Behandeling van diabetes type 2

Diabetes type 2 wordt ook wel diabetes mellitus of simpelweg ‘suikerziekte’ genoemd. Waar diabetes type 1 zich vaak al op jonge leeftijd ontwikkelt, ontstaat diabetes type 2 pas op latere leeftijd. Dat maakt dat diabetes type 2 soms best lastig is om mee te leven; je zal na een diagnose opeens je welbekende levensstijl drastisch moeten aanpassen. Wist je dat je in tien simpele stappen jezelf veel beter kan maken als je diabetes type 2 hebt? Je krijgt meer energie en je hoeft minder medicijnen te gebruiken. Hoe? Dat lees je hier.

Met 10 stappen beter bij diabetes type 2

Diabetes type 2 geeft vervelende complicaties, maar die kunnen met behulp van een goede levensstijl enorm worden beperkt. Karine Hoenderdos en Hanno Pijl schreven er in hun boek ‘Diabetes type 2? Maak jezelf beter’ over. Hun tienstappenplan is makkelijk te volgen, het enige wat je hoeft te doen is een gezonde levensstijl aan te nemen. Dit vergt natuurlijk wel enige discipline. Medicijnen en andere kunstmatige stoffen komen daar niet bij kijken. Ideaal dus! Wij hebben de stappen kort samengevat voor je op een rijtje gezet.

Stap 1: Schrap zoveel mogelijk onnodige suiker

Laat alle snelle suikers achterwege. Doe geen suiker meer in de thee of koffie, laat de frisdrank staan, doe eens een keertje iets anders op je broodje dan hagelslag en laat dat pepermuntje vooraf aan een date toch maar even achterwege. Snelle suikers als deze zorgen ervoor dat je bloedglucose supersnel stijgt. Iets waar de al minder werkende insuline in je lichaam echt niet tegenop kan werken als je diabetes type 2 hebt.

Stap 2: Beweeg!

Heb je diabetes type 2, dan ben je moe. Heel vaak moe. Eventjes sporten of een beetje beweging aanbrengen in je leven kan dan ook een enorme last lijken, maar de gezondheidseffecten zijn zo enorm dat het toch echt de moeite waard is. Dit is wat beweging met je lichaam doet:

  • Het verhoogt de gevoeligheid voor insuline, waardoor je bloedglucoseniveau stabieler en lager wordt
  • Het laat je bloeddruk dalen
  • Het zorgt voor meer spiermassa en minder vetmassa
  • Het versterkt je botten
  • Het verlaagt je cholesterolgehalte
  • Het verlaagt je kans op hart- en vaatziekten
  • Het brengt je in een goede stemming, en je wordt minder moe
  • Het vermindert stress

Alleen maar goede redenen dus om toch echt wat te bewegen zo nu en dan. Hoewel het veel moeite is voor iemand met diabetes type 2, zal je er veel baat bij hebben.

Stap 3: Weg met die koolhydraten

Bij diabetes ontstaan hoge insulinespiegels in het lichaam, omdat de insuline die wordt aangemaakt niet goed wordt verwerkt in het lichaam. De functie van insuline is aangetast en de insuline blijft langer in je bloed zitten. Het is daarom belangrijk om die insulinespiegel wat te verlagen.

Wat je kunt doen is ervoor zorgen dat je lichaam niet meer zoveel insuline hoeft aan te maken. Een grote boosdoener in dit geval is koolhydraten, die zorgen voor een enorme stijging in het insulineniveau. Minder koolhydraten eten is dus een goede oplossing. Dit betekent niet dat je jezelf moet uithongeren of extreem moet gaan lijnen, vervang de koolhydraten in je dieet door gezonde vetten en eiwitten. Een diëtist kan je helpen de juiste voeding bij diabetes type 2 te vinden.

Stap 4: Verbeter je energiebalans

In deze stap wordt gekeken naar een goede energievervanger. Voorheen haalde je je energie immers voornamelijk uit suikers en koolhydraten. Die mag je nu niet meer eten. Wat dan wel? Eiwitten en vetten zijn een goede vervanging van koolhydraten.

Eiwitten zijn van groot belang in ons lichaam. Ze zijn de bouwstof voor elke cel in ons lichaam. Koolhydraten kunnen daarom goed worden vervangen met eiwitten. Denk bij eiwitvolle producten bijvoorbeeld aan vlees, vis, zuivel, peulvruchten en noten.

Vetten zijn een goede toevoeging op dit dieet. Hoewel veel mensen denken dat vetten ongezond zijn, is dat helemaal niet het geval. Ook vet is namelijk onmisbaar in ons lichaam. Zeker als je diabetes hebt is vet heel gezond. Het levert veel energie, zonder dat het veel effect heeft op je bloedglucose. Eet bijvoorbeeld een keer per week vette vis.

Stap 5: Verminder stress

Diabetes brengt stress met zich mee; zowel lichamelijk als geestelijk. Je lichaam moet immers harder werken omdat het de wisselingen in bloedglucosewaarden continu moet corrigeren. Daar raakt je stofwisseling van in de war. Daarnaast maak je je zorgen over die glucosewaarde of ben je bang voor eventuele complicaties.

Toch verergert stress het probleem alleen maar. Stress verhoogt namelijk je bloedglucose. Probeer daarom goed je rust te nemen, slaap voldoende en ontspan regelmatig. Je zult merken dat dit je veel beter zal laten voelen.

Stap 6: Eet meer groenten

Groenten zijn supergezond! Ze leveren heel veel voedingsstoffen, terwijl ze maar weinig calorieën bevatten. Aangezien je dieet flink is veranderd wanneer je diabetes type 2 hebt, mag je je dieet wat meer aanvullen door veel groenten te eten. Ze bevatten namelijk ook nog eens relatief weinig koolhydraten; ideaal dus! Waar ‘normale’ mensen ongeveer tweehonderd gram groenten per dag wordt geadviseerd te eten, mogen mensen met diabetes die portie verdubbelen.

Stap 7: Leer omgaan met de moeilijke situaties

Het aanpassen van je dieet en levensstijl zal uiteraard niet van het ene op het andere moment enorme verschillen maken. Beetje bij beetje zal je toch merken dat het steeds een stukje beter met je gaat. Laat je niet uit het veld slaan door een te langzaam resultaat.

Naast deze moeilijkheid, zal je er nog vele tegenkomen. Uiteten gaan kan een kleine extra uitdaging worden, maar ook dat is simpel opgelost. Vrijwel elke menukaart bevat een gerecht dat binnen jouw dieet past. Ga je op vakantie? Ga dan niet helemaal los op de wijn en het koolhydraatvol eten. Zie een vakantie als iets waar je lekker veel rust en tijd voor jezelf hebt, maar niet als een uitnodiging om je diabetes te verwaarlozen.

Stap 8: Meet je vooruitgang

Heb je diabetes, dan zal je veel in contact komen met cijfertjes. Meten is dan ook van groot belang. Zo kan je naast je gezondheid ook je vooruitgang meten. Waar heeft dit meten allemaal betrekking op?

  • Bloedglucose: dit kan je meten met behulp van een druppeltje bloed en een teststripje. Een te hoog bloedglucosegehalte kan gevaarlijk zijn. Je leest meer over de verschillende manieren om dit te doen in het dossier Bloedsuiker meten bij diabetes. Soms heb je medicijnen nodig om de bloedsuikerspiegel op het juiste peil te houden. Vaak is het na verloop van tijd nodig om insuline te spuiten. Dit gaat altijd in overleg met je arts. Lees hier alles over het het injecteren van insuline, van de juiste techniek tot de juiste naald.
  • HbA1c: dit zijn de versuikerde cellen van de rode bloedkleurstof. Het is een belangrijke meting bij diabetes, je laat het meten in een laboratorium
  • Humeur en energiepeil: naast de harde cijfers zijn ook andere metingen van belang. Ga eens na hoe het met je humeur en energiepeil gaat. Ben je er zelf tevreden mee?
  • Lichaamsgewicht: hoewel lichaamsgewicht in ruime zin van belang is, zijn er veel factoren die je gewicht kunnen beïnvloeden. Zo kan meer bewegen zorgen voor meer spiermassa, waardoor je zwaarder wordt. Dat wil echter niet zeggen dat dat iets slechts is. Neem lichaamsgewicht dus serieus, maar niet té serieus
  • Middelomtrek: vet op je buik zorgt ervoor dat vetcellen in de buik zich nestelen rond de organen. Daardoor ontregelt de stofwisseling van glucose in je lichaam. Hoe minder vet op je buik, hoe beter dus!
  • De spiegel: lichaamsgewicht zegt dus niet alles. Door geregeld naar jezelf in de spiegel te kijken zie je al snel veranderingen in je lichaam
  • Stappentellers en gezondheidsapps: de hoeveelheid beweging die je op een dag maakt kun je meten met een stappenteller of gezondheidsapp. Ook activity trackers kunnen hebben.  
  • Jaarlijkse check-up: laat minstens één keer per jaar een check-up doen bij een arts. Dan wordt een wat uitgebreidere bloedtest gedaan. Ook is het goed om je te laten testen op verdere complicaties die kunnen komen kijken bij diabetes
  • Dagboek: metingen kunnen erg schommelen, zo kan de mate van stress veel invloed hebben op je glucosegehalte. Het is daarom goed om een dagboek bij te houden, zodat je dit soort schommelingen goed bij kan houden

Stap 9: Vraag om hulp

Diabetes type 2 hebben in een samenleving als de onze is niet altijd even makkelijk. Gelukkig sta je er niet alleen voor. Laat je ouders en vrienden weten waar je aan toe bent. Zij kunnen er dan verder rekening mee houden.

Stap 10: Kook met liefde

Kook zelf je eten. Zelf koken met pure en onbewerkte producten doet wonderen voor je gezondheid. Je kunt op deze manier ook helemaal zelf maken wat jij lekker vindt. Stop je er een beetje moeite in, dan wordt koken een stuk leuker.

Pagina laatst aangepast opĀ 08-07-2020

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Deze informatie is gecontroleerd door:

Dr. T. van der Beek, arts en anesthesioloog bij Zuyderland
Drs. T. van der Beek
Arts en anesthesioloog
Zuyderland

Auteur: Kim van der Vliet

Bron: Diabetes type 2? Maak jezelf beter van Karine Hoenderdos en Hanno pijl. Dit boek is gelanceerd tijdens het vijfde Arts en Voeding congres (3 juni 2016) dat werd georganiseerd door Stichting Voeding Leeft (in samenwerking met het Erasmuc MC en de gemeente Rotterdam)

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren