Lichttherapie tegen winterdepressie

Sommige mensen hebben last van een winterdepressie. Zodra de blaadjes van de bomen vallen en de dagen korter worden, krijgen zij last van depressieve gevoelens. Als het weer lente is, zullen de meesten voelen dat ze weer opklaren.

De meest bekende behandelwijze om een winterdepressie te behandelen is lichttherapie. De patiënt neemt gedurende een aantal weken een aantal uren per dag voor een lamp plaats. Het licht is niet schadelijk en zorgt ervoor dat de patiënt voldoende licht per dag krijgt. Men gaat ervan uit dat zij depressief worden door een tekort aan daglicht.

Heb jij ervaring met winterdepressie? Heb je wel eens lichttherapie overwogen? Ben je weleens met een lichttherapie behandeld en hoe voelde je je daarbij? Hoe voel je je nu het weer bijna zomer is? Heb je tips voor anderen om een winterdepressie tegen te gaan?

Reageren

Reacties

  • Sil

    Ineke

    Als ik 's avonds stil zit of wanneer ik bezoek heb val ik in slaap. Kan ik ook aan het begin van de avond voor de lamp zitten?

    Reageer
  • Sil

    Ingrid

    Hoi!
    Ik heb jaren enorm veel last gehad van een herfst- en winterdip. Vorig jaar bij Goodlite op aanraden van een vriendin de Litebook Elite gekocht (kost wel wat, maar 14 dagen niet goed geld terug garantie!) En iedere ochtend aangezet. Wat een verschil qua slapen, stoelgang, humeur, denken.. niet normaal! Ik ben fan!
    Wel is het belangrijk om de lamp voor 9.00 te gebruiken, anders kun je je ritme verstoren.
    Groetjes

    Reageer
  • Sil

    bianka

    ik heb een vitamine d tekort en daardoor een winterdepressie, heb het erg zwaar. Ik gebruik nu sinds een maand de lamp, maar ik heb nog niet echt het gevoel dat het helpt. Ik word na het gebruik ervan misselijk en moet even blijven zitten. Wel kriebelt het in mijn hoofd, slapen doe ik ook niet. Dus ik gebruik melatonine om te slapen. Maar toch blijf ik moe overdag. Ik probeer niet te slapen overdag en ga zoveel mogelijk naar buiten, lopen in de zon als die er is.

    Reageer
  • Sil

    elevate

    Mij is de AYO geadviseerd. Het blijkt een lichttherapie bril te zijn waarmee je dus gewoon rond kunt lopen.
    Ik zag dat de bril 239 euro kost op internet. Ik heb hem maar besteld. Misschien is dit voor meer mensen iets?

    Reageer
  • Sil

    Wayout

    Hallo allemaal. Ik ben een man van 51 jaar en weet wel wat de winterblues inhoudt. Vroeger ging ik steeds meer drinken in de winter, voelde veel eenzaamheid etc. Het had ook zeker met mijn levensstijl te maken in de jaren 80 en 90. Veel muziek, optreden, maar daarnaast ook werkloosheid en geen regelmaat. Daardoor laat naar bed en laat op. Weinig licht, veel leven in duisternis. Dat is de tastbare duisternis. De lichamelijke duisternis. Te weinig UV stralen en licht maakt zeker depressief. Je lichaam maakt ook minder " geluks" hormonen aan, on het maar zo te noemen. Maar het had ook te maken met leven in geestelijke duisternis. En je kan het ook zien. De hele wereld ligt in geestelijke duisternis. En daar is geen lichttherapie tegen bestand. Ik weet wel wat daartegen bestand is. Dat is het Licht van de wereld. Dat is Jezus Christus. Hij heeft mij verlost van talloze verslavingen. Ik ben vrij!! Ook in de donkere winter verlicht Jezus altijd blijvend mijn hart. Ik zeg niet dat lichttherapie niks uithaalt, integendeel het kan je helpen. Maar ik ga voor Jezus het Licht van de wereld, die altijd bij mij is en mijn hart verlicht in zomer winter wanneer dan ook. Dus mensen: Jezus de Zoon van God is meer. Zoveel meer! Hij is echt en een vergevende bevrijder. Dat wil ik delen, ook erbij te zeggen dat ik vroeger een verstokte atheïst was. Bless you all.

    Reageer
    • Sil

      Anne

      Helemaal met je eens! Jezus is het Licht van de wereld :-)

      Reageer
    • Sil

      Gew

      Wat fijn dat u dat zegt.

      Voor mij is Jesus Christus ook het licht van de wereld. Door Hem voel ik mij blijer en gelukkiger.
      Wel heb ik helaas al jaren in de winter last van erge vermoeidheid. Ik wil zo'n daglicht lamp kopen. Ik ben benieuwd of het gaat helpen.

      Reageer
  • Sil

    MP

    Al jaren heb ik last van extreme vermoeidheid, nul energie in de winter, echt bijna twee keer zoveel slaap nodig. Sinds een jaar of 17 doe ik aan lichttherapie; ik gebruik ondermeer een wake-up light. Geadviseerde lichttherapiefrequentie van huisarts was en is gedurende 10 dagen een halfuur per dag een boekje lezen voor een lichttherapielamp en iedere minuut even je ogen opslaan naar het licht; merk meestal na dag of 7 dat ik opknap. Nemen klachten weer toe herhaal ik het halfuur lezen voor de lamp gedurende vijf dagen. Op advies van mijn huisarts beperk ik het gebruik tot drie tot vier keer keer per winter vanaf eind oktober/november. Dit omdat men vroeger ook dacht dat zonnebank geen kwaad kon, maar er bleken toch problemen door te ontstaan. Lichttherapie is nog relatief jong.
    In maart verdwijnt de vermoeidheid en misère en ben ik uit mezelf vroeg wakker, slaap dan hooguit 6 tot 7 uurtjes.

    Reageer
  • Sil

    Tandy

    Ik heb iedere winter last van een winterdepressie! Jammer genoeg! Maar ik heb sinds 2 jaar een lichtlamp. En ik vind het een geweldige uitkomst!
    Ik ga er 's ochtends een half uurtje voorzitten met mijn boterham en mijn dag kan niet meer stuk. Ik doe dit ongeveer 10 dagen achter elkaar en het beste is om dit iedere maand te doen. Vanaf oktober tot en met maart. Maar dit vergt enigszins wel wat discipline. Als ik dit doe voel ik me echt 100% een beter mens. Kan helemaal niet tegen somber weer en dit helpt enorm. Hoef geen medicijnen te slikken met eventuele bijwerkingen, enkel wat tijd opzij zetten om voor de lamp te gaan zitten. Nogmaals ik kan het iedereen aan raden!

    Reageer
  • Sil

    anora

    Als ik de lichtlamp gebruikt heb, 's morgens, word ik echt moe. Ik krijg ook onbedwingbare trek en heb het koud (zoals je het koud kan krijgen als je moe bent).
    Ik vraag me af hoe dat kan?
    Het lijkt wel een averechtse werking te hebben.

    Reageer
  • Sil

    Yvonne

    De eerste jaren ging ik 1 à 2 keer per jaar (sept./okt. en soms ook jan./febr) voor lichttherapie naar het ziekenhuis,nu doe ik het lekker thuis. Het is belangrijk dat je er 's morgens achter gaat zitten, liefst voor 9 uur beginnen. Mij bevalt het het best om het een half uur te doen en dan wel dichtbij (15-20 cm). Ga je verder af zitten, schijn je er langer achter te moeten zitten. Je mag best ondertussen lezen, wel af en toe in het licht kijken. Succes!

    Reageer
  • Sil

    Elisabeth

    Mijn puberdochter heeft sinds vier jaar anorexia. Zij heeft ernstige levensbedreigende terugvallen zo rond einde herfst/begin van de winter. Deze resulteren in maandenlange opnames in eetstoornissenklinieken (en ook ziekenhuis). Omdat deze gevaarlijke terugvallen altijd in de herfst/winter zijn, vraag ik mij af of het mogelijk op basis is van een winterdepressie. Heeft iemand ervaringen met lichttherapie bij Anorexia Nervosa?

    Reageer

Reageer ook

Je e-mailadres wordt niet getoond, alleen je nickname.

Los de volgende rekensom op (bijvoorbeeld: is de som 1 + 3, voer dan 4 in.)

85 - 5 =

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren