Behandeling van de overgang

De overgang is een natuurlijk stadium in het leven van een vrouw en er is dan ook geen behandeling tegen. Echter, omdat veel vrouwen last hebben van de symptomen van de overgang, zijn er wel middelen die deze kunnen verlichten. Ook kun je zelf soms aanpassingen doen in je leven om minder last te hebben van de overgang.

Medicijnen bij de overgang

Heb je veel last van de symptomen van de overgang, dan kan een arts medicijnen voorschrijven. Meestal zal de arts dan hormonen voorschrijven. Doordat de eierstokken stoppen met de aanmaak van het hormoon oestrogeen, komt er minder van dit hormoon in het lichaam. Dit is de hoofdoorzaak van overgangsklachten. Door het slikken van hormonen wordt het tekort wat is ontstaan weer aangevuld. Hierdoor verdwijnen veel overgangssymptomen. 

Het woord hormonen heeft voor veel vrouwen een negatieve betekenis. Vaak wordt bij hormonen gedacht aan een hoger risico op borstkanker, maar dit is niet helemaal terecht. Onderzoek heeft aangetoond dat er in principe geen verhoogd risico op borstkanker is als hormonen minder dan vijf jaar als medicatie gebruikt worden. Bovendien kan hormoontherapie zelfs beschermen tegen hart- en vaatzieken, osteoporose, baarmoeder- en eierstokkanker. Een overgangsconsulent of huisarts kan je helpen en adviseren bij het gebruik van hormonen bij de overgang.

Bijwerkingen van hormonen

Hormonen blijven medicijnen en dat betekent dat je soms ook last kunt krijgen van bijwerkingen van hormonen. De meest voorkomende bijwerkingen zijn hoofdpijnmisselijkheidstemmingsveranderingenvocht vasthouden en in sommige gevallen gewichtstoename. Meestal zie je echter dat deze bijwerkingen na verloop van tijd weer verdwijnen. Gebeurt dit niet, ga dan nog eens terug naar je arts of overgangsconsulent en overleg wat te doen. De meeste hormonen zijn te verkrijgen in de vorm van tabletten, maar ook bestaan er pleisters, huidgels, neussprays en vaginale crèmes. 

Wat kun je zelf doen bij de overgang?

Overgangssymptomen zijn niet ernstig, maar ze kunnen wel heel vervelend zijn. Probeer de opvliegers en het transpireren te zien als iets natuurlijks wat erbij hoort. Als je 's nachts erg zweet, draag dan katoenen nachtkleding. Katoen is luchtig en absorbeert het vocht goed.

Probeer van andere dingen te genieten en blijf bezig (bijvoorbeeld met werk of hobby's). Dat helpt om door de overgang heen te komen. Vrouwen kunnen in de overgang ook last hebben van pijn bij het vrijen. Een glijmiddel helpt dan soms.

Voeding tijdens de overgang

Sommige vrouwen hebben baat bij voedingsadviezen. Je kunt je lichaam meer energie geven door de algemene richtlijnen voor gezonde voeding te volgen. Daarnaast is het bekend dat vooral alcohol, witte suiker, hete kruiden, koolzuurhoudende dranken en cafeïne de symptomen van de overgang kunnen verergeren. Het eten van meer plantaardig voedsel kan de klachten juist verminderen. Interessant is dat Japanse vrouwen veel minder overgangsproblemen hebben, wellicht doordat ze meer plantaardig voedsel eten zoals tahoe, soja en miso.

Er bestaan ook natuurlijke geneesmiddelen die kunnen helpen bij overgangssymptomen. Dit kunnen voedingssupplementen zijn of geneesmiddelen gemaakt van bepaalde planten. In landen waar veel soja in de voeding zit, lijken overgangsverschijnselen minder vaak voor te komen. In de soja, maar ook bijvoorbeeld rode klaver zitten fyto-oestrogenen. Fyto-oestrogenen zijn voedingsstoffen die een hormoonachtige werking hebben. Het zijn een soort 'plantaardige hormonen'. Die 'plantaardige hormonen' zijn stoffen die in de natuur voorkomen en die een grote gelijkenis vertonen met sommige hormonen die in het lichaam voorkomen.

Binnen de fytotherapie bestaan middelen die deze unieke 'plantaardige hormonen' combineren. De natuurlijke ingrediënten kunnen helpen de juiste balans weer terug te vinden. Vraag ernaar bij je arts of overgangsconsulent, want deze middelen kunnen een goed alternatief zijn als je liever geen hormonen wilt gebruiken.

Beweging

Ook voldoende lichaamsbeweging kan helpen tegen overgangsklachten. Iedere dag minimaal dertig minuten aan beweging doen geeft meer energie. Daarnaast blijkt yoga veel vrouwen te helpen bij overgangsproblemen.

Voldoende (nacht)rust

Een goede nachtrust is onderdeel van een gezonde leefstijl. Ga dus op tijd naar bed en zorg voor een rustige slaapplek. Neem ook geen zorgen, zoals werk, mee naar bed. Om tot rust te komen kun je voor het slapen bijvoorbeeld nog even mediteren of aan yoga doen.

Bronnen: NHG standaard De overgang, Thuisarts, Apotheek.nl, OLVG

Pagina laatst aangepast op 29-04-2019

Eindredactie: Alieke de Greeuw

Deze informatie is gecontroleerd door:

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren