Website van het Jaar

Glutenvrij dieet

Het volgen van een glutenvrij dieet is een effectieve behandeling van een glutenintolerantie. Met een glutenvrij dieet kan de dunne darm zich herstellen en weer voedingsstoffen opnemen. Vraag een diëtist om hulp bij het samenstellen van het glutenvrije dieet. Als je begint met glutenvrij eten zijn er waarschijnlijk veel aanpassingen nodig in je huidige eetpatroon.

Een glutenintolerantie is niet te genezen, maar wel effectief te behandelen door het volgen van een glutenvrij dieet. Omdat je dit dieet bij coeliakie levenslang vol moet houden, loont het om een glutenvrij dieet te vinden waar jij je prettig bij voelt. Het makkelijkst is om te beginnen met zoeken naar vervangers voor producten die je veel gebruikt, zoals glutenvrij brood of glutenvrije pasta. Een diëtist kan je hierbij helpen. Let ook op mogelijke verborgen gluten in bijvoorbeeld vlees, sauzen, snoepjes of ijs.

Het glutenvrij logo

Een glutenvrij product herken je aan het glutenvrij logo op een etiket. Het glutenvrij symbool is een internationaal erkend kwaliteitskeurmerk dat er uitziet als een graanspriet met een streep erdoor. Een fabrikant is niet verplicht om dit logo te gebruiken als een product glutenvrij is, maar mag het nooit gebruiken als een product wel gluten bevat. Dit logo biedt dus extra zekerheid dat een product glutenvrij is.

De NCV geeft alleen licenties uit voor dit keurmerk aan producenten die voldoen aan alle gestelde eisen voor een veilig glutenvrij dieet. Ontbreekt dit keurmerk op een etiket en ben je toch benieuwd of je een product wel of niet kunt eten, zoek dan naar dikgedrukte woorden op de ingrediëntenlijst. Die geven ook aan of het product  allergenen zoals tarwe, spelt of rogge bevat. Let ook op de zin: 'dit product kan sporen van gluten bevatten' of 'dit product is verwerkt in een omgeving waar ook granen verwerkt worden.' Dat betekent dat het niet zeker is of een product wel of geen gluten bevat. Afhankelijk van de ernst van je allergie bepaal je of je een product wel of niet wil eten. Wil je helemaal zeker weten dat een product glutenvrij is, dan eet je dus alleen producten met een glutenvrij keurmerk.

Inspiratie voor een glutenvrij dieet

Een glutenvrij dieet bevat alleen glutenvrije producten. Wil je echt helemaal glutenvrij eten dan kan het even duren voordat je een glutenvrij dieet samengesteld hebt dat alle benodigde voedingsstoffen bevat. Soms is het nuttig om dit samen met een diëtist te doen. 

Veel mensen met een glutenintolerantie of glutensensitiviteit zien alle lekkere taarten en koekjes aan hun neus voorbijgaan. Dat maakt het extra ingewikkeld om een glutenvrij dieet goed vol te houden. Er zijn tegenwoordig allerlei kant-en-klare vervangers, maar deze producten bevatten vaak meer vet en suiker om het geheel smeuïger en elastischer te maken. Het goede nieuws: met een klein beetje creativiteit in de keuken kun je zelf ook lekkere glutenvrije gerechten maken. Hieronder een paar tips om een glutenvrij dieet wat extra charme te geven.

Glutenvrij gebak

In een glutenvrije taart vervang je tarwemeel door een glutenvrije variant, zoals boekweitmeel, kokosmeel, kastanjemeel, (glutenvrij)havermeel of amandelmeel. Doe dit wel altijd op basis van een glutenvrij recept want de verhoudingen liggen vaak net iets anders dan bij het gebruik van tarwemeel. Tegenwoordig zijn er in de supermarkten ook allerlei glutenvrije bakmixen te vinden. Een glutenvrije cheesecake maak je bijvoorbeeld met amandelmeel, glutenvrije havervlokken, dadels, kaneel en kokosolie. Op ohmypie.nl vind je nog veel meer lekkere taartrecepten.

Glutenvrij ontbijt

Een glutenvrij ontbijt kun je zo creatief maken als je zelf wilt. Er zijn veel combinaties te bedenken. Maak eens pap van glutenvrije havervlokken met melk, appel, kaneel, rozijnen en pecannoten. Op missglutenvrij.nl vind je nog meer inspiratie voor lekkere ontbijtrecepten.

Glutenvrij brood

Glutenvrij brood is brood dat gemaakt is van glutenvrije graansoorten, zoals boekweit, rijst (indien glutenvrij verpakt), glutenvrije haver (Let op: veel haver bevat in Nederland toch gluten door besmetting bij het productieproces), quinoa, gierst, amaranth, teff, tapioca, sorghum of mais (geen gewoon maisbrood, dat bevat vaak tarwe). Verder zijn sojameel, kastanjemeel, kokosmeel, amandelmeel en kikkererwtenmeel glutenvrij. Op focusonfoodies.nl lees je meer over glutenvrij brood bakken. Koop alleen meelsoorten en meelproducten waarbij ‘glutenvrij’ of het glutenvrij logo op de verpakking staat. ‘Gewoon’ meel kan besmet zijn tijdens het productieproces.

Pagina laatst aangepast op 07-08-2019

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren