Behandeling van BPPD

De behandeling van Benigne Paroxysmale Positie Duizeligheid bestaat uit het uitvoeren van oefeningen. Er zijn drie oefeningen die helpen tegen BPPD:

  • Epley manoeuvre
  • Semont manoeuvre
  • Brandt-Daroff oefeningen

De Epley en Semont manoeuvre zijn niet makkelijk om te doen en vergen behoorlijk wat uitleg en oefening. Niet veel mensen lukt het om deze manoeuvres onder de knie te krijgen. Wel kun je ze zo vaak uitvoeren als je ze nodig hebt.

Epley manoeuvre

De Epley manoeuvre heeft als doel de losgeraakte kristallen te verplaatsen naar het deel van het evenwichtsorgaan waar ze geen hinder meer veroorzaken. Hierdoor veroorzaken de kristallen geen overprikkeling van de zintuigcellen meer, en treedt er ook geen duizeligheid meer op.

De Epley manoeuvre is een vrij ingewikkelde oefening. Daarom is het goed om, voordat je de manoeuvre thuis zelf kunt uitvoeren, deze een aantal keer te oefenen met de huisarts of een fysiotherapeut. De oefening bestaat uit vijf opeenvolgende bewegingen, die je elk ongeveer dertig seconden aanhoudt. De Epley manoeuvre is effectief bij ongeveer 75% van de mensen met Benigne Paroxysmale Positie Duizeligheid. Het is normaal dat je bij stap twee tot en met vijf wat duizelig kan worden:

  1. Je begint in zittende houding.
  2. Je gaat op je rug liggen, met je hoofd in een hoek van 45 graden gedraaid naar de kant van je klachten. Je blijft ongeveer dertig tot zestig seconden zo liggen, afhankelijk van de duizeligheid. Vooral de eerste tien seconden voel je je waarschijnlijk duizelig.
  3. Vervolgens draai je je hoofd de andere kant op. Ook deze positie houd je ongeveer dertig tot zestig seconden aan.
  4. Je draait nu je lichaam op dezelfde zijde, de zijde waar je geen klachten hebt. Je beweegt je hoofd mee, totdat je neus naar beneden wijst in een hoek van 45 graden. Deze positie houd je dertig seconden vast.
  5. Je gaat terug in de zithouding, waarbij je gedurende enkele seconden duizelig kunt zijn. Laat je hoofd nu zestig seconden lang een beetje hangen. Hierna kun je de hele Epley manoeuvre herhalen.

Let op: Deze oefening mag niet uitgevoerd worden bij ernstige artrose, reumatoïde artritis of de ziekte van Bechterew.

Tekst gaat door onder de video's

Semont manoeuvre

De Epley manoeuvre mag je niet altijd uitvoeren, bijvoorbeeld als je last hebt van ernstige artrose, reumatoïde artritis of de ziekte van Bechterew. Je kunt dan ook de Semont manoeuvre toepassen. Deze manoeuvre heeft ook als doel de loszittende kristallen te verplaatsen. De Semont manoeuvre bestaat uit vijf stappen:

  1. Je begint in zittende houding op de rand van je bed.
  2. Draai je hoofd 45 graden naar de kant waar je geen klachten hebt.
  3. Ga liggen op de zijkant waar je klachten hebt. Het is belangrijk om deze beweging binnen twee seconden uit te voeren. Blijf dertig seconden liggen in deze houding.
  4. Kom omhoog vanuit de liggende houding en laat je naar de andere kant vallen. Je neus komt nu uit in het matras. Blijf weer dertig seconden liggen in deze houding.
  5. Ga weer rechtop zitten. Blijf dertig tot zestig seconden zitten. Hierna kun je de hele Semont manoeuvre herhalen.

Tekst gaat door onder de video

Brandt-Daroff oefeningen

Als de Epley en Semont manoeuvres de duizeligheidsklachten niet helemaal wegnemen, zijn de Brandt-Daroff oefeningen een goed alternatief. Deze oefeningen zijn een soort extra training die overgebleven duizeligheid wegneemt en waardoor terugkeer van de duizeligheid wordt voorkomen. Meestal zal je de opdracht krijgen om deze oefeningen twee tot wel vijf keer per dag te doen. Je moet de oefeningen zelf drie tot vijf keer herhalen. Zodra je klachten over zijn, mag je stoppen met oefenen. Bij ongeveer 25% van de mensen met BPPD komen de klachten na verloop van tijd weer terug. Je kunt dan zelf weer de oefeningen uitvoeren. Hieronder volgt een uitleg van deze oefening. De stappen van de oefening zijn als volgt:

  1. Je begint in zittende houding op de rand van je bed. Blijf dertig seconden zitten.
  2. Draai je hoofd 45 graden naar links.
  3. Ga van zitten naar liggen op je rechterzij, waarbij je je hoofd in een hoek van 45 graden houdt. Het is belangrijk om deze beweging binnen twee seconden uit te voeren. Blijf dertig seconden liggen in deze houding.
  4. Ga weer rechtop zitten. Blijf dertig seconden zitten.
  5. Draai je hoofd 45 graden naar rechts.
  6. Ga van zitten naar liggen op je linkerzij, waarbij je je hoofd in een hoek van 45 graden houdt. Het is belangrijk om deze beweging binnen twee seconden uit te voeren. Blijf dertig seconden liggen in deze houding.
  7. Ga weer rechtop zitten. Blijf dertig seconden zitten. Hierna kun je de hele Brandt-Daroff oefening herhalen.

Er zijn wat variaties op deze oefening die nuttig kunnen zijn om ze voor een beter effect te variëren. Een veel gebruikte variatie is dat je je achterover laat vallen met je hoofd 45 graden gedraaid in plaats van zijwaarts.

Pagina laatst aangepast op 08-11-2018

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Deze informatie is gecontroleerd door:

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren