Gezondheidsplein is een informatieve website over gezondheid. De gezondheidsinformatie op deze website staat los van eventueel getoonde advertenties.

COPD-patiënten moeten juist extra bewegen voor meer lucht

Als je last hebt van COPD en je het vaak benauwd hebt als je jezelf inspant, dan ben je snel geneigd om steeds minder actief te worden. Maar juist voor mensen met COPD is het belangrijk om voldoende te blijven bewegen. 

Een aandoening is een verzamelnaam voor: symptomen, syndromen, klinische tekens, ziekten, handicaps en letsels

Lichaamsbeweging verbetert de conditie, waardoor bewegen en ademen uiteindelijk gemakkelijker worden. Bij lichaamsbeweging hoef je niet direct te denken aan hele intensieve sporten en veel zweten. Bewegen in je eigen tempo en op je eigen niveau is veel zinvoller, en je houdt het dan beter vol en daarmee maak je het leuker voor jezelf. Fietsen, wandelen of gewoon traplopen zijn hele goede oefeningen om fit te blijven. 

Ben je als gevolg van COPD minder gaan sporten? Of sport je nog net zoveel als eerst? Merk je dat door sporten je conditie verbetert? 

Reageren

Reacties

  • Sil

    Leo Spetter

    Elke dag ga ik naar de sportzaal.Ruim twee uur trainen. Een halfuur fietsen en daarna roeien. Verder krachttraining ,vooral de ademhalingsspieren.Ik heb er veel baat bij meer lucht enz. I kan het iedereen aanraden

    Reageer
  • Sil

    Hans de Ruiter

    Bij Heart Beat, een sportvereniging voor hart- en COPD patiënten in Almere wordt twee keer in de week heerlijk ontspannen gesport door COPD patiënten onder begeleiding van fysio\'s die een opleiding hebben gehad over hoe om te gaan met COPD patiënten. De reacties van deze mensen is unaniem, zij hebben meer lucht en voelen zich veel beter dan achter de geraniums.
    Hans de Ruiter leider sportvereniging Heart Beat

    Reageer
  • Sil

    Anneke van Bemmelen

    Ik weet sinds 15 jaar dat ik COPD heb. Doe alles rustig aan maar vind jeu de boulen zo leuk dat ik dat een keer of 4 in de week doe. Lekker buiten 's zomers.
    Een keer in de week medisch fitness, dat is wel inspannend want dan merk je dat je erg weinig lucht krijg, maar ik zet door en ga elke week trouw er naartoe en ben na afloop wel blij dat ik weer gefietst heb of geroeid en dat een kwartier lang.
    Ook sinds kort een elektrische fiets gekregen. Heerlijk fietsen en nog wat kunnen praten ook. Ik heb al aardig wat kilometers achter de rug wat ik zonder die fiets echt niet gedaan zou hebben.

    Reageer
  • Sil

    nathalie

    ik ben al 2 maanden ongeveer gestopt met roken en loop al langer te klagen over me gezondheid en me benauwdheid en ze blijfen zeggen is hyperventilatie maar dat blijf niet konstant ik wil weten wat ik eraan kan doen drinken en eten gaat ook al moeilijk hoop dat er iemand me ermee kan helpen alvast bedankt

    Reageer
  • Sil

    L. Benvenuti

    mijn ervaring is dat je eerst de benauwdheid moet onderdrukken en dan de zin in bewegen weer vanzelf komt. Het is heel frustrerend als je op apegapen ligt en je omgeving blijft roepen: "je moet ook meer bewegen". Waarvan? Toen ik antihistaminicum kreeg kreeg ik meer lucht en kwam de beweging weer vanzelf.

    Reageer
  • Sil

    Astrid van Yperen

    Hallo,
    Ik ben lid van een wandelvereniging, minstens 1x in de twee weken loop ik 15 km. als is het benauwd heb loop ik 5 km., bij erge benauwdheid natuurlijk niet, wel is me aangeraden om te gaan wandelen met Nordic wandelstokken. Zomers ga ik ook minstens 2 maal in de week zwemmen. Een jaar lang heb ik ook 2 maal in de week meegedaan met longrevalidatie.

    Reageer
  • Sil

    Annelies Fortuin

    Ik ben 60 jaar en vorige week is bij mij COPD vastgesteld. Ik ben drie jaar geleden gestopt met roken. Sinds een half jaar doe ik aan fysiofittness, daar wordt mijn conditie beter van. Verder loop ik vrij veel en loop vele malen per dag de trap op en af. Alleen fietsen tegen de wind in en hardlopen lukt van geen kant

    Reageer
  • Sil

    Andy

    Heb zelf geen copd, maar vind het heel goed dat mensen die het wel hebben blijven bewegen om zo de conditie te verbeteren. Als mensen blijven bewegen moet er ook goed op gelet worden dat de ademhaling goed geregeld wordt. Pilates en Jazzdance technieken zijn ook heel geschikt om je lichaam weer in conditie te brengen vanwege de oefeningen en daarbij het regelen van de ademhaling. Je ademt vanuit je flanken (zijkant van de ribben) omdat je de buikspieren moet gebruiken vanwege de oefeningen. Je houding verbetert, je valt er door af waar het nodig is en je bent ook nog eens op een heerlijke manier in beweging. Er zijn dus vele manieren om meer lucht te krijgen. Bouw dit rustig op en probeer thuis elke dag een klein half uurtje wat oefeningen (waar je je lekker bij voelt) te doen. 's Avonds ga je weer terug naar de buik ademhaling. Hoop op deze manier een steentje bij te kunnen dragen.

    Reageer
  • Sil

    bootje0162

    hoi heb zelf copd in ernstigevorm ben nu aan het revalideren en heb daar veel baat bij nog 6weken dan heb ik er 12 weken op zitten ben blij dat mij de kans geboden is om te revalideren hierna ga ik 2maal in de week verder met bewegen je moet het wel bijhouden en volhouden moet wel zeggen gelukkig kan ik in mijn eigen tempo veel aan maar er zijn ook voor mij slechte dagen dan doe ik het wat minder en met meer rust hoop het nog lang zo vol te houden wens iedereen met astma of copd veel steun en begrip van mensen die het helemaal niet begrijpen wat dit voor ziekte is en betekend groetjes inge

    Reageer
  • Sil

    hielke

    Ik heb 20 jaar geleden een ernstige vorm van sarcoidose gehad. De sarcoidose is meerdere keren teruggekomen en na langdurig prednison gebruik een aantal jaren gestabiliseerd maar ik hield hier wel beperktere longinhoud / diffusie aan over. Echter geleidelijk begon ik weer steeds meer moe te worden. Heb vervolgens long revalidatie programma bij Beatrix-oord gedaan, een belangrijk deel was om dmv cardiofitness geleidelijk de conditie te verbeteren. Ik kwam daar herboren uit. De afgelopen 7 jaar doe ik wekelijks twee maal een uur cardio fitness plus zwemmen. Ik voel mij prima en heb ook flink gewicht verloren. Bij o.a. vochtig weer gaat het allemaal wat minder en dan pas ik mijn programma aan. Curieus was dat zelfs mijn londiffusie (zuurstof opname door het bloed) verbeterde wat volgens de boeken niet schijnt te kunnen.

    Reageer

Reageer ook

Je e-mailadres wordt niet getoond, alleen je nickname.

Los de volgende rekensom op (bijvoorbeeld: is de som 1 + 3, voer dan 4 in.)

52 - 2 =

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren