Hoe kan een ontsteking zorgen voor keelpijn?
Keelpijn wordt vaak veroorzaakt door een ontsteking in de mond, de amandelen of het bovenste deel van de luchtpijp. Indien een ontsteking de veroorzaker is, dan komt dit in ongeveer 70% van de gevallen door een virus. In de overige gevallen wordt de keelpijn veroorzaakt door een bacteriële infectie. Als keelpijn plotseling komt opzetten, dit gepaard gaat met koorts, en er een lymfklierzwelling is, dan is de kans groter dat er een bacterie een rol speelt.
Virus
Het virus dat het vaakst keelpijn veroorzaakt, is het verkoudheidsvirus. Dit virus nestelt zich in het slijmvlies van je neus en keel en veroorzaakt daar een ontsteking. Dit gaat vaak gepaard met hoesten en een verkoudheid. Ook de ziekte van Pfeiffer en het griepvirus kunnen een keelontsteking veroorzaken.
Bacterie
Een bacteriële keelontsteking is een ontsteking van je keel en amandelen die wordt veroorzaakt door de streptokokbacterie. Een keelontsteking met de streptokok wordt ook wel angina genoemd. Deze infectie komt heel plotseling op en gaat samen met pijn, roodheid, een gezwollen keel, pus op de amandelen, koorts, hoofdpijn en een onprettig gevoel.
Keelpijn door een ontsteking uit zich meestal in een pijn in je keel die doortrekt naar je hals en oren. Vaak gaat dit gepaard met opgezette en gevoelige klieren in de hals. Keelpijn kan echter ook ontstaan door irritatie van de keel of verkeerd stemgebruik. In dat geval, uit de keelpijn zich doorgaans in de vorm van een kriebel of jeuk in de keel of heesheid. Lees hier meer over keelpijn door irritatie van de keel.
Keelpijn door een ontsteking
Hoe kan een ontsteking zorgen voor keelpijn?
Hoe kan ik keelpijn door ontsteking herkennen?
Hoe kan ik keelpijn door ontsteking behandelen?
Welke producten kan ik gebruiken bij keelpijn?
Wat kan ik zelf doen tegen keelpijn?
Keelpijn/ stemproblemen door irritatie van je keel
Hoe kan irritatie van je keel zorgen voor keelpijn?
Hoe werkt je stem?
Wat zijn de symptomen van stemproblemen?
Hoe ontstaan stemproblemen?
Hoe kun je stemproblemen voorkomen?
Hoe kun je stemproblemen behandelen?
Wat kun je zelf doen bij stemproblemen?