Website van het Jaar

Behandeling van lactose-intolerantie

De behandeling van lactose intolerantie bestaat vooral uit aanpassen van je voeding. Je moet een lactosebeperkt dieet volgen. Dit houdt in dat je minder voedingsmiddelen mag gebruiken waarin veel lactose zit. Het gaat dan met name om producten als melk, karnemelk, yoghurt, vla, (slag)room en zachte kazen, zoals smeerkaas en brie. Soms is het nodig om echt alle lactose uit je voeding weg te laten. Dit kan tijdelijk zijn, bijvoorbeeld om je darmen de tijd te geven om te herstellen. Een lactosevrij dieet is alleen nodig als je ook bij heel kleine hoeveelheden lactose klachten hebt. 

Meer over lactosevrije producten

Toch de benodigde voedingstoffen binnenkrijgen

Je kunt niet zomaar alle melkproducten uit je voeding weglaten, want er zitten belangrijke voedingsstoffen in, zoals calcium en vitamine B. Er zijn verschillende manieren om toch alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen: 

  • Gewone melk lactose-beperkt maken. Dit kan met behulp van een lactase-enzym preparaat, verkrijgbaar bij de apotheek. Een paar druppels in gewone melk zorgen ervoor dat een groot deel van de lactose wordt omgezet zodat de klachten voorkomen worden. Dit omzettingsproces duurt ongeveer 24 uur, je kunt de melk dus niet meteen drinken na het toevoegen van de druppels. De melk kan ook gebruikt worden om mee te koken. 
  • Meer zure melkproducten gebruiken. Deze kun je vaak beter verdragen, omdat deze producten bacteriën bevatten die lactase in zich hebben. 
  • Gewone melk kun je ook vervangen door sojamelk, eventueel aangevuld met vitamine- en/of kalktabletten.
  • Bij de apotheek zijn ook tabletten verkrijgbaar met lactase erin. Dit is handig als je geen dieet kan of wil volgen. Je kunt de klachten voorkomen door de tabletten tegelijk in te nemen met lactose-bevattende voedingsmiddelen. 

Het is belangrijk dat je voeding, ondanks het weglaten van de lactose, volledig blijft en er geen tekorten ontstaan. Daarom is het goed om een voedingskundige of diëtist om hulp te vragen bij het samenstellen van je dieet bij lactose intolerantie.

Pagina laatst aangepast op 02-12-2019

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Deze informatie is gecontroleerd door:

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren