoe lang je bepaalde voedingsmiddelen moet weglaten uit je dieet en wat verschillende reacties van je lichaam tijdens de herintroductie betekenen. Lees verder over het FODMAP-dieet op Fodmapdieet.nl.

Pagina laatst aangepast opĀ 05-04-2018

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren