Meest gestelde vragen
Veel mensen met anale klachten weten niet waar ze precies last van hebben: zijn het aambeien, of toch iets anders? Anale klachten zijn voor velen een gênant onderwerp om te moeten bespreken. Toch worden er regelmatig vragen gesteld. Hieronder vind je een overzicht met vragen en antwoorden in de rubriek
Meest gestelde vragen over
Anale klachten, oftewel: zijn dit aambeien?
Rein - "Is er een verband tussen aambeien en anale sex?"
Bestaat er een oorzakelijk verband tussen het hebben van aambeien en anale sex?
Heb sinds 1 maand een uitwendige aambei. Deed de eerste dag flink pijn. Heb nu geen last meer van pijn of jeuk, gelukkig. Maar het ziet er niet uit, en ik schaam me voor mijn partner. Zijn er risico\'s bij anale sex, wanneer je aambeien hebt?
Jean - "Bult op mijn anus"
hallo
Een paar dagen geleden werd ik wakker met een bult op bij m\'n anus. Ik schrok me dood in de douche toen ik even voelde wat het kon zijn, want het voelde raar uiteraard.
Het maakt het een stuk lastiger om mijn ontlasting kwijt te raken hierdoor, omdat de regio daar wat dik is geworden. Gelukkig niet helemaal dus. Ik meende dat de opgezwollen toestand al wat verminderde.
Maar nu wil het geval dat ik er ook een wondje heb, waarschijnlijk van toen ik de eerste keer niets door had en gewoon normaal veegde na de ontlasting. Het zit geloof ik op de bult. Elke keer als ik naar de wc moet, springt door de druk de wond open. En eigenlijk bloed het dus de hele tijd.
Nu is mijn vraag is dit mijn aambei? Hoe zorg ik ervoor dat het wondje niet meer bloed zodat het kan gaan genezen?
Het zou ook kunnen zijn dat er een klein scheurtje is in het weefsel van de anus. Dit wordt ook wel een fissuur genoemd. Het kan inderdaad flink veel pijn doen, vooral als het ontstoken raakt. Om zeker te weten of het hier om een aambei of scheurtje gaat kunt u het beste de huisarts raadplegen. Zoja dan adviseer ik u Hemoclin gel te gebruiken. Hemoclin gel verzacht, verkoelt, remt bacteriegroei en is weefselhestellend.
Maartje - "Grote langwerpige bult bij de anus"
Sinds 2 dagen heb ik een grote, langwerpige bult bij de anus. De bult is dicht, en voelt erg hard aan. Daarbij doet het erg pijn (moeite bij lopen/zitten).
Wat kan ik doen om er zsm van af te komen? Wel/niet erin knijpen? Terugduwen? Niets doen? (Over 4 weken ga ik rondtrekken in Thailand)
De onderliggende oorzaak van aambeien is meestal een moeilijke stoelgang (te hard persen) door verkeerde eet- en leefgewoontes, veel stress en te weinig lichaamsbeweging. Het is dus van belang om deze achterliggende oorzaken zoveel mogelijk te verhelpen.
Marco - "Uitstulping naast mijn kringspier"
Ik heb sinds enige dagen een uitstulping net naast mijn kringspier! aan de buitenkant is alleen een zwelling te zien, maar als je voelt is het net of er een harde bult zit! waar behoorlijk veel spanning op staat. is dit dan een inwendige aambei?
Marco
jasmine - "Drukkende pijn op mijn anus"
soms word ik \'snachts wakker en dan heb ik een drukkende pijn op mijn anus, dan ga ik naar het toilet, er komt een klein beetje ontlasting, ik neem dan een pijnstiller, de pijn duurt een paar uur.Kan het een poliep zijn?Had mijn zus ook.Groetjes.
wawa - "Last van anus na stoelgang"
ik heb al een paar maanden last van me anus na een stoelgang lijkt het steeds of er iets uitscheurt en ook een beetje helder bloedverlies. en daarna blijft het ook pijn doen en het zakt pas na een paar uur. me ontlasting is best wel zacht en gebruik lactolose voor me stoelgang .
weet u wat ik precies heb. want dit is moelijk om vol te houden.
Jongen - "Jeuk bij mijn anus"
Sinds vanmiddag merkte ik bij mijn anus dat ik wat jeuk had. Nu had ik het daarnet ook toen ik in bed lag en ik dacht, misschien heel raar, even voelen wat dat is. En er zit nu precies bij mijn anus, dus niet buiten of binnen een bult van 1 cm ofzo. Als ik er een klein beetje inknijp doet het wel wat pijn, maar meer niet. Mijn vragen: Wat is dit, en hoe kom ik er zo snel mogelijk van af??
Bianca - "Zwart bultje tegen anus"
Hoi,
mijn zoontje van 1,5 heeft net gepoept en toen ik aan het verschonen was zag ik ineens een zwart bultje tegen zijn anus. ik probeerde het eraf te poetsen maar het ging niet, toen ik beter keek zag ik dat er nog huid voor zat, net of er een korreltje poep naast zijn anus zat en nog onder de huid.
Is dit een aambei? Hij heeft altijd nette drolletjes en geen moeite met poepen.
Wel heeft hij nu erge last van verkoudheid waardoor hij erg hoest.
(misschien de druk op zijn anus van het hoesten?)
Wat denkt u? even langs de huisarts?
Groetjes bezorgde mama
cris - "Rare bult op mijn anus"
hallo.ik heb een rare bult rond of terwijl op me anus ik kan hem binnen duwen maar als ik naar de wc gaat kan ik niet af. ik wil weten wat het is en wat kan ik ermee doen.en als dat weg gaat.dank u.
Zorg voor een zachte ontlasting door veel te drinken, te bewegen en veel groente, fruit en volkoren producten te gebruiken. Ga bij aandrang direct naar het toilet, ophouden maakt de ontlasting hard.
Suzanne - "Opgezwollen adertjes tussen vagina en anus"
Ik heb sinds 2 dagen pijn aan mijn perineum. Het is opgezet en hard. Ik heb het gevoel alsof er wat adertjes opgezwollen zijn en dat er druk op staat. Nu lees ik voornamelijk dat aambeien in de anus zitten maar dat is dit dus niet. Het zit echt tussen mijn vagina en mijn anus. Kunnen dit ook aambeien zijn?
Anoniem 1981 - "Prikkelbaar dam syndroom en nu ook plooitjes rond anus opgezet"
Hallo ik ben een jonge vrouw van 27 die eigenlijk al sinds ik me kan herinneren last heb van verstopping en soms diarree, ben er voor bij een internist geweest en het blijkt prikkelbaar darm syndroom te zijn.
Nou heb ik dit al jaren en nooit last gehad van aambeien tot nu denk ik. Ik heb maar af en toe ontlasting meestal maar een keer in de week soms zelfs maar een keer per twee weken dat is al jaren zo en nooit gaf het problemen bij de anus.
Nu heb ik dus pijn bij mijn anus het voelde eerst of het stuk was. Mijn ontlasting was erg hard dus het deed flink veel pijn en het brande heel erg. Na een tijdje zakte de pijn wel weer een beetje. Als ik moest plassen en het kwam er langs brande het ook heel erg, en dat was twee dagen toen was het over na een paar dagen was het weer terug terwijl ik die tussenliggende dagen geen ontlasting heb gehad. Nou ben ik gaan kijken of ik iets zag, die plooitjes naar de anus toe zijn allemaal opgezet en rood en mijn anus is helemaal afgesloten ook als ik pers en de anus open zou moeten zijn is hij dicht. Zijn dit ook aambeien? Of wat anders?
Ik zie geen bultje of bobbeltje wat de meeste mensen zeggen bij mij zijn al die plooien allemaal dik en is heel de anus rondom dik zodat hij dus is afgesloten. Wat kan ik hier het best aan doen? Zalf of zetpil of allebei? Ook ben ik bang om naar de wc te gaan omdat ik maar eens per week ontlasting heb is het dus kei hard,en moet dan meestal ook persen om het er uberhaupt uit te krijgen, en ben bang dat het dan erger word. Ik gebruik wel movicolon zakjes dat zijn ook een soort vezels maar daar gebeurd eerst niks mee tot dat ik dat een week of twee heb gebruikt en dan is het ineens waterdunne ontlasting. Wat ook heel vervelend is want dan moet ik dus om het half uur.
Ben verder nog niet naar een huisarts geweest wel gebeld en de huisarts zij dat ik eerst een paar dagen sperti moet proberen om te kijken of dat helpt is dat de beste oplossing?
Hoop dat ik snel antwoord krijg.
Anoniem - "Bobbeltjes tussen anus en vagina"
Ik heb nu zo\'n een maandje last van bobbeltjes, ze zijn heel klein. tussen me anus en vagina. Doet heel zeer als ik er in knijp, en ze probeer te verwijderen maar dat gaat niet, lijkt wel vlezige bobbeltjes. Heb er verder helemaal geen last van en t jeukt ook niet. Maar t voelt zo raar. Enig idee wat dit kan zijn? Het bloedt niet...
Deze zijn zeer besmettelijk en ontstaan meestal door seksueel contact. Het zijn kleine roze rode wratjes van 1- 2mm groot die soms overgaan in grotere wratten.
Een arts zal moeten onderzoeken of er sprake is van genitale wratten of aambeien.
me - "Paarse bult aan buitenkant sluitspier"
Ik heb de afgelopen tijd steeds harde ontlasting gehad die er heel moeilijk uit te persen is. Ontlasten gaat ook steeds gepaard met veel pijn. Bij het afvegen altijd een beetje helderrood bloed op het toiletpapier, niet meer dan een paar druppels. Twee dagen geleden zat ik in bad en voelde ik een stekende pijn bij de anus. Ik dacht dat dit kwam door de combinatie van zeepsop en de wondjes door het persen. Echter gisteravond had ik er nog steeds last van. Toch maar spiegel erbijgepakt. Er zit een bult aan de buitenkant van mijn sluitspier, zo groot als ongeveer 2 doperwten en hij is paarsig. Klopt het dat dit een aambei is en adviseert u mij dit bij de dokter te laten onderzoeken?
Dit lijkt inderdaad op een aambei. Als u zich aan de op de website genoemde leef en voedingsgewoontes houdt, wordt de ontlasting zachter en zal de aambei spoedig weer verdwijnen. Om de pijn te verzachten kunt u Hemoclin gel aanbrengen, ook Hamameliszalf kan verlichting geven bij een uitwendige aambei. Als de klachten aanhouden adviseren we om een arts te raadplegen.
Anoniem - "Last bij zitten en opstaan"
hallo, ik heb bij het zitten en opstaan erg last van de anus, en er steekt ook wat uit, ik weet niet zeker of het aambeien zijn. Wat moet ik ertegen doen?
Het is hier vandaan moeilijk te zien of het echt om een aambei gaat.
Gijs - "Zwelling op kringspier"
Goedemiddag,
Ik zit sinds kort met een vraag. Afgelopen week had ik het gevoel een ingegroeide haar te hebben bij mijn anus. Toch maar is even voor de spiegel gaan staan om te kijken wat het euvel was en tot de conclusie gekomen dat er een zwelling op de kringspier zit.
Dat is natuurlijk wel even schrikken. Gelijk even op internet gezocht waar je erg veel informatie over aambeien tegenkomt. Zo las ik onderanderen dat je uitwendige aambeien terug naar binnen kunt duwen. Zo gezegd zo gedaan dacht ik, maar dat is niet het geval. De zwelling zit echt op de kringspier en komt niet van binnenuit.
Is dit wel een aambei? Kunt u mij vertellen wat dit is, of dit vanzelf gaat verdwijnen of dat ik toch wel een iets groter probleem heb.
Alvast bedankt.
maarten - "Rood bultje op anus en jeuk"
ik heb sinds een maand een rood bultje op me anus het jeukt erg wat zou dit kunnen wezen en wat kan ik er aan doen?
R. Peeters - "Aambeien of endeldarmkanker?"
Hallo,
Ik ben een vrouw van 62 jaar. Ik heb vorig jaar een darm onderzoek gehad waarvoor ik laxeer spul moest gebruiken om mijn darmen schoon te spoelen. Sindsdien heb ik allemaal wild vlees/aambeien? rond mijn anus. Het is behoorlijk geirriteerd, vooral als ik naar de WC ben geweest. Ik voel het ook als ik op een harde stoel zit. Ik heb geen afscheiding van bloed.
Zijn dit aambeien of kan het ook iets zijn van endeldarmkanker?
Dit natuurlijke middel op basis van Aloë Vera heeft een wondhelende, verkoelende en jeukstillende werking.
s - "Geelachtig zweertje aan mijn anus"
Hello
Ik heb een vraagje
ik heb al een tijdje een geel achtig zweertje aan mijn anus zitten. Soms is dit pijnlijk en komt er bloed mee met de ontlasting, andere keren merk ik daar niets van, het is precies een grote opgezwollen puist, wat kan ik hieraan doen?
Cysten kunnen overal voorkomen, ook rond de anus. Er zijn verschillende soorten cysten, ieder met eigen eigenschappen en behandelingsmethoden. We adviseren u dan ook om uw huisarts te bezoeken.
bert - "Onderhuidse schimmel of toch aambeien?"
heb al enige tijd last van jeuk,schrale brandende huid en soms ook wat vocht.
ga elke dag naar de wc en goede ontlasting.
heb een darmonderzoek gehad (geen pretje)en kreeg te horen dat dit een onderhuidse schimmel was. alle zalfjes helpen niet meer en het is geen leven zo.zijn dit nu toch aambeien en wat kan ik nog doen.
als ik 's avonds douche dan sta ik in de brand en ik moet mijn anus echt deppend afdrogen en smeer dan maar weer wat erop hopende dat het beter gaat.voel het de hele dag.
Je verzorgt de huid goed, misschien moet je de zalf of crème die je gebruikt meerdere keren aanbrengen, na ieder toilet bezoek bijvoorbeeld.
Mandy - "Rectale bloedingen en buikpijn"
Hallo, als na geen idee te hebben welke weg nog in te slaan kreeg ik de tip om mijn verhaal eens hier te plaatsen.
Sinds 2 jaar heb ik last van rectale bloedingen waarbij behoorlijk wat bloed mee komt met of zonder onslasting..soms alleen een drukkend gevoel in mijn buik en dan volgt er bloed verlies... geen harde ontlasting ect. Diverse onderzoeken gehad waaronder een video capsulle onderzoen en meerdere malen een camera van achteren gehad maar steeds werd er niets gevonden...alleen goedaardige poliepen. ik dacht alleen nog maar ik ga er in iedergeval niet dood aan hoe hard dit ook klinkt. Nu 4 mnd gelden bij mijn laaste opname in het ziekenhuis en weer een rectale camera hebt gehad zijn er inwendige aanbeien gevonden en 2 en daar zijn elastiekjes over geplaatst. Na 1 wk verloor ik weer een grote hoeveelheid bloed alleen dit maal met stolsels...en na bloedingkje ??? nu inmiddels 2 mnd later ben ik weer begonnen met bloed verlies gisteren meerdere malen en veel buikpijn zoals het ooit begon alleen nu is het alweer de tweede dag met veel bloed verlies hoofdpijn en buikpijn... is dit verhaal te vinden bij aambeiien ??? en wat rest nog ???? Help....wie herkent dit.
U bent voor de rectale bloedingen reeds in behandeling geweest en wij adviseren u over de klachten die u nu heeft wederom de arts te raadplegen.
emma - "Wondje tussen endeldarm en vagina"
Ik heb sinds een hele tijd al een soort wondje tussen mijn endeldarm en vagina. Zit aan de buitenkant, aan kant van mijn been. En meer aan de kant van de vagina dan aan de kant van de anus.
Nu sinds eent tijdje, is het het een hele harde bobbel geworden.Ongeveer zo groot als een knikker. Is echt keihard. Jeukt wel, maar doet geen pijn. Wel pijnlijk gevoel als er urine tegen aan komt, bij het plassen.
Zal wel gewoon een aambei zijn toch? Ik ga echt niet naar de huisarts. Kan ik er misschien iets van zalf ofzo opsmeren?
M - "Pijn en helderrood bloed aan toiletpapier"
Hallo,
Ik heb sinds 2-3 maanden last van pijn aan mijn anus. Ik heb wat helderrood bloed op het toiletpapier, geen slijm oid. Het voelde tijdens het poepen steeds alsof het eerste stuk van de ontlastig mijn anus een stukje openscheurde. Dit stukje is steeds groter geworden, nu voelt het alsof de helft van 'het rondje' wat openscheurt.
Ook is het rond de anus en bilspleet erg schraal, na het poepen heb ik ook een tijdje 'pijn', het is gevoelig. Ik kan precies voelen waar het wondje zit. Ik heb aan de buitenkant geen bultje/aambei gevoeld. Is dit inwendig, wat kan ik hieraan doen? Ik sport 2x per week, probeer af te vallen en eet groente, fruit en vezelrijk voedsel.
wanhopig - "Sproeten tussen mijn anus en vagina"
hallo
Ik heb (vermoed ik) 2 sproeten tussen mijn anus en vagina. Het is heel donker (zwart). Nou is mijn vraag: kan dit een huid kanker zijn?
alvast bedankt voor de hulp.
Eric - "Bloed op mijn ontlasting"
Beste gezondheidsplein, Hierbij mijn klachten waar ik heel erg graag een reactie op zou willen hebben.
Onlangs ging ik naar de wc. Toen ik klaar was zat er erg veel helderrood bloed aan het papier en in de pot. Het waren zelfs bloedspetters in de pot en op de rand. Twee dagen later was het weer weg. Dit is de laatste 2 jaar zo af en toe geweest. Maar het gaat altijd weer weg. De laatste tijd heb/had ik ook heel af en toe bruine afscheiding in mijn ondergoed of op het wc papier zitten.
Vaak gebeurd dit na wat harde ontlasting. En dan voelt het soms ook als of er een stukje glas in mijn anus snijd. Dat weet ik weer hoe laat het is.
Het bloed zit ook ALTIJD in een streepje OP/OVER de ontlasting en nooit er in. En met het sluiten / afknijpen v.d anus komt er soms nog wat knal rood bloed na. Verder is de kleur vd ontlasting altijd mooi licht bruin.
Tot slot heb ik ook al even een zeurende pijn in links in mijn zij, ter hoogte van mijn navel.
De dokter heeft me meteen door gestuurd naar het ziekenhuis voor een scopie.
Ik maak me nu ergen zorgen dat het iets ergs is, (pas iemand verloren aan darmkanker..) maar omdat dit vaker gebeurd is en weer weggaat lijkt het niet erg te zijn. Moet ik me erg zorgen maken of kan het wel meevallen?
Door kleine scheurtjes in het tere weefsel verliest u helder rood bloed.
Over de zeurende pijn ter hoogte van uw navel kan ik niets zeggen.
Hiervoor verwijs ik u naar uw huisarts.
Mocht u Hemoclin willen proberen dan zie ik daar geen bezwaar tegen. Het middel is veilig te gebruiken bij in en uitwendige aambeien, ook als er sprake is van wat bloedverlies.
C - "Jeuk aan anus na ontlasting"
sinds 6 weken heb ik vooral na de ontlasting erge jeuk aan mijn anus. Dit blijft soms een aantal uren. Ook als ik loop heb ik er last van. Ik ben naar mijn huisarts geweest, hij heeft ook inwendig onderzoek gedaan en ik heb geen aambeien zei hij maar een irritatie van de anus. Ik heb een maand geleden een aambeienzalf gekregen om de jeuk te verminderen en dan zouhet vanzelf overgaan.
Helaas, het helpt niks.
Wat nu ??
Deze gel heeft een verzachtende en jeukstillende werking.
Het is belangrijk dat u na iedere stoelgang het gebied rond de anus goed schoon houdt.
roger vroonen - "Roodgekleurde stoelgang"
ik heb roodgekleurde stoelgang niet zwart. ik ben in het ziekenhuis volledig onderzocht en ze hebben niets gevonden. moet ik mij daar zorgen om maken?
vr gr roger
Iedere keer dat er dan druk op dit weefsel komt bloedt het een beetje.
U kunt een poosje Hemoclin gel gebruiken om het weefsel weer te laten herstellen.
Belangrijk is dat u de ontlasting niet te hard laat worden. Dus houdt u zich aan de elders genoemde eet en leefgewoontes.
Roderik - "Bobbeltje uit mijn anus"
Hallo,
sinds een week heb ik heb ik een bobbeltje dat uit mijn anus hangt aan een dun draadje. Het bobbeltje is vrij hard, maar doet geen pijn als ik erop druk. Ik kan het terug in mijn anus duwen. Bij de stoelgang heb ik ook sinds een week een beetje irritatie/pijn, vooral als mijn ontlasting harder is. Ik heb gemerkt nadat ik al een paar dagen meer vezels eet en water drink, mijn ontlasting zachter wordt en de stoelgang minder pijnlijk wordt. Ook gebruik ik hemoclin om irritatie te voorkomen. Mijn vraag is echter, wat te doen met dit bobbeltje? Gaat deze nog weg nu ik beter eet/drink en hemoclin gebruik?
Alvast bedankt.
a.vuurboom - "Tijdens joggen druk op mijn anus"
tijdens het joggen, wat ik 3x per week doe, krijg ik soms druk op de anus en het gevoel dat ik ontlasting moet hebben. als ik dan snel de bosjes induik komt er echter niets. kan dat door aambeien komen, of misschien een verzakking van de endeldarm? 2 jaar geleden zijn mijn baarmoeder en eierstokken verwijderd.
Hierdoor kan de anus zich ontspannen.
Houdt u zich aan de elders genoemde leef- en eetgewoontes.
MSG - "Brandend gevoel rond anus"
Hallo,
Jaren lang heb ik wat af en toe bloed in mijn anus die met pijn en jeuk gepaard gaan. Ik heb wel bulten te veel zelfs. Soms krijg ik heel erg brandende gevoel rondom mijn anus en daarna trekt deze met jeuk naar mijn geslachts deel dan het is erg pijnlijk ook tijdens de ontlasting. is dit aambeien of is het geneesbaar?
B. - "Opgezet plooitje van anus"
REACTIE & VRAAG op:
m
Ik heb sinds een paar dagen tussen de anus en de vagina een langwerpige 'bult/bobbel' zitten. Hij voelt zacht aan en doet geen pijn. Het lijkt alsof 1 van die plooitjes is opgezwollen. Moet ik hiermee naar een dokter?
Als het een zacht bobbeltje is dan zou het een beginnende aambei kunnen zijn. Aambeien zijn in feite een soort spataderen die door druk op de endeldarm ontstaan. Let u eens extra goed op uw voeding. Eet zoveel mogelijk verse producten , zoals fruit en groeten en vette vis. Drink veel water hierdoor zal uw ontlasting soepeler worden en zal het bobbeltje waarschijnlijk weer verdwijnen. Als de klachten langere tijd aanhouden zou u een arts kunnen raadplegen.
Nu is mijn vraag:
Ik heb een soortgelijke probleem, enkel bij mij is het enkel bij mijn anus en ziet het er ook uit als een opgezet plooitje van de anus en heeft het(denk ik) nog niet gebloed. Ik heb mijn maandelijkse periode dus is dat moeilijk te beoordelen. Het is lichtelijk gevoelig maar niet rood het is nog steeds mijn huidskleur. U verteld, ik citeer, "als de klachten langere tijd aanhouden zou u een arts kunnen raadplegen". Over een hoe lange periode hebben we het dan? Ik ga morgen gelijk veel fruit en groente en vis halen.
Alvast bedankt voor uw tijd.
B.
Jaap - "Regelmatig bloed op wc-papier"
Sinds begin juli bevindt zich regelmatig bloed op het wc papier, alsmede rode strepen, stippen op de ontlasting, die overigens altijd een normale vorm heeft.
Ook voel ik meer en meer branderigheid in mijn anus na het poepen en soms een soort "kloppende pijn". Merkwaardig is dat bij het eten van een steak alles verergert.
Ik vermoed een inwendige aambei?
ilona - "Jeukerige anus"
Ik heb al een tijd last van een jeukerige anus. ik veeg altijd heel goed mijn billen af. vandaag kon ik het niet verdragen en ik dacht wat is het nou. ik ben al geen strings meer gaan dragen maar gewone onderbroeken. ik keek in de spiegel en ik deed het gaatje wat groter maken, zag ik zag het helemaal paars is. heel dune huid en het is gewoon paars :S. en bij mijn bilspleet is het schraal. een schrale lijn zit er. Wat heeft dit te betekenen?
Ik heb een tijd terug wel anale sex gehad en ben net genezen van een schimmelinfectie?
Het genezingsproces zal sneller verlopen als u een aantal eenvoudige stappen neemt.
Houdt u zich aan elders genoemde voedings en leefgewoontes. Het is goed om nu na iedere stoelgang het anusgebied met warm water of met een nat washandje schoon te deppen.
U zou Hemoclin kunnen gebruiken. Deze gel heeft weefselherstellende en ontstekingsremmende werking en bevordert het genezingsproces.
RJ - "Wondje tussen vagina en anus"
Sinds een paar dagen heb ik op de plek(spier?) die de vagina en anus verbind een heel klein(halve cm) verticaal vormig wondje, en het voelt gescheurd. Het doet vooral pijn als de billen uitelkaar word getrokken. Verder niet echt.
Ik zou niet weten hoe dit komt want ik heb al heel lang geen sex gehad.
Wat kan ik doen?
Zorg voor zachte ontlasting, drink veel, zorg voor lichaamsbeweging en eet veel vezels.
Ga bij aandrang direct naar het toilet, ophouden maakt de ontlasting hard.
Kracht zetten is niet goed, de ontlasting moet rustig passeren.
Hemoclin gel kan u helpen bij deze anale ongemakken.
mj - "Rechtopstaande bultjes"
hallo
ik ben een meid van 18 en ik heb bij mij anus en bij mijn vagina rechtopstaande bultjes bij mijn anus 1 en bij mijn vagina 4 die bij mijn anus was met de ontlasting open gegaan en bloede maar hij zit er nog steeds bij mijn vagina precies hetzelfde maar ze blijven er zitten wat kan dit zijn? en hoe kunnen ze weg gaan
groetjes
Een arts zal moeten onderzoeken of er sprake is van genitale wratten of aambeien.
Casandra - "Donker bultje boven anus"
Ik heb sins een paar dagen... Boven me anus een klein donker bultje... Het doet geen pijn. Maar het jeukt wel af en toe en weet niet wat het is. Hoe heb ik dat en kan het weg?
Marjon - "Dag of drie pijn aan mijn anus"
Goedenavond. Sinds een dag of drie heb ik pijn aan mijn anus. Zitten gaat redelijk, maar de momenten van opstaan vanuit een zittende houding of juist gaan zitten na het staan is heel pijnlijk. Ook heb ik vrij veel aandrang om naar het toilet te gaan. Ook als er niks komt en ik veeg, zit er altijd een lichtbruin slijmachtig iets op het toiletpapier. Ik voel geen bulten en het lijkt wel of het aan de linkerkant van de anus zit. Kunt u me helpen alstublieft?
Johninho - "Stekende, brandende pijn"
Hallo, ik heb sedert drie weken last van een vreselijke stekende, brandende pijn in mijn anus. Er is een witte punt te zien, als ik de huid van de anus naar buiten draai, het lijkt op een hoektand ( het bovenste deel is dan zichtbaar, ook is het hard en als je erop drukt verga ik van de pijn. Rondom is er een verdikking die blauwig van kleur is. De huisarts heeft me naar een chirurg gestuurd daar moet ik volgende week heen. eerst zij hij dat het een aambei was , ook een vervangende arts vertelde dit, maar na de derde controle van mijn huisarts begon hij te twijfelen. Ik heb eerst lidocaine gehad ( zalf ) dit hielp niet super, vervolgens moest ik er paracetamol bij slikken, en nu slik ik diclofenac erbij, en de pijn komt er nog doorheen. Vooral overdag als je bezig bent voel ik de pijn, s nachts is het minder. Na de stoelgang is het echter ook zeer pijnlijk omdat de sluitspier dan moet werken. Is dit een aambei met daarop een cyste of iets dergelijks? de huisarts kon het niet thuisbrengen. Het doet zowat de hele dag branderig pijn. overigens heb ik een 1,5 jaar met jeuk in de anus gelopen en daarvoor ketconazol gesmeerd. Tevens kan ik mededelen dat ik sinds twee jaar elke dag op de fiets zat ( wielrennen minimaal 1 uur tot drie a vier uur , kan dit een oorzaak zijn ), ben nu even gestopt nadat ik zondag toch nog 3 uur had gefietst maar erna veel pijn had.
ik ben er vrij bang over, dat er de gekste dingen uitkomen.
"Schrale plek op bilnaad"
Hallo,
Sinds een paar weken heb ik in mijn bilnaad lnker bil een schrale plek... welke zo nu en dan erg jeukt is dit een symptoom van een aambei of is het verstandig om even langs de huisarts te gaan...?
Dep enkele malen per dag met een in Spilanthes gedrenkt watje op de aangedane plek.
Nadat de klachten zijn verdwenen, nog enige tijd blijven gebruiken. Dit voorkomt het terugkeren van de klachten.
M - "Anale seks oorzaak aambeien?"
Is anale seks ook een oorzaak van aambeien? Ik zie dit nergens als veroorzaker terugkomen. Ik denk dat ik sinds 2 weken last heb van aambeien, maar ik weet het niet zeker. Ik gebruik nu bijna 2 weken Sperti. Het onprettige gevoel is wel afgenomen, maar nog niet volledig weg. Anale seks is voor mijn partner en mij belangrijk, maar als ik steeds ongemakken daarvan krijg, moeten we toch iets anders bedenken. Is Hemoclin iets dat ons kan helpen bij het voorkomen van aambeien? Wat raadt u mij aan? Geen anale seks meer, of kan het in combinatie met een medicijn toch nog af en toe?
Hemoclin gel verzacht, verkoeld en is weefselherstellend. Ook geschikt voor inwendig gebruik.
lonneke - "Plat bultje naast mijn anus"
hallo,
ik heb sinds een klein jaar een plat bultje waaar een klein hard schijfje in lijkt te zitten naast de anus, het is dun(minder dan een halve centimeter) en doet niet pijn, soms jeukt mijn anus wel. sinds 2 dagen bloed het flink na het plassen, het bloed is helderrood. Ik heb er geen pijn aan..is dit een aambei?? en kan ik hiervoor die hemoclim gebruiken?
ND - "Bultje na anale sex"
Ik heb 3 dagen geleden voor het eerst anale sex gehad, nu ontdekte ik de dag erna dat ik een lnagwerpig bultje heb vanuit mijn anus naar buiten zeg maar. het loopt tussen mijn anus en vagina en is ongeveer een cm lang en 3mm breed. het is roze/rood van kleur, zacht en beweeglijk en vooral een vervelend gevoel zeg maar. Is dit een aambei, ontstaan door de te grote druk ineens? en kan die weer vanzelf verdwijnen? ik hoop dat u me op beide vragen antwoord kan geven.
M. Rutte - "Pijn bij ontlasting"
Sinds enige tijd heb ik pijn bij het ontlasten, af en toe een beetje bloedverlies en last van prikkeling/ irreitatie. Ook zit er een soort zacht 'flapje' op de sluitspier. Kan dit te maken hebben met een lichte verzakking van het rectum? Ik krijg bekkenbodemtherapie, maar verwacht daar weinig van.
j - "Hard bobbeltje bij anus"
Hallo,
Ik heb sinds twee dagen een hard bobbeltje aan de binnenkant van mijn anus. Het is pijnlijk maar wel uit te houden. Er om heen is het paars. Is dit een aambei of een kyste?
anoniem - "Beetje bloed op wc-papier"
ik moest vandaag naar de wc en deed me ontlasting maar toen wegde ik het af maar toen zag ik dat me wc paier een beetje bloed op zat wat kan het zijn ?:(
Sebastiaan - "Schijfvormige bult"
ik heb al een tijdje last van een schijfvormige bult in mijn bilspleet. het is na een tijdje wel geslonken maar het is nu een donkerblauwe vlek die best wel pijnlijk aanvoelt wat kan dit zijn?
Ze bevinden zich aan de binnenkant op het eind van de endeldarm en het begin van de sluitspier..
Zo'n zwellichaam is een sponsachtig netwerk van bloedvaatjes, bedekt door een dun laagje slijmvlies. Aambeien zijn dus eigenlijk gezwollen bloedvaten. U kunt ze het beste vergelijken met spataderen.
Ze zitten alleen op een vervelende plaats: binnen de sluitspier van de anus.
Soms zijn ze zo gezwollen dat ze naar buiten puilen. Het is een pijnlijk gevoel, vooral tijdens en na de stoelgang.
Wat is de oorzaak? Op zich zijn die gezwollen bloedvaten niet meer dan zwakke pekken, die veel voorkomen. Het wordt pas vervelend als er veel druk wordt uitgeoefend op die zwakke plekken. En in de buurt van de anus hebben ze vaak nogal wat te verduren. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn, bijvoorbeeld veel zitten en onvoldoende lichaamsbeweging, of een te hoog lichaamsgewicht. Maar de voornaamste oorzaak zit kan ons eten zijn. Tegenwoordig bevat ons voedsel minder vezelstoffen. Het ontbreken van die vezelstoffen heeft een harde ontlasting tot gevolg. We moeten persen en kracht zetten. Dat is een zware belasting voor de zwakke plekken. Ze raken geïrriteerd en zwellen op.
A - "Soort wild vlees bij anus"
Sinds drie of vier weken heb ik soort van wild vlees bij mijn anus. Ik heb geen anale seks gehad of iets anders gedaan dan normaal. Het zijn drie zachte stukjes vlees wat wat wittig van kleur is. Het jeukt niet en mijn anus is niet geirriteerd verder ik heb er ook geen last van alleen het lijkt wel heel raar.
Wat kan dit zijn en wat kan ik hier aan doen?
JB - "Bobbel bij anus, soms pijnlijk"
Ik heb sinds een week een bobbel (niet rood) vlakbij mijn anus. Deze doet soms pijn. Ik heb geen jeuk en er komt ook niks uit de bult/ bobbel.
Wat is dit? Wat kan ik er aan doen?
truusje57 - "Gerstenkorrels op anus?"
kan je gestenkorrels op je anus hebben dat zegt de dokter namelijk ik heb eeb slangvrmige buldjes tussen mijn billen zitten, geen pijn
Janine - "Druk op anus"
Hay,
Vandaag werd ik opeens wakker en voelde ik een druk in mijn anus. Had er ook last van als ik ging zitten. Ik keek in de spiegel en zag er niets van, maar zodra ik perste kwam er wat naar buiten, en als ik ophield ging t weer naar binnen. Mijn vraag is, is dit een aambei, en zoja wat kan ik er tegen doen? MOET ik een arts raadplegen of kan i kzelf ook iets voor halen en blijft het altijd zo of wordt het weer beter?
Als u zich aan deze adviezen houdt zullen de aambeien meestal vanzelf weer verdwijnen.
Roos - "Pussig slijm en soms bloed bij ontlasting"
sinds ongeveer 5 maanden heb ik last van kleine beetjes pussig slijm en soms een spoortje bloed bij mijn ontlasting. Soms voel ik aandrang en komt er alleen wat slijm. Ik heb verder geen klachten; geen pijn, normaal ontlastingspatroon, niets te zien. Daarom ben ik nog niet naar de huisarts geweest, ik dacht dat het vanzelf over zou gaan. Wat zou dit kunnen zijn? Bij aambeien zou ik toch meer klachten moeten hebben?
Dana - "Het lijken wel grote puistjes"
Hallo,
Laatst kwam ik er achter dat er wat bultjes naast mijn anus zitten, het lijken net grote puistjes!Ik heb er verder geen last van. Alleen na de ontlasting met vegen brandt het een beetje. Zijn dit aambeien? En kunnen ze vanzelf weggaan?
marian - "Aambeien ook bij vaginaopening?"
rare vraag misschien, kunnen aanbeien ook bij de vaginaopening voorkomen, ik heb al enige tijd last daar en het lijkt op de aanbeien die bij de anus zitten, het is erg pijnlijk, 's nachts geen last zo gauw ik ga lopen wel.
Bent u al bij uw arts geweest? Dit is zeker aan te raden. Om uw klachten te kunnen behandelen moet u eerst weten wat er precies aan de hand is.
Geertje - "Bult ter grootte van een knikker"
Hallo,
Sinds ongeveer een maand heb ik last van een zwelling tussen mijn anus en mijn vagina. Het is een zachte bult ter grootte van een knikker, ongeveer een centimeter vanaf mijn anus richting mijn vagina. Hij doet geen pijn en jeukt heel af en toe, maar geeft wel een vervelende druk. Hij is in de afgelopen weken wel groter geworden, maar niet veel.
Ik twijfel of dit een aambei is, aangezien hij niet alleen aan de rand van mijn anus zit (daar begint hij wel).
Ik hoop dat u mij verder kunt helpen.
Met voedings- en leefgewoontes komt u al een heel eind. Door bijvoorbeeld extra goed te letten op wat u eet en drinkt kunnen een harde ontlasting en dus aambeien grotendeels voorkomen worden. Zorg daarom elke dag dat u een paar stukken fruit (ook lekker in een zelfgemaakte vruchtenshake!) en veel groente eet en drink voldoende water. Lichaamsbeweging is ook belangrijk, aangezien veel zitten of staan verstopping en aambeien bevordert. Daarnaast is het belangrijk om na iedere stoelgang het anusgebied goed te reinigen om hier jeuk en eczeem te voorkomen. Gebruik hiervoor vochtige toiletdoekjes zonder zeep of parfum of anders een nat washandje. Verder zou u ook kunnen overwegen om Hemoclin te gebruiken. Deze gel is gemaakt op basis van natuurlijke ingrediënten die de huid verzorgen en helpen om aambeien te voorkomen. Hemoclin werkt verzachtend, verkoelend, jeukstillend en ontsmettend. Wanneer u twijfelt of het hier gaat om een aambei, kunt u het beste de huisarts raadplegen.
anoniem - "Onregelmatige stoelgang"
Ik heb al enkele maanden last van een onregelmatige stoelgang. Mijn ontlasting is niet 1 geheel maar vormen keutels. Ook heb ik een bobbeltje naast mijn anus (bij de kringspier). Het bobbeltje was mij een paar maanden eerder ook opgemerkt, vervolgens ging die weer weg. Nu zit er weer eentje. Wanneer ik meer fruit eet heb ik wel een betere stoelgang. Heb ik last van aambeien of kan het ook een soa wezen?? (ik ben wel sexueel actief) Is dit iets om mee naar de dokter te gaan??
Peter V. - "Heb ik aambeien? Ik wil niet naar huisarts"
Ik ben 39 en heb naar alle waarschijnlijkheid last van aambeien. Ik hoop dat u dit kan bevestigen. Ik heb sinds een maand of 8 veelal problemen met afvegen na het poepen. Er blijft heel lang veegjes poep komen en het is allemaal wat dunnig en niet (altijd) een poepkleur. Ook, als ik het uiteindelijk schoon heb, heb ik een uur of 2 uur later toch weer wat poep aan het papier als ik afveeg. Ik heb geen jeuk, geen pijn en geen branderig gevoel. Ik eet relatief gezien best heel gezond en zeker veel vezels. Ik drink naast koffie en wat limonade zeker 4 á 5 glazen van 200 cc extra aan water en soms nog meer. Ik heb nog nooit moeite met poepen gehad en hoef ook nauwelijks te persen. Omdat ik een zittende baan heb, ga ik op de fiets naar het werk (7 km heen en 7 km terug). Ik loop geregeld om de benen te strekken.
Ik zie niets aan de buitenkant van mijn anus. Ik heb volgens voorschrift 2 weken Sperti geprobeerd. Daarmee werden de klacht iets minder maar gingen niet geheel weg. Gek is wel dat ik soms een week of zelfs twee weken nergens last van heb, maar dan ineens blijf ik weer vegen. Heel af en toe zit er wel wat bloedspoortjes bij maar niet altijd en ook niet vaak.
Zou het een inwendige aambei kunnen zijn en valt dit te verwerhelpen zonder artsbezoek. Het idee dat ik met m\'n blote k*^t daar moet liggen verafschuwt mij. temeer omdat ik feitelijk nooit een huisarts hoef te bezoeken (gelukkig).
Heb ik aambeien of zou er iets anders aan de hand kunnen zijn?
anoniem - "Sinds bevalling gebied rond anus opgezwollen"
Sinds mijn bevalling is het gebied rondom mijn anus erg opgezwollen.
Ik heb geen pijn bij de ontlasting, wel voelt het allemaal wat vreemd en ook tijdens het zitten voel ik dat het daar beneden behoorlijk opgezwollen is.
De bevalling is inmiddels maanden geleden.
Kunnen zit toch aambeien zijn?
erwin - "Pijn rond anus bij persen"
hoi.. ik heb al een jaar last van mijn endeldarm heb alle onderzoeken gehad
en nu sinds twee dagen zeer pijn rondom mijn anus als ik pers erg pijn was met warme water voelt pijnelijk en blijf de hele dag zo ook als k loop durf niet meer naar wc, is dit een aambei?
Klik op een van onderstaande links om verder te lezen.
- Terug naar de themapagina aambeien.
Informatie over aambeien
- Aambeien - Wat zijn het?
- Hoe ontstaan aambeien?
- Soorten aambeien
- Symptomen aambeien
- Behandeling aambeien
- Voorkomen aambeien
- Zwangerschap, bevalling en aambeien
- Vraag en antwoord