Gezondheidsplein is een informatieve website over gezondheid. De gezondheidsinformatie op deze website staat los van eventueel getoonde advertenties.

Behandeling van vliegangst

De meest voor de hand liggende behandeling tegen vliegangst is niet vliegen. Als je niet vliegt, hoef je de angst niet te doorstaan en vliegen is in principe geen eerste levensbehoefte. Maar erg handig is het natuurlijk niet, als je het graag wel wilt durven.

Voorlichting tegen vliegangst

Mensen die angstig zijn geworden door de vliegtuigongelukken waarover ze lezen of die ze op tv zien, zijn gebaat bij goede voorlichting. Er gebeuren veel meer ongelukken met autorijden dan met vliegen. Vliegen is een relatief veilige manier van reizen.

Ook wanneer je niet begrijpt hoe vliegen eigenlijk mogelijk is, is voorlichting belangrijk. Als je een beetje begrijpt hoe vliegen met een vliegtuig werkt, kan dat rust geven. Hierdoor kan het zijn dat je je durft over te geven aan de techniek van het vliegtuig en de kunde van de vliegtuigbemanning.

Therapie en medicijnen tegen vliegangst

Therapie bij een psycholoog kan je helpen over je vliegangst heen te komen. Dit kan met gedrags- of cognitieve therapie. De psycholoog gaat dan met kleine stapjes je bloot stellen aan vliegen. Je begint bijvoorbeeld met een plaatje van een vliegtuig, later naar een vliegveld gaan. Uiteindelijk dooft de angst dan uit, omdat het bekender wordt. Je kunt ook rustgevende medicijnen gebruiken tegen vliegangst, zoals oxazepam. Deze middelen hebben alleen vaak een verslavende werking en hebben daarom niet de voorkeur. Daarnaast kunnen ontspanningsoefeningen aangeleerd worden.

Lees meer over therapieën bij angsten op de pagina Psychologie op solvo.nl.

Wat kun je zelf doen tegen vliegangst?

Als je ondanks je vliegangst gewoon een vliegreis wilt maken, kun je de volgende tips opvolgen om de angst onder controle te houden of zelfs te vermijden:

  • Probeer je zoveel mogelijk te ontspannen. Ga rechtop zitten en begin langzaam in en uit te ademen. Je ademhaling wordt rustiger en regelmatiger. Probeer niet te piekeren over de dagelijkse beslommeringen. Denk juist aan de leuke dingen die je in het vooruitzicht hebt.
  • Vermijd alcohol en andere drogerende middelen. Zij helpen niet je angst te verminderen.
  • Zorg voor afleiding. Geef jezelf een taak zoals het maken van een sudoku, het luisteren van muziek of het lezen van een boekjes. Ook kan het helpen om met een medepassagier of het cabinepersoneel een praatje te maken. 

Pagina laatst aangepast op 20-12-2019

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Deze informatie is gecontroleerd door:

MD. P. Schipper, arts
MSc. P. Schipper
Basisarts (psychiater i.o.)
Mondriaan
Gerelateerd
Gerelateerd
.
Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren