Gezondheidsplein is een informatieve website over gezondheid. De gezondheidsinformatie op deze website staat los van eventueel getoonde advertenties.

COPD-patiënten moeten juist extra bewegen voor meer lucht

Als je last hebt van COPD en je het vaak benauwd hebt als je jezelf inspant, dan ben je snel geneigd om steeds minder actief te worden. Maar juist voor mensen met COPD is het belangrijk om voldoende te blijven bewegen. 

Lichaamsbeweging verbetert de conditie, waardoor bewegen en ademen uiteindelijk gemakkelijker worden. Bij lichaamsbeweging hoef je niet direct te denken aan hele intensieve sporten en veel zweten. Bewegen in je eigen tempo en op je eigen niveau is veel zinvoller, en je houdt het dan beter vol en daarmee maak je het leuker voor jezelf. Fietsen, wandelen of gewoon traplopen zijn hele goede oefeningen om fit te blijven. 

Ben je als gevolg van COPD minder gaan sporten? Of sport je nog net zoveel als eerst? Merk je dat door sporten je conditie verbetert? 

Reageren

Reacties

  • Sil

    Douwina

    Een hond nemen,dan moet je 4 of 5x naar buiten, ik heb twee hondjes waar ik mee wandel en fiets. Ik woon 2 hoog loop zoveel mogelijk de trappen in plaats van de lift. Verder doe ik 's avonds wat oefeningen voor mijn armen met gewichtjes en wat been oefeningen. In 2000 is bij mij copd geconstateerd.

    Reageer
  • Sil

    berkhout, heerlen

    Als ik kort ademig wordt dan gebruik ik ventolin 200, welke mij meer lucht geeft.

    Reageer
  • Sil

    Reno

    Ik ben 41 en heb nog maar 44% longcapaciteit. Heb ook een hond aangeschaft om meer te bewegen. Vanaf volgende week ga ik ook sporten bij de fysiotherapeut. Ben benieuwd hoe dat gaat.

    Reageer
  • Sil

    J. van Marsbergen

    Ik zou graag meer bewegen maar ben invalide dus dat lukt niet zo erg meer.

    Reageer
  • Sil

    hielke

    Ik heb 20 jaar geleden een ernstige vorm van sarcoidose gehad. De sarcoidose is meerdere keren teruggekomen en na langdurig prednison gebruik een aantal jaren gestabiliseerd maar ik hield hier wel beperktere longinhoud / diffusie aan over. Echter geleidelijk begon ik weer steeds meer moe te worden. Heb vervolgens long revalidatie programma bij Beatrix-oord gedaan, een belangrijk deel was om dmv cardiofitness geleidelijk de conditie te verbeteren. Ik kwam daar herboren uit. De afgelopen 7 jaar doe ik wekelijks twee maal een uur cardio fitness plus zwemmen. Ik voel mij prima en heb ook flink gewicht verloren. Bij o.a. vochtig weer gaat het allemaal wat minder en dan pas ik mijn programma aan. Curieus was dat zelfs mijn londiffusie (zuurstof opname door het bloed) verbeterde wat volgens de boeken niet schijnt te kunnen.

    Reageer
  • Sil

    bootje0162

    hoi heb zelf copd in ernstigevorm ben nu aan het revalideren en heb daar veel baat bij nog 6weken dan heb ik er 12 weken op zitten ben blij dat mij de kans geboden is om te revalideren hierna ga ik 2maal in de week verder met bewegen je moet het wel bijhouden en volhouden moet wel zeggen gelukkig kan ik in mijn eigen tempo veel aan maar er zijn ook voor mij slechte dagen dan doe ik het wat minder en met meer rust hoop het nog lang zo vol te houden wens iedereen met astma of copd veel steun en begrip van mensen die het helemaal niet begrijpen wat dit voor ziekte is en betekend groetjes inge

    Reageer
  • Sil

    Andy

    Heb zelf geen copd, maar vind het heel goed dat mensen die het wel hebben blijven bewegen om zo de conditie te verbeteren. Als mensen blijven bewegen moet er ook goed op gelet worden dat de ademhaling goed geregeld wordt. Pilates en Jazzdance technieken zijn ook heel geschikt om je lichaam weer in conditie te brengen vanwege de oefeningen en daarbij het regelen van de ademhaling. Je ademt vanuit je flanken (zijkant van de ribben) omdat je de buikspieren moet gebruiken vanwege de oefeningen. Je houding verbetert, je valt er door af waar het nodig is en je bent ook nog eens op een heerlijke manier in beweging. Er zijn dus vele manieren om meer lucht te krijgen. Bouw dit rustig op en probeer thuis elke dag een klein half uurtje wat oefeningen (waar je je lekker bij voelt) te doen. 's Avonds ga je weer terug naar de buik ademhaling. Hoop op deze manier een steentje bij te kunnen dragen.

    Reageer
  • Sil

    Annelies Fortuin

    Ik ben 60 jaar en vorige week is bij mij COPD vastgesteld. Ik ben drie jaar geleden gestopt met roken. Sinds een half jaar doe ik aan fysiofittness, daar wordt mijn conditie beter van. Verder loop ik vrij veel en loop vele malen per dag de trap op en af. Alleen fietsen tegen de wind in en hardlopen lukt van geen kant

    Reageer
  • Sil

    Astrid van Yperen

    Hallo,
    Ik ben lid van een wandelvereniging, minstens 1x in de twee weken loop ik 15 km. als is het benauwd heb loop ik 5 km., bij erge benauwdheid natuurlijk niet, wel is me aangeraden om te gaan wandelen met Nordic wandelstokken. Zomers ga ik ook minstens 2 maal in de week zwemmen. Een jaar lang heb ik ook 2 maal in de week meegedaan met longrevalidatie.

    Reageer
  • Sil

    L. Benvenuti

    mijn ervaring is dat je eerst de benauwdheid moet onderdrukken en dan de zin in bewegen weer vanzelf komt. Het is heel frustrerend als je op apegapen ligt en je omgeving blijft roepen: "je moet ook meer bewegen". Waarvan? Toen ik antihistaminicum kreeg kreeg ik meer lucht en kwam de beweging weer vanzelf.

    Reageer

Reageer ook

Je e-mailadres wordt niet getoond, alleen je nickname.

Los de volgende rekensom op (bijvoorbeeld: is de som 1 + 3, voer dan 4 in.)

84 - 4 =

.
Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren