Veelgestelde vragen over griep en verkoudheid
Symptomen griep en verkoudheid
Anoniem - Pijn op mijn borst en schouderblad
Na een hardnekkige verkoudheid met ontzettend veel hoesten door vastzittend slijm die zo,n 4 weken geduurd heeft, heb ik nu sinds 2 weken een vervelende pijn op de linker borst en ook achter mijn linker schouderblad. bij normaal adem halen valt de pijn wel mee, maar vooral tijdens de nachtrust, hoesten en niesen heb ik ontzettend veel pijn. Mijn huisarts zei dat een restant van het verkoudheidsvirus de oorzaak van mijn klachten zijn, maar gezien dat het na 2 weken maar niet over gaat, zou ik graag uw mening eens willen horen.
Antwoord:
Verkoudheden zijn virale infecties.Meestal zijn de klachten beperkt tot een lichte verhoging, verstopte of loopneus, hoesten eventueel met slijmvorming. Soms echter kunnen ook andere virussen een rol spelen die een longvlies irritatie kunnen geven. Dit kan zich uiten in pijn bij (diep) inademen.
Hard en wat langer hoesten kan ook spier irritatie geven waarbij ook pijn bij diep inademen kan ontstaan. Soms ontstaat naast de virale infectie ook een bacterie
Nicole - Smaak- en reukverlies
Sinds 1 week ben ik verkouden. Het is een zware verkoudheid geweest.Het begon met veel neusverkoudheid/loopneus-daarna wat keelpijn en vastztittende hoest. Afgelopen woensdag/donderdag en vrijdag was de verkoudheid op zijn heftigst, veel hoesten-neussnuiten-hees.Veel geel-groen snot.Ook heb ik vanaf die woensdag totaal ruik en smaakverlies. Over dit laatste maak ik me veel zorgen. Nu na 1 week is de verkoudheid minder, maar mijn smaak en reuk zijn nog helemaal niet terug. Ik proef en ruik helemaal niks. Dus al 5 dgn totaal reuk en smaakverlies. is dit mormaal? Hoelang kan dit duren? En wanneer moet ik hiervoor naar de huisarts? Ik maak me veel zorgen.
Antwoord:
Door de zware verkoudheid kan men tijdelijk minder ruiken en smaken voelen. Bij chronische neusbijholten ontsteking(sinusitis) of bij chronische rhinitis kan dat ook voorkomen. Bij oudere mensen en bij rokers komt dat vaker voor.
Ik kan dat niet voorspelen hoe lang zal dat duren. Vermoedelijk na een week of twee zal het reuk en smaak gevoel herstellen.
Zal dat langer duren of zal U andere klachten nog erbij krijgen ( bv. hoofdpijn, braken) dan is verstandig naar Uw huisarts te gaan.
Vrouw - Zere keel, veel moeite met slikken en koorts
Mijn dochter is 8 jaar. Woensdagavond is ze plotseling ziek geworden: zeer pijnlijke keel, veel moeite met slikken, koorts en hoesten (droge, zeehondjeshoest).
Op school heerst 'strepthroat'. De volgende dag (donderdag) zijn we naar de huisarts gegaan: hij heeft een kweekje gemaakt uit haar keel.
Behandeling: paracetamol tegen koorts, stoomdouchen, ijs en honing ter verzachting van de keel. Ik heb een recept gekregen voor antibiotica voor het geval de test positief is voor strepthroat. Vandaag heb ik met huisarts gebeld: er was nog geen uitslag. Deze kan ik nu pas maandag verwachten.
Ik heb hem verteld dat mijn dochter gisteren ook een erg rood linkeroog had gekregen en dat vandaag ook het rechteroog rood geworden is. Overige symptomen zijn hetzelfde als tijdens het doktersbezoek.
Hij vermoedt nu kroep; behandeling: koude kompressen op de ogen en stoomdouchen nemen. En vanavond zag ik ook dat ze rode bultjes achter op haar tong had. Ik zie geen vlekjes op haar lichaam.
Waar kunnen deze symptomen verder op wijzen?
Antwoord:
De symptomen van uw dochter passen bij een bovenste luchtweginfectie (keelontsteking met pseudo-kroep).
De meest voorkomende verwekker van dit ziektebeeld is het para-influenza virus.
Heel soms veroorzaken bacteriën als haemophilus of mycoplasma of streptococcus ook gelijksoortige ziekteverschijnselen.
Anouk - Langdurige griepsymptomen
Ik heb een constant grieperig gevoel, vooral in mijn bovenlijf en hoofd. Het is soms zelfs zo erg dat ik bijna niet van de bank af kom, paracetamol voldoet niet meer. Veel van mijn bloed is al nagekeken en het ligt niet aan mijn schildklier, ziekte van Pfeiffer, of iets wat daar op lijkt! Maar wat is het dan wel? Mijn arts weet er volgens mij niet zoveel raad meer mee.
Mijn vraag is dus: wat zou het kunnen zijn? Is het fybromyalgie?? Mijn moeder die dit ook heeft herkent veel van mijn symptomen in zichzelf.
Antwoord:
Voor je klachten is gelukkig al uitgebreid onderzoek gedaan. Je vraag of het fibromyalgie kan zijn is heel begrijpelijk, maar dat lijkt mij met de informatie die ik gekregen heb niet het geval. Daar komt nog bij dat de diagnose fibromyalgie vaak niet scherp te stellen is en daarom ook niet altijd de weg wijst naar een passende behandeling. Dat geeft dan zowel voor de patient als voor de arts weinig voldoening.
Wat mij in jouw geval mogelijk lijkt is een niet gevaarlijk maar wel heel lastig virus zoals een hardnekkig verkoudheidsvirus of een vorm van een griepvirus. Hiervoor bestaat geen specifiek medicijn, de eigen weerstand van je lichaam moet de genezing brengen en dat neemt tijd. Houd er rekening mee dat het herstel gepaard kan gaan met ups en downs.
Zorg voor voldoende rust en ontspanning maar probeer de rustperiodes af te wisselen met activiteiten en dan het liefst bij goed weer in de buitenlucht. Zorg ook voor gezond eten met regelmatig groenten en fruit, dan moet het lukken om er boven op te komen. Blijf wel regelmatig in gesprek met je huisarts voor de begeleiding van je herstelproces en voor zonodig nader onderzoek.
Verkoudheid bij kinderen
B - Oorontsteking en vaak verkouden
Hierbij wil ik u een vraag stellen over mijn dochterje van 14 mnd. Ze heeft al een paar maanden last van slaapproblemen terwijl ze die nooit gehad heeft. Het is begonnen toen ze een keer ziek is geweest en daarbij een oorontsteking heeft gehad.
Tot nu toe heeft ze al 2 antibiotica-kuren gehad. Ik heb het idee dat ze er nog steeds last van heeft want ze is ook wel min. 1 keer per maand verkouden.
Op het consultatiebureau zeiden ze wel dat ze bij 1 oortje nog wat vocht had. Nou is mijn vraag heeft het misschien met de amandelen te maken?
Ik ben al een paar keer bij de huisarts geweest maar omdat ze al 2 keer de antibiotica heeft gehad wil ik dat eigenlijk voorkomen - dat lijkt mij namelijk niet zo goed in een tijd van een half jaar (ongeveer). Ik hoop dat u mij hierover wat meer kunt vertellen.
Zou dit misschien de oorzaak kunnen zijn dat ze 's avonds vaak huilt?
Antwoord:
Ik denk dat uw idee dat de slaapproblemen van uw 24 maanden oude dochter heel goed kunnen komen door de KNO-klachten, klopt. Ik begrijp dat u het niet zo'n prettig idee vind dat ze om de haverklap een antibioticumkuur krijgt. Het is overigens niet abnormaal dat kinderen in hun peuterleeftijd redelijk wat verkouden zijn. Zij moeten zo hun weerstand gaan opbouwen. Het wordt pas serieus wanneer zij er zoveel last van gaan krijgen, dat ze bijv. langdurig slecht gaan eten en daardoor slecht groeien of bijv. chronische slaapproblemen krijgen. Belangrijk is erop te letten dat uw kind niet met open mond ademhaalt en geen speen meer gebruikt. Een kind dat niet door haar neus ademhaalt of op en speen zuigt, slikt onvoldoende en daardoor worden de gehoorgangen en neus- en bij holten onvoldoende schoon gehouden. Dit bevordert het oplopen en in stand houden van keel, neus en oorinfecties. U kunt dit ook merken aan het feit dat uw kind bijv. 's morgens vroeg bij het ontwaken een weeë ademlucht heeft en 's nachts vaak een wat zagende ademhaling heeft. Oorpijn, snot dat in de keel zakt tijdens het slapen etc., zorgen ervoor, zeker op de leeftijd van uw dochtertje, dat peuters onrustig slapen. Sprayen met fysiologisch zout, wat u doet, is prima - kamillethee laten drinken helpt ook. Dit reinigt de slijmvliezen van de keel. Wanneer de klachten aanhouden, is het verstandig uw kind eens goed na te laten kijken door een KNO-arts. Uw nachtrust en die van uw dochterje zijn voor een goede sfeer in huis ook belangrijk.
Rosa - Baby heeft moeite met ademhalen
Mijn baby van bijna 2 weken is erg verkouden en heeft moeite met ademhalen, vooral tijdens het zogen.
Wij gebruiken nu baby-otrivin, maar zijn daar na 2 maal mee gestopt, omdat het maar een uurtje helpt en het is denk ik ook niet zo best voor de baby, kunnen we nog iets anders doen?
Antwoord:
Zuigelingen zijn zogenaamde obligate nuesademhalers. Dat betekent, dat ze uitsluitend door hun neus ademen.
Mocht hun neus volledig verstopt worden, dan beginnen ze huilen en tijdens het huilen ademen ze door hun mond. Dus het doel van de behandeling is om de neus doorgankelijk te houden.
De behandeling bestaat uit neusdruppels:
- xylomethasoline die helpt de slijmvlieszwelling te remmen, maar dit mag niet langer dan 5 dagen gebruikt worden, en mag niet meer dan 3-4 keer per dag 1-2 druppels per neusgat gegeven worden.
-zout neusdruppels, deze mogen onbeperkt gebruikt worden, maar dat is alleen geschikt om de neus goed door te spoelen, dus minder effectief.
- neus uitzuigen zo vaak dat nodig is, met behulp van een speciaal apparaat, dat tegenwoordig in de apotheken en bij enkele drogisten te koop is.
Om te voorkomen, dat uw kind verkouden wordt is het belangrijk niet te roken bij de baby, en het niet accepteren van bezoek van mensen die zelf erg verkouden zijn, de baby niet meenemen met winkelen, vaak handenwassen en eventueel ook een maskertje dragen als u zelf verkouden wordt.
Debbie - Baby door mij verkouden
Kan het kwaad als ons dochtertje van 3 weken een witte, klein beetje gele, afscheiding uit haar vagina verliest? En als ik griep krijg of verkouden wordt, krijgt zij het dan van mij, of krijgt ze dan antistoffen van mij mee met de borstvoeding en wordt ze zelf dan niet ziek?
Antwoord:
Je dochtertje kan nog wat afscheiding hebben uit de vagina, dat zie je meer bij baby's, dat komt nog van de hormonen van jou. Dus een beetje wegvegen en verder hoef je niets te doen, dit gaat vanzelf over.
Als je griep hebt of verkouden bent, moet je niet boven je baby gaan hangen of kussen. Ze heeft nog wel antistoffen van de moeder meegekregen en ook via de borstvoeding, maar toch kan ze ook verkouden worden, dus let een beetje op.
Ans - Wat te doen bij verkouden baby van 5 maanden
Mijn zoontje van 5 maanden is erg verkouden en zijn temperatuur is 37.9. Hij huilt veel en gisteren dronk hij ook slecht. Wat kan ik het beste doen en laten?
Antwoord:
Misschien kun je zijn neusje druppelen met een oplossing van 1 theelepeltje zout op een kopje gekookt water, dit af laten koelen en in zijn neusje druppelen. Dan lost het slijm op en kan hij beter ademhalen. Je kan ook een ui doorsnijden en naast zijn bedje zetten, dat helpt ook goed. Het stinkt wel een beetje, maar het werkt goed
Als hij beter kan ademhalen zal hij ook wat rustiger zijn, probeer hem wat te laten drinken, al is het maar water. En geef hem wat rust. Hij heeft nog geen koorts dus je hoeft ook niet met paracetamol te beginnen, want een beetje koorts is goed om de afvalstoffen op te ruimen. Zorg dat hij wat drinkt en alert reageert.
Anoniem - Waarom kind vaak verkouden
Mijn kind (nu bijna 3 jaar oud) is ongeveer om de 3 weken verkouden; loopneus, veel slijm en een piepende ademhaling. Is dat niet erg vaak en wat kun je er aan doen dat ze minder vaak verkouden wordt? Ik weet dat het ligt aan de weerstand, maar ze is een moeilijke eter en drinkt veel melk.
Antwoord:
Een chronisch piepende en rochelend ademhaling zou een teken kunnen zijn van een chronische longaandoening zoals astma of bronchitis of een vorm van peuter astma. Ook kunnen aandoeningen op het keel-, neus- en oorgebied deze klachten geven. Je schrijft dat het kindje ook slecht eet. Dat kan ook komen door de verstopte neus en de "volle longen". Je kunt als er thuis gerookt wordt, stoppen met roken (of alleen in de tuin) en het huis zo schoon en droog mogelijk houden. Verder zou ik eens met het kindje naar de huisarts gaan om te kijken of eventuele medicatie (bijvoorbeeld pufjes) zouden kunnen helpen.
Terug naar themapagina "Griep, verkoudheid en weerstand".
Griep en verkoudheid
- Griep - Wat is het?
- Griepepdiemie en grieppandemie
- Varianten griep
- Verkoudheid - Wat is het?
- Griep en verkoudheid gevaarlijk?
- Griep en verkoudheid bij baby's
- Voorkomen griep en verkoudheid
- Tips tegen verspreiding van griep en verkoudheid
- Veelgestelde vragen over griep en verkoudheid
Producten bij griep
Verstopte neus en verkoudheid
- Verstopte neus - Wat is het?
- Chemische neusspray (Xylometazoline) tegen een verstopte neus
- Natuurlijke neusspray tegen een verstopte neus
Producten bij een verstopte neus en verkoudheid
- Homeopathische geneesmiddelen bij een verstopte neus en verkoudheid
- Gezondheidsproducten om vrijer te ademen.
Weerstand
Producten voor een goede weerstand