Website van het Jaar

Behandeling van inspanningsastma

Behandeling van inspanningsastma

Als de diagnose (inspannings)astma gesteld is zijn er verschillende mogelijkheden om de astmatische aanvallen te onderdrukken. Zo kun je voorafgaand aan het sporten kortwerkende medicijnen gebruiken, zoals luchtwegverwijders.

Indien je vaker dan tweemaal per week een puf nodig hebt is het echter zaak om onderhoudsbehandeling te krijgen met inhalatie-corticosteroïden. Sommige mensen reageren heel goed op het medicijn montelukast.

Verder is er een onderzoek waaruit blijkt dat het innemen van vier capsules hoogwaardige visolie zou kunnen helpen, waterdicht is deze techniek echter niet.

Wat kun je zelf doen tegen inspanningsastma?

Bij inspanningsastma is het heel belangrijk om de inspanning rustig op te bouwen om de longen te laten wennen aan de overgang van rust naar inspanning. Begin dus altijd met een goede warming-up. In het algemeen is de kans op inspanningsastma bij sporten in koud en droog weer hoger dan bij warme en vochtige lucht. Draag daarom bij koud weer een col of sjaal.

Hoewel inspanningsastma optreedt na inspanning, is het erg belangrijk om toch te blijven sporten en bewegen. Astmapatiënten met een goede conditie hebben vaak minder last van hun aandoening dan lotgenoten die weinig bewegen.

Verder is er een aantal tips dat mogelijk helpt om de aanvallen bij inspanningsastma te verminderen:

  • Vermijd vuile lucht, zoals tabaksrook, maar ook smog in de zomermaanden. De vuile lucht vergroot de kans op een aanval behoorlijk.
  • Sport niet als je ziek bent en zeker niet bij koorts (dat geldt overigens niet alleen voor mensen met inspanningsastma). Wacht als je hersteld bent een paar dagen met sporten, zodat je lichaam weer op kracht is.
  • Zorg voor een goede algemene conditie en doe een goede warming-up. Fitte sporters hebben minder last van aanvallen van inspanningsastma dan niet fitte. Een goede warming-up bereidt het lichaam bovendien voor op de inspanning die komen gaat. Besteed ook voldoende aandacht aan de cooling-down.
  • Sport liever niet in de vroege ochtend of bij het invallen van de avond. De lucht is dan vaak koud en dus droog (of wordt snel koud) en dat kan een aanval uitlokken.
  • Ga je toch sporten in de kou, bedek dan je gezicht met een sjaal. Hierdoor wordt de lucht opgewarmd voordat je hem inademt.
  • Adem zoveel mogelijk door je neus. Je neus filtert de lucht.
  • Loop niet te hard van stapel, sport op je eigen niveau.

Pagina laatst aangepast op 07-12-2018

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Deze informatie is gecontroleerd door:

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren