Meest gestelde vragen

Het hebben van aambeien is niet alleen vervelend en soms pijnlijk; veel mensen die er last van hebben, vinden het genânt om hun klachten en problemen te bespreken. In het geval van bloedende aambeien is het zeker belangrijk je klachten kenbaar te maken. Diverse vragen over dit onderwerp met bijbehorende antwoorden kun je hier lezen in de rubriek

Meest gestelde vragen over

Bloedende aambeien

marije - "Bloed bij ontlasting"

7 weken geleden ben ik bevallen en heb hieraan een zeer kleine aambei overgehouden. Aan het begin had ik alleen last van enige jeuk wat nu verdwenen is. Sinds enkele weken zit er veel bloed bij mn ontlasting. Er ligt een hele plas bloed in de tioletpot en ook door mijn ontlasting heen. Ook doet het erg veel pijn tijdens en na mn ontlasting. Zelfs zoveel pijn dat ik niet meer naar het tiolet durf vanwege de heftige pijn. Kan het bloedverlies en de pijn te maken hebben met de aambei of kunnen de klachten ergens anders vandaan komen?

Waarschijnlijk heeft u een inwendige aambei of een scheurtje in het tere weefsel rond de anus. Aambeien kunnen inderdaad soms flink gaan bloeden, en ook erg pijnlijk zijn. Tijdens de ontlasting komt er extra druk op het endeldarmgebied, waardoor de aambei meer kan gaan bloeden. Als het bloed van een aambei is, dan heeft het een felrode kleur en zit het op de ontlasting en er niet doorheen. Een idee is om een natuurlijk zelfzorgproduct te proberen. Hemoclin is gemaakt op basis van aloë gel en is veilig te gebruiken bij bloedende aambeien. Het verzorgt de geïrriteerde, ontstoken huid in het anusgebied, vergemakkelijkt de stoelgang (glijmiddel) en remt de bacteriële ontstekingen die makkelijk bij aambeien kunnen ontstaan. Eet verder zoveel mogelijk verse producten, volop fruit en groente, vette vis, af en toe een stukje vlees en volle granen en drink veel water. Hierdoor zal de stoelgang soepeler waardoor een van de belangrijkste oorzaken van aambeien in ieder geval wordt voorkomen.

Anoniem - "Helderrood bloeddruppeltjes in toiletpot"

Beste,

Sinds vorige week ontdek ik een paar bloeddruppeltjes in het toilet. Het is helderrood en niet veel. Na 2 keer wrijven is er ook geen bloed meer te zien op het toiletpapier. Kan ik misschien best naar de huisdokter gaan? Wat gaat er gebeuren dan? Ik heb heel erg schrik dat het ernstig is. Bedankt.

Het meest voor de hand liggende oorzaak is een (licht) bloedende inwendige aambei of een scheurtje in het gevoelig weefsel rond de anus.
Een klein beetje helderrood bloed op de ontlasting en/of wc papier is een wel bekend verschijnsel bij aambeien.
U kunt Hemoclin gel gebruiken, dit middel op basis van Aloë vera, heeft een wondhelende werking en mag bij bloedende aambeien en kloofjes gebruikt worden.

Eric - "Bloed over ontlasting"

Beste gezondheidsplein, Hierbij mijn klachten waar ik heel erg graag een reactie op zou willen hebben.

Onlangs ging ik naar de wc. Toen ik klaar was zat er erg veel helderrood bloed aan het papier en in de pot. Het waren zelfs bloedspetters in de pot en op de rand. Twee dagen later was het weer weg. Dit is de laatste 2 jaar zo af en toe geweest. Maar het gaat altijd weer weg. De laatste tijd heb/had ik ook heel af en toe bruine afscheiding in mijn ondergoed of op het wc papier zitten.

Vaak gebeurd dit na wat harde ontlasting. En dan voelt het soms ook als of er een stukje glas in mijn anus snijd. Dat weet ik weer hoe laat het is.

Het bloed zit ook ALTIJD in een streepje OP/OVER de ontlasting en nooit er in. En met het sluiten / afknijpen v.d anus komt er soms nog wat knal rood bloed na. Verder is de kleur vd ontlasting altijd mooi licht bruin.

Tot slot heb ik ook al even een zeurende pijn in links in mijn zij, ter hoogte van mijn navel.

De dokter heeft me meteen door gestuurd naar het ziekenhuis voor een scopie.

Ik maak me nu ergen zorgen dat het iets ergs is, (pas iemand verloren aan darmkanker..) maar omdat dit vaker gebeurd is en weer weggaat lijkt het niet erg te zijn. Moet ik me erg zorgen maken of kan het wel meevallen?

Het bloedverlies wordt waarschijnlijk veroorzaakt door aambeien.
Door kleine scheurtjes in het tere weefsel verliest u helder rood bloed.
Over de zeurende pijn ter hoogte van uw navel kan ik niets zeggen.
Hiervoor verwijs ik u naar uw huisarts.
Mocht u Hemoclin willen proberen dan zie ik daar geen bezwaar tegen. Het middel is veilig te gebruiken bij in en uitwendige aambeien, ook als er sprake is van wat bloedverlies.

Ellen - "Aambeien of darmkanker?"

Ik vind dat er nog makkelijk over gesproken wordt, hier op deze site.
Ik had ook twee jaar lang bloedverlies, weet dat ook aan aambeien. heb het op een gegeven moment toch maar tegen mijn internist verteld. Deze heeft direct een onderzoek laten doen en binnen twee weken werd ik geopereerd aan darmkanker, stadium 3.
Dat komt niet veel voor, want ik ben daar eigenlijk nog te jong voor. En zelf had ik dat ook nooit overwogen.
Dit is eigenlijk alleen maar een waarschuwing, dat hoewel anaal blodverlies veelal onschuldig is, het soms ook een iets minder onschuldige oorzaak kan hebben!!

Wanneer er sprake is van veel of langdurig bloedverlies of wanneer het bloed donker gekleurd is adviseren we altijd om een arts te raadplegen.
Zie ook de onderstaande tekst.
Wat zijn aambeien?
Aambeien zijn uitstulpingen van het slijmvlies aan de binnenkant van de darm, vlak voor de anus (het poepgaatje). Ze kunnen jeuken, een branderig gevoel geven of pijn doen. U kunt door aambeien een beetje bloed, slijm of ontlasting verliezen. Soms komen aambeien met de ontlasting mee naar buiten. Dat geeft een vervelend, drukkend gevoel.
Aambeien ontstaan door hoge druk in de (buurt van de) anus, bijvoorbeeld door hard persen bij het poepen, of bij een zwangerschap of bevalling. Lang en hard hoesten zorgt ook voor druk.
Aambeien zijn vervelend, maar onschuldig. Ze verdwijnen meestal vanzelf.
Soms wijzen deze klachten op een ernstigere aandoening. Neem in de volgende gevallen contact op met uw huisarts. Als er bloed of slijm bij de ontlasting zit en u niet zeker weet of het door aambeien komt. Als u, ondanks de opgevolgde adviezen, pijn of problemen met de ontlasting blijft houden. Als in korte tijd een uitstulping bij de anus ontstaat die erg gezwollen is en veel pijn doet. Als u denkt een aambei te voelen, maar hierover twijfelt.

"Gevoel dat er iets uitscheurt bij mijn anus"

Hallo,

Sinds ik bevallen ben heb ik last van mijn ontlasting. Zodra ik moet drukken heb ik het gevoel dat er iets uitscheurt bij mijn anus, meestal zit er dan ook bloed aan het toiletpapier. Kan dit komen door aambeien??

Het zou kunnen zijn dat er een klein scheurtje is in het weefsel van de anus. Dit wordt ook wel een fissuur genoemd. Het kan flink pijn doen, vooral als het ontstoken raakt.
Een andere mogelijkheid is dat het een aambei is waarin een bloedstolsel is ontstaan. Maar als u het echt zeer wilt weten, dan zal je toch een arts moeten raadplegen.

trudy - "Bloed aan wc-papier"

bijna altijd bloed aan wc papier
van de week liep het bloed langs mijn benen en op de grond erg veel bloed ik ben 65 jaar maar vind het genant om naar de dokter te gaan.ik heb hier al een paar jaar last van.

We adviseren u om toch contact met de huisarts op te nemen. Bij ernstig bloedverlies is het altijd verstandig om de huisarts er naar te laten kijken. Zoals u het aangeeft is er waarschijnlijk sprake van een wondje of scheurtje in het endeldarmweefsel. Het is mogelijk dat Hemoclin hierbij kan helpen of in ieder geval verlichting kan brengen. De werkzame stoffen hierin hebben een weefselherstellend en ontstekingsremmende werking en ondersteunen het natuurlijke genezingsproces. Het middel mag gebruikt worden bij zowel inwendige als uitwendige aambeien, ook wanneer deze bloeden.

Ella - "Bloed en stolsels na ontlasting"

Hallo,
ik heb verlies al een poosje veel helderrood bloed na de ontlasting. Nu gaat het ook vaak gepaard met veel stolsels! Gaat dit om een aambei en is het raadzaam om naar de huisarts te gaan? Of kan ik Hemoclin gebruiken. Ik heb geen last van krampen of harde ontlasting.

Helderrood bloed kan van een aambei zijn maar omdat u ook last hebt van stolsels adviseren wij u uw huisarts te raadplegen.

w.jansma - "Heftig bloedverlies"

Heb al jaren last van aambeien na bevallingen. Geen jeuk of pijn, maar af en toe met heftig bloedverlies. Alsof er letterlijk een adertje spat! Er komt tijdens ontlasten vaak een straaltje helderrood bloed mee, altijd uit hetzelfde kleine uitstulpinkje. Kun je dit laten coaguleren, of laten verwijderen? en heeft hemoclin hier effect op?

Hoewel het inderdaad mogelijk is om de aambeien chirurgisch te laten behandelen, kom je vaak met een paar kleine aanpassingen in de voedings- en leefgewoontes al een heel eind.
Het eten van voldoende voedingsvezels en het drinken van veel water is belangrijk. Afvallen en voldoende lichaamsbeweging bevorderen een natuurlijk herstel van aambeien. Doordat het weefsel rond de endeldarm onder druk staat, kunnen er hier kleine scheurtjes of wondjes ontstaan. Dit kan dan heftig bloedverlies geven.
U kunt Hemoclin proberen. De natuurlijke ingrediënten hierin voorkomen dat bacteriën zich kunnen hechten aan cellen en weefsels. Hemoclin werkt o.a. weefselherstellend en heeft een genezende werking.

Me - "Regelmatig pijn en bloed bij ontlasting"

Ik ben 31 jaar oud en heb sinds 4 jaar (na de bevalling) last gekregen van regelmatige pijnen en bloed bij ontlasting. Sinds vorig jaar december is dat verergerd, en ik ben via de huisarts verwezen naar de chirurg. Die heeft gecontsteerd dat er aanmbeien zitten, uitwendige, maar dat er ook een grote scheur (fistel) zit doordat mijn sluitspier verkrampt is. 6 weken heb ik een creme gebruikt om die sluitspier te ontspannen, maar dat hielp niet, wat ik er wel gratis erbij heb gekregen zijn hoofdpijnen. Na dit uitgeprobeerd te hebben, heeft chirurg besloten om operatie aan de sluitspier te doen. Dat is ook gebeurd, en ik ben nu bijna 3 maanden verder en ik heb sinds een week weer last van ontstekingen aan de anus, 2 grote aambeien, en bloed bij de ontlasting, donker van kleur, en echt heftig, bloed druipt er gewoon uit dat ik er zelfs een maandverband in moest doen. kan het moeilijk omschrijfen maar heb het gevoel dat er iets los is binnen en het heeft een onaangename wondgeur...ik ben naar huisarts geweest en die zegt dat het een aambei is die helemaal kapotgescheurd is en die heftig bloed en volgens hem is donkere bloed juist van aambei, terwijl ik hier op site wat anders lees, en dat er een flinke scheur weer zit (daarom is de ingreep die ik heb gehad dubieus... daar heb ik nu lekker veel aan). huisarts adviseert om nog 2 weken aan te kijken en dan weer terug te komen, want hij denk dat er sprake is van trombose in aambei en dat hij die open moet snijden (terwijl hij nu al open is blijkbaar en heftig bloedt). ik heb bijna dagelijks last van heftige buikpijnen (heb een spastische darm).. en dit daarbij, kost echt heel veel energie. waar ik eigenlijk mee zit is de vraag van kan ik hier ooit van afkomen, en staat dit alles in relatie tot mijn spastische darm (irritabel bowl syndrom)? of kan het zelfs ziekte van Chroon zijn? wat ik vreemd vind dat er nog geen ene keer inwendige onderzoek is gedaan of een echo van mijn buik/darmen. wat adviseert u? contact zoeken met de chirurg die ingreep heeft gedaan en hem weer alles voorleggen? ik wacht uw reactie met spanning af?

Wat vervelend dat u zoveel last heeft van deze klachten. Helaas moet ik adviseren om contact te nemen met uw eigen arts. Het is niet mogelijk via e-mail op afstand u hierover te adviseren.

anoniem - "Beetje bloed op wc papier"

ik moest vandaag naar de wc en deed me ontlasting maar toen wegde ik het af maar toen zag ik dat me wc paier een beetje bloed op zat wat kan het zijn ?:(

Aambeien of scheurtjes rond de anus kunnen inderdaad soms flink gaan bloeden. In feite kun je aambeien beschouwen als een soort spataderen, maar dan in de endeldarm. Wanneer er sprake is van bloedverlies bij de ontlasting is dat wel verstandig om een arts te raadplegen. In het geval dat het bloed een helder rode kleur heeft en OP (in plaats van IN) de ontlasting zit, wijst het er doorgaans op dat het om aambeien gaat. Deze gaan meestal vanzelf over, maar het is wel belangrijk dat u zo min mogelijk druk uitoefent tijdens de stoelgang, aangezien dit de aambeien alleen zal verergeren.

Geerd - "Bult onder mijn poepgaatje"

Hallo lezer.
zondag morgen had ik erg veel last van een bult onder mijn poepgaatje. Hier zat een bloedstolsel die ze toen verwijderd hebben. S'avonds was de bult weer net zo groot en de pijn twee keer zo veel. Weer naar het ziekenhuis en weer leeggeduwd. Mijn werd gezegd de bult te blijven leegknijpen in een bad met baddedas. maandag morgen zat er weer een bult en s'middags ben ik naar mijn eigen huisarst gegaan. Deze heeft mij een zalf, hydrocortisonacetaat, die ik twee maal daags op de bult moet smeren. Als de bult binnen een week niet kleiner is geworden zou ik hem in het ziekhuis moeten laten verwijderen.

mijn vraag; Als ik de bult blijf leegknijpen blijft de wondt open en blijft het bloeden. Wanneer ik het zijn gang laat gaan krijg ik een stolsel. wat is beter, zijn gang laten gaan en de zalf gebruiken, of de wond blijven openen in een bad met baddedas (zal nu moeilijker worden omdat ik de wond dicht heb laten gaan, het was te pijnlijk).

laatste vraag; wat gebeurt er met het gestolt bloed als ik het zijn gang laat gaan.
Vriendelijke groet Geerd

Uitwendige stolsels kunnen inderdaad met een vrij eenvoudige ingreep verwijderd worden, maar soms verkiest de arts ook om ze onbehandeld te laten. In sommige gevallen kan het lichaam het stolsel "zelf"oplossen, dit kan wel enkele weken duren voor het zover is.
Dit is niet geheel pijnloos, maar warme zitbaden kunnen inderdaad verlichting brengen.

Roos -"Pussig slijm en spoortje bloed bij ontlasting"

sinds ongeveer 5 maanden heb ik last van kleine beetjes pussig slijm en soms een spoortje bloed bij mijn ontlasting. Soms voel ik aandrang en komt er alleen wat slijm. Ik heb verder geen klachten; geen pijn, normaal ontlastingspatroon, niets te zien. Daarom ben ik nog niet naar de huisarts geweest, ik dacht dat het vanzelf over zou gaan. Wat zou dit kunnen zijn? Bij aambeien zou ik toch meer klachten moeten hebben?

Waarschijnlijk is het een licht bloedende inwendige aambei, maar dit is op afstand lastig om met zekerheid te zeggen. Aambeien doen lang niet altijd pijn en hoeven ook niet altijd klachten te geven zoals jeuken branderigheid. Dergelijke klachten treden juist op wanneer het weefsel ontstoken raakt. Ons advies is om uw leef en voedingspatroon aan te passen.
Behandeling is als u geen pijn of hinder heeft niet nodig.

G.laponder "Hoe lang blijft een aambei die stuk is bloeden?"

Als de aambei stuk is, hoe lang kan die blijven bloeden en wat kan je doen om het te stoppen?

Het is wel belangrijk dat u zo min mogelijk druk uitoefent tijdens de stoelgang, aangezien dit de aambeien alleen zal verergeren. Over hoe lang deze bloeding kan aanhouden kan ik helaas niets zeggen omdat dit per persoon verschilt.
Overigens kunt u overwegen om een zelfzorg product op basis van natuurlijke ingrediënten te proberen. Hemoclin is een geurloze, kleurloze gel op basis van de heilzame aloëplant en helpt om aambeien en andere anale ongemakken te genezen. Het mag zowel bij inwendige als uitwendige aambeien worden gebruikt, ook wanneer deze bloeden.

M. van Voorthuijsen - "Jarenlang last van bloed bij ontlasting, nu opeens een roodkleurig gezwel"

Al jarenlang heb ik af en toe last van bloed in de ontlasting, aambeien dacht ik, nooit veel aandacht aan besteed. Het ging ook altijd weer vanzelf over. Gister ontdekte ik echt opeens een vlees/roodkleurige grote bobbel/gezwel aan de buitenkant van mijn anus. Na wat gesurf ben ik tot de conclusie gekomen: dit is een uitwendige aambei of een aarstrombose. Vragen nu:

1. wat is het verschil tussen beide aandoeningen
2. hoe kan ik zelf vaststellen wat ik heb?
3. wat te doen indien het een aarsatrose is? (kan die met zelfmedicatie ook weer verdwijnen?)

Dank voor uw reactie.

Aambeien zijn eigenlijk uitgezakte zwellichamen nabij de anus.Zo’n zwellichaam is een sponsachtig netwerk van bloedvaatjes. Aambeien zijn dus eigenlijk gezwollen bloedvaten.

Als de aambeien in de anus afknellen zwellen ze verder op, en de kans bestaat dat ze kapot gaan. Hierdoor verliest u wat helderrood bloed na of op de ontlasting. De sluitspier van de anus en de huid rondom dit gebied raken daardoor meestal geïrriteerd, wat een branderig gevoel en jeuk tot gevolg heeft. Wanneer de inklemming verder toeneemt, ontstaat vaak pijn en eventueel een pijnlijke zwelling in de anus. Er vormt zich dan een bloedstolsel in de aambei, ook wel aarstrombose genoemd.

Een aambei voelt zacht aan en een aarstrombose is harder en is donkerder van kleur. 

Als een aambei een trombose doormaakt, dus wanneer het bloed niet weg kan vloeien, is het raadzaam om in ieder geval contact op te nemen met de huisarts voor een verdere behandeling.
Een uitwendige aambei is prima te behandelen met Hemoclin gel.

Noeth Philippe - "Verdikking in anus die soms uitpuilt"

Hallo, ik heb voor de eerste maal in m'n leven last van een verdikking binnen in de anus en soms puilt ze wat uit. Ik ben onmiddellijk naar de dokter geweest en hij zei dat het een ontstoken aambei is. Ik moet per dag 6 pillen daflon 500 nemen en cose-anal zetpillen gebruiken (3 per dag). Probleem is echter dat die ontstoken aambei mijn darmen constant prikkelen waardoor ik buikloop krijg en de zetpillen niet binnen kan houden. Als het niet betert moet ik terug komen voor antibiotica.

Sinds gisteren merk ik veel bloed op na de stoelgang. Eerst reinig ik gewoon en daarna gebruik ik opnieuw toiletpapier en hangt het vol met helder rood bloed. Komt dit bloed van de aambei of van ergens anders? De dokter zei me dat de ontstoken aambei moet open gaan en dat de inhoud zou geabsorbeerd worden door de darmen. Wil dit zeggen dat de aambei volledig is open gegaan? Ik vraag me ook af wat er juist in een ontstoken aambei zit. Enkel bloed? Of ook pus?
Zou ik best opnieuw naar de dokter gaan want de verdikking wordt ondanks het bloeden niet kleiner.
Alvast bedankt voor uw antwoord.

Een ongeruste man.

Aangezien kennis vaak verheldering kan bieden, waardoor onnodige zorgen opgelost kunnen worden, wil ik u een korte uitleg geven over het hoe en wat van ontstoken aambeien. Maar ten eerst iets over de bloeding die u omschrijft. Het feit dat het bloed een helderrood kleur heeft is een teken dat het inderdaad van de aambeien komt en niet van een hoger gelegen deel van de darmen (dan had het namelijk juist een donkere kleur). Aambeien zijn in feite opgezette en uitgerekte aderen in de endeldarmwand. Door bloedstuwing ontstaat er verhoogde druk op de aderwand en soms kan er een adertje 'springen' en flink gaan bloeden. Dit wordt door het persen tijdens de stoelgang verergerd (door de extra druk), daarom is het belangrijk dat u nu extra op uw voedings- en leefgewoontes let. Door extra water te drinken en veel fruit en groente te eten, eventueel ook met wat gewelde zuidvruchten, wordt de ontlasting soepeler. Vlees, witmeel producten, drop, zwarte thee, e.d. zorgen daarentegen voor een harde, droge ontlasting. Wat de ontsteking betreft, dit komt doordat de tere weefsels rondom de anus door het verhoogde druk een beetje beschadigd raken. Hierdoor kunnen bacteriën makkelijker in de weefsels binnen kunnen dringen en zich tot een infectie kunnen uitbreiden. Dit uit zich vervolgens in de bekende jeuk, pijn en branderigheid van een ontstoken aambei. Hoe vervelend dit ook is, het is niet gevaarlijk. Hierover hoeft u zich geen zorgen te maken. Dat de aambei bij u niet is geslonken kan er aan te wijten zijn dat de oorzaak nog niet weg is. Zoals gezegd ligt deze oorzaak aan een verhoogde druk of stuwing in de endeldarm. In negen van de tien gevallen wordt deze stuwing veroorzaakt door verkeerde leef- en/of voedingsgewoonten. Ook veroudering (tragere darmwerking), veel stress en erfelijkheid kan er hierin een rol spelen. Ten slotte, om uw vraag te beantwoorden over contact opnemen met de huisarts, dit kunt u zeker nog wel doen. Hoewel ik vermoed dat u het gewoon nog wat tijd moet geven om de aambei te laten slinken (wel in combinatie met evt. aanpassingen van voeding en gewoontes, natuurlijk!), is de arts er ook voor om uw vragen te beantwoorden. Succes!

juts - "Resultaat bij bloedende aambeien?"

Mijn vraag is: heeft iemand met bloedende aambeien al resultaat gehad met hemoclin? Ik heb ze zelf ook, ben er al is aan geopereerd,maar ze zijn teruggekomen sind een jaar. Nu zit ik niet zo te springen op een operatie dus morgen ga ik hemoclin kopen.

Heeft u al gekeken bij de gebruikerservaringen? Wellicht is er iemand die deze vraag al heeft beantwoord!

"Sinds jongere leeftijd last van aambeien"

Ik heb sinds mijn jongere leeftijd last van aambeien. Het probleem is dat ik er nog steeds last van heb, ook bloed ik tijdens mijn stoelgang en doet het pijn. Niet alleen tijdens de stoelgang maar ook erna doet het iets van 5 uren pijn. Is dit probleem op te lossen met HemoClin?

Hoewel Hemoclin in principe wel bij bloedende aambeien gebruikt mag worden, lijkt mij het wel verstandig dat u met uw huisarts uitzoekt wat de oorzaak is van uw klachten. Immers, als u inderdaad al (vele?) jaren chronische aambeiklachten hebt, regelmatig (?) bloedt en urenlang pijn hebt na de stoelgang, moet er hier wel een reden voor zijn en lijkt het mij beter om hier wat aan te doen. Succes!

"Hemoclin gebruiken bij bloedende aambei?"

Ik heb ook al een tijdje last van aambeien omdat ik tijdens mijn stageperiode te lang moest zitten (kantoorwerk) bij mij is het vooral een branderig gevoel en jeuk na de stoelgang en als ik afveeg zit er soms een klein puntje/streepje bloed op de toiletpapier en mijn aambeien zijn volgens mij inwendig want ik merk niks aan de buitenkant van de anus... Mijn vraag is kan ik HemoClin toch wel gebruiken aangezien ik af en toe een klein beetje bloed?

Jazeker, Hemoclin mag veilig worden gebruikt bij bloedende aambeien. Het middel is op basis van aloë vera, dat onder andere een wondhelende werking heeft. Verder werkt het ook verkoelend en jeukstillend. Maar u hoeft het niet alleen van mij aan te nemen – leest u ook de gebruikerservaringen elders op deze site!

"Bloed na terugduwen"

Ik heb al denk ik vanaf de laatste bevalling van mijn jongste kind nu bijna 20 jaar geleden een roosje bij de anus en daar verder nooit last van gehad. Ik denk dat ik sinds vorig jaar of zo als ik naar het toilet ben geweest (en dit komt weinig of niet voor bij harde ontlasting, meer bij de zachte ontlasting) als ik afveeg er een beetje bloed op het toiletpapier zit. Een keer ergens in januari van dit jaar zat er meer bloed op waarvan ik wel even schrok, maar heb er verder geen aandacht aan geschonken. Waar ik wel heel erg van ben geschrokken is dat ik afgelopen zondag 11-5-2008 onder de douche stond (ik druk altijd met zeep het roosje weer terug naar binnen en daar is dan verder ook niks mee aan de hand) maar deze keer zag ik plotseling een vreemde kleur op mijn baddoek en toen ik mijn ondergoed uitdeed zat daar heel wat bloed op en het heeft me effe wat toiletpapier gekost voor het gestopt was.Ben vanmorgen normaal naar het toilet geweest de ontlasting was zacht maar er was geen bloed bij het afvegen (daarna wordt er altijd gewassen met water). Zelf denk ik dat ik misschien een adertje heb geraakt bij het terugduwen. Er is trouwens nog steeds een bepaalde gevoeligheid in mijn onderbuik. Moet ik me zorgen maken?

Nee, u moet zich zeker geen zorgen maken hierover. Waarschijnlijk kloppen uw vermoedens dat het gaat om een gesprongen adertje gaat. Was het bloed felrood van kleur? Dit duidt er namelijk op dat de bloeding afkomstig was van het anus-/endeldarmgebied. Wanneer het bloed donkergekleurd is (vaak zie je dan een hele donkere, bijna zwarte ontlasting) wijst het er op dat het bloed uit een hoger gelegen gebied komt in de darmen of zelfs de maag; dit kan wel duiden op een meer ernstige aandoening. Toch is het altijd verstandig om even met de huisarts te bellen hierover om zijn of haar advies te vragen. Niet omdat het iets 'engs' zou zijn, maar u begrijpt hopelijk dat een medisch advies geven via internet nooit 100% zeker kan zijn.

"Huidskleurige uitstulpingen bij mijn anus"

Ik ben een jonge vrouw van 28 en heb sinds een jaar last van een twee huidskleurige uitstulpingen bij mijn anus. ik weet dat aambeien te maken hebben met voeding en leefstijl. ik sport bijna 6 keer in de week, heb een lopend beroep, eet elke dag volkoren brood, extra zemelen, veel groente en fruit, etc. ik heb een gezond gewicht. hierbij vraag ik me ook af waarom ik aambeien heb en er maar niet van af kom.

regelmatig heb ik helderrood bloed bij het afvegen en soms heb ik buikkrampen en harde ontlasting (ondanks extra zemelen en lijnzaad in de yoghurt). regelmatig is de stoelgang ongelooflijk pijnlijk. na de stoelgang blijft het bijna de hele dag gevoelig. regelmatig ga ik op een coldpack zitten, zodat de pijn minder wordt. ik maak me behoorlijk zorgen, durf NIET naar de huisarts en durf er met niemand over te praten.

Fijn dat u mij informeert over uw eet- en leefgewoonten, hierdoor kan ik uw vraag beter beantwoorden. Hoewel... zo te lezen leeft u al behoorlijk gezond en hoef ik u hierover weinig advies te geven. Nu is het wel zo dat datgene wat voor de ene persoon gezond is, voor een ander misschien juist niet gezond is. Om een voorbeeld te noemen, volkoren producten worden meestal als 'gezond' beschouwd. Maar, voor iemand met een graanintolerantie zijn dergelijke producten juist funest. Bij anderen kan het zijn dat er weliswaar geen sprake is van een intolerantie, maar dat volgranen producten simpelweg te zwaar verteerbaar zijn voor de darmen, waardoor deze bijvoorbeeld verstopt raken. Kortom, 'gezonde' voeding is een individuele kwestie! Van belang is dus om er achter te komen welke voedingsmiddelen in uw geval daadwerkelijk gezond of juist ongezond zijn. Eigenlijk gaat het erom de 'gebruiksaanwijzingen' van uw eigen lichaam goed te leren kennen. Maar hoe doet u dit? Mijn advies is om een afspraak te maken hiervoor bij een natuurdiëtiste (kijk op www.natuurdietisten.nl). Een natuurdiëtiste heeft een uitgebreide kennis van het verband tussen voeding en gezondheid en kijkt hierbij doorgaans verder dan een 'gewone' diëtiste. Bovendien zal de natuurdiëtiste ook kijken naar uw specifieke, individuele voedingsbehoeften en mogelijke intoleranties of allergieën, en zal op basis hiervan een advies op maat samenstellen. Nou geeft u duidelijk aan in uw bericht dat, hoewel u zich erg zorgen maakt, u er toch grote moeite mee heeft om met iemand over uw klachten te praten. Maar weet dat aambeien en andere anale ongemakken zeer vaak voorkomen! Zo blijkt uit onderzoek dat één op de twee Nederlanders tijdens hun leven hiermee te maken heeft/krijgt, zonder dat er hierbij sprake is van bijvoorbeeld een slechte hygiëne. Huisartsen en andere gezondheidsspecialisten – ook natuurdiëtisten - krijgen dan ook wel dagelijks mensen met aambeiklachten in hun praktijk te zien. Hier kijken zij dus helemaal niet van op. Er is dus geen enkel reden om u te schamen. Eerder zou ik juist trots zijn dat u zoveel energie steekt in een goede gezondheid en de klachten die u heeft ook serieus neemt!

"Pijn bij ontlasting met enkele keren bloedverlies, heb uj een aambei?

Ik ben een meisje van 19 jaar. Ik heb al ongeveer een maand pijn bij de ontlasting, gepaard met enkele keren wat bloedverlies. Bij het afvegen, is er vaak bloed op het WC papier.

Ik heb alleen pijn bij de ontlasting, verder heb ik geen pijn bij de anus.
Kan het zijn dat ik last heb van aambeien? Of kan het ook zijn dat ik scheurtjes heb in mijn anus? En hoe merk ik dat verschil? Is er iets dat ik kan doen om de pijn en het bloed bij de ontlasting te verhelpen?

Wanneer de ontlasting te lang in de endeldarm blijft zitten, wordt deze hard en droog. Doordat men dan vaak extra moet persen, en door de hardheid van de ontlasting, ontstaan er makkelijk kleine wondjes of scheurtjes in het tere weefsel in de anus en uiteinde van de endeldarm. Ook kunnen er hierbij aambeien in- of uitwendig voorkomen. Zowel de scheurtjes (worden ook wel 'fissuren' genoemd) als de aambeien kunnen een klein beetje bloeden. Dit is dan felrood van kleur en is vaak zichtbaar op de ontlasting en/of wc papier. Omdat het weesfel geïrriteerd of ontstoken raakt, kan het ook pijnlijk en branderig voelen en ook jeuken. Bij uitwendige aambeien kun je vaak wat zwelling merken en kan het als een zachte uitstulping of kussentje voelen. Soms is dit ook zichtbaar. Inwendige aambeien zie je niet, scheurtjes vaak ook niet. Wat oplossingen betreft, ook hiervoor geldt: kijk vooral naar de belangrijkste oorzaken van aambeien en anale ongemakken, zoals spanningen, te lang op de wc zitten, te weinig lichaamsbeweging en vooral de voedings- en drinkgewoonten. U zegt dat de klachten in de laatste maand zijn ontstaan, dus is het goed om na te gaan of er iets is veranderd in uw leven of gewoonten in deze periode. Verder kunt u ook overwegen om tijdelijk Hemoclin te proberen, dit is een natuurlijk middel op basis van aloë vera. De gel heeft een smerende werking waardoor de stoelgang vergemakkelijkt wordt en de werkzame stoffen helpen om het beschadigde weefsel sneller te genezen. Verder is het een van de weinige zelfzorg producten die veilig te gebruiken is bij bloedende aambeien.

"Pijn rond anus komt regelmatig terug"

hallo, ik ben 43 jaar ik heb bijna 18 jaar nu inwendig aambeien, eerst met bloed. met medicijnen stopt het bloed en blijft alleen branderige gevoel bij veel zitten of fietsen. maar 3 jaar geleden kreeg ik ineens regelmatig veel pijn en ben ik verwezen naar darmarts. die had allerlei onderzoek gedaan, ook rectoscopie, en die zei dat dat kwam niet door aambeien; die zijn niet echt groot en nix bijzonders. en toen werd ik verwezen naar chirurg die zei dat een spier bij de anus moet ontspannen en heb ik 2 keer injectie gehad bij de anus en toen verdween de pijn. maar sindsdien kreeg ik af en toe een heftige pijn rond de anus en dan kan ik niet meer verder lopen of staan en ik moet ongeveer 10 min zitten tot de pijn over is en soms met klaarkomen. en nu komt die regelmatige pijn weer terug. heeft iemand er een idee over? alvast bedankt.

Het zou kunnen zijn dat u last heeft van een spierspasme of kramp in de rectale spieren. De officiële naam hiervan is 'Proctalgia fugax'. Dit is een zeer heftige en pijnlijke kramp die meestal maar een paar minuten duurt, maar ook wel tot een halfuur kan aanhouden. Sommigen worden duizelig of krijgen hoofdpijn erbij. Het komt bij zowel mannen als vrouwen voor en treed met name 's nachts op; bij mannen gaat het soms gepaard met een erectie en het gebeurt soms ook na de seks. Het is een wat mysterieuze aandoening – niemand weet eigenlijk waardoor het wordt veroorzaakt, maar de heersende theorie is dat het een acute spierspasme in de rectum is. Hoewel men op de momenten dat het voorkomt er veel last van kan hebben, is het misschien een geruststelling om te weten dat het niet als ernstig of gevaarlijk wordt beschouwd. Er zijn ook een paar dingen die u zelf kunt doen om de pijn te verminderen: oefen druk uit op de perineum (de ruimte tussen de anus en de basis van de penis) door op een tennisbal te gaan zitten; probeer warme zitbaden of juist met een koude kompres (gaat om het stimuleren van de doorbloeding). Het schijnt dat er ook medicijnen verkrijgbaar zijn hiervoor, maar hopelijk heeft u genoeg aan deze zelfzorg methodes!

Nu zou het kunnen zijn dat, door chronische aambeien er misschien wat litteken weefsel binnen is, of dat het gebied hoe dan ook chronisch wat overprikkeld is. Er bestaan speciale oefeningen om het bekkengebied (hiertoe behoort ook de anus en endeldarm) te ontspannen, spieren en zenuwen te versterken en het gebied goed te doorbloeden. Vraag het aan uw arts of aan een fysiotherapeut, die weet er ongetwijfeld meer over. Sterkte!

"Geregeld bloed bij ontlasting, heb ik aambeien?"

Ik denk dat ik last heb van aambeien, bij de ontlasting zit geregeld wat bloed, en ik heb veel last van krampen in de onderbuik en dat is pijnlijk.

Wanneer er sprake is van bloedverlies bij de ontlasting is dat wel verstandig om een arts te raadplegen. In het geval dat het bloed een helder rode kleur heeft en OP (in plaats van IN) de ontlasting zit, wijst het er doorgaans op dat het om aambeien gaat. Deze gaan meestal vanzelf over, maar het is wel belangrijk dat u zo min mogelijk druk uitoefent tijdens de stoelgang, aangezien dit de aambeien alleen zal verergeren.

"Infecte mogelijk door bloedende aambeien?"

Ik heb zo nu en dan wat last van bloedende en jeukende aambeien, zowel tijdens als tussen ontlastingen. Mijn arts zegt me dat ik me niet ongerust moet maken, temeer daar het ongemak niet permanent aanwezig is. Ik heb van uw rubriek geleerd dat jeukende en branderige aambeien een gevolg zijn van ontstoken bloedvaatjes. Mijn grote angst is nu dat de bacteriën die in de ontlasting aanwezig zijn in mijn bloed circulatie terecht komen en vervolgens een enorme infectie kunnen veroorzaken. Tot nu toe ben ik daar kennelijk aan ontsnapt.

Is er een aanzienlijke mogelijkheid voor zo'n infectie? Of heeft ons lichaam speciale voorzieningen ontwikkeld om dit soort massale infecties te voorkomen. Ik zou u dankbaar zijn hierop te reageren.

Ik sluit me aan bij wat uw arts u heeft verteld: de kans dat u een bloedvergiftiging oploopt door een ontstoken aambei, of doordat bacteriën het lichaam binnendringen, is vrijwel nihil. In feite krijgen wij voortdurende via onze omgeving bacteriën en andere ziektekiemen binnen. Ons immuunsysteem is er in gespecialiseerd om hiermee korte metten te maken. Alleen bij ernstige (auto)immuunziekten of mensen met een zwak gestel kan ons afweersysteem minder weerbaar zijn. Wanneer dit bij u het geval zou zijn, zou u lichaam al moeite hebben met een simpele schaafwond of verkoudheid genezen. Dat het u lichaam kennelijk nog niet is gelukt om de aambeien voor goed te genezen – u blijft er kennelijk last van hebben – heeft er vermoedelijk mee te maken dat de achterliggende oorzaken nog steeds bestaan. Drinkt u genoeg water? Beweegt u voldoende? Hoe is uw voedingspatroon? Heeft u veel last van stress of spanningen in uw leven?

"Flapjes rond anus verwijderen"

Ik heb bij mijn anus twee 'flapjes' vlees, het lijken bijna op schaamlippen. eentje heb ik al heel lang, de ander is er 3 jaar geleden bijgekomen. Ik heb al jaren last van bloed bij de ontlasting en pijn (ik denk dus interne aambeien). Maar ik vind het geen charmant gezicht vooral tijdens de seks heb ik wel eens vreemde reacties gehad. Is er een manier om die flapjes (gevolgen van aambeien) weg te laten halen? Het zijn nu dus geen aambeien meer...

Soms kunnen als gevolg van (chronische) aambeien zogenaamde 'marisken' ontstaan. Dit zijn goedaardige huidflapjes rondom de anus. Er bestaat een techniek om deze huidplooien chirurgisch te laten verwijderen, de zogenaamde 'liscoagulatie'. Ik raad u aan om het hierover met uw huisarts te hebben. Het is ook een goed idee om hem of haar te vertellen over het chronische bloedverlies bij de ontlasting (mocht u dit niet al gedaan hebben). Hoewel zowel inwendige als uitwendige aambeien soms kunnen gaan bloeden, is het natuurlijk niet de bedoeling dat dit jarenlang duurt. Wat betreft verdere maatregelen die u kunt nemen, zoals vaker aangegeven in deze rubriek zijn leef- en voedingsgewoontes van essentieel belang als u van de aambeien af wilt komen!

"Aambeien erger door anale seks?"

Ik ben een vrouw en 20 jaar oud. Heb sinds ongeveer twee jaar last van aambeien. Af en toe gaat het gepaard met jeuk, maar ik heb vooral last van bloedingen. Eerst had ik vooral harde ontlasting, maar sinds ik vezelrijk ben gaan eten (en de ontlasting dunner is) zijn de aambeien naar mijn idee alleen maar erger geworden. Ik heb nou bij ieder toiletbezoek, zo'n 5 keer per dag, aandrang en normaal tot zachte ontlasting. Het bloedverlies is enorm maar ik heb geen pijn ofzo. Gaan ze nou toch vanzelf over? Nog een andere vraag met betrekking tot mijn seksleven. Kan het zijn dat de aambeien door anale seks erger zijn geworden en is het slecht om dit te doen?

Uit uw verhaal blijkt in ieder geval dat er een verband is tussen uw voeding en uw aambeiklachten. 'Vezelrijk' is een vrij ruim begrip en het is de vraag met welke soort vezels uw spijsvertering het beste mee overweg kan. Iedere persoon is anders en er is geen 'one size fits all' bij voeding en gezondheid. De ene persoon kan grof volkoren brood prima verteren, terwijl de ander juist beter gedijd bij een lichtverteerbaar, gebuild brood. En voor mensen met een gluten- of graanintolerantie zijn de meeste broodsoorten per definitie ongezond! Groenten en vruchten kunnen dan een goede alternatieve vezelbron zijn en bevatten bovendien veel andere voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen. Het is dus van belang dat u achterkomt welke voedingsmiddelen voor u gezond zijn en welke niet. Het uitzoeken hiervan kan wel wat tijd en moeite kosten, maar uw inzet wordt wel flink beloond met een betere spijsvertering (5 keer per dag ontlasting is veel) en gezondheid, en grote kans dat uw aambeien dan ook verdwijnen. De website www.natuurdietisten.nl is hiervoor een echte aanrader, met uitgebreide informatie over voeding, gezondheid(sklachten) en adressen van natuurdiëtisten in Nederland.
Dat u zoveel bloedverlies hebt bij de ontlasting vind ik ook zeker een aandachtspunt en wellicht een goede reden om bij uw huisarts langs te gaan!
Om uw laatste vraag te beantwoorden: Nee, anale seks is niet 'slecht', mits het met respect en vertrouwen gebeurt, zoals voor elke seksuele handeling geldt. Aambeien worden niet veroorzaakt door anale seks. Wél kunnen al bestaande aambeien hierdoor geïrriteerd raken en pijnlijk worden.

"Bloed bij ontlasting, zijn dit aambeien?"

Klopt het dat wanneer je aambeien hebt, dit gepaard kan gaan met bloeden? Mijn vriend bloedt vaak en veel bij zijn ontlasting, daarna kan hij ook een tijdje niet zitten. Zijn dit aambeien?

Aambeien kunnen inderdaad soms flink gaan bloeden, en ook erg pijnlijk zijn. Tijdens de ontlasting komt er extra druk op het endeldarmgebied, waardoor de aambei meer kan gaan bloeden. Als het bloed van een aambei is, dan heeft het een felrode kleur en zit het op de ontlasting en er niet doorheen. Een idee is om een natuurlijk zelfzorgproduct te proberen. Hemoclin is gemaakt op basis van aloë gel en is veilig te gebruiken bij bloedende aambeien. Het verzorgt de geïrriteerde, ontstoken huid in het anusgebied, vergemakkelijkt de stoelgang (glijmiddel) en remt de bacteriële ontstekingen die makkelijk bij aambeien kunnen ontstaan. Eet verder zoveel mogelijk verse producten, volop fruit en groente, vette vis, af en toe een stukje vlees en volle granen en drink veel water. Hierdoor zal de stoelgang soepeler waardoor één van de belangrijkste oorzaken van aambeien in ieder geval wordt voorkomen.

"Wat moet ik doen als aambeien een week bloeden?"

Als aambeien meer dan een week veel bloeden en ik dus veel bloedverlies heb, wat moet ik dan doen?

Aambeien kunnen inderdaad soms flink gaan bloeden. In feite kun je aambeien beschouwen als een soort spataderen, maar dan in de endeldarm. Wanneer er sprake is van bloedverlies bij de ontlasting is dat wel verstandig om een arts te raadplegen. In het geval dat het bloed een helder rode kleur heeft en OP (in plaats van IN) de ontlasting zit, wijst het er doorgaans op dat het om aambeien gaat. Deze gaan meestal vanzelf over, maar het is wel belangrijk dat u zo min mogelijk druk uitoefent tijdens de stoelgang, aangezien dit de aambeien alleen zal verergeren.

"Ik heb al een tijd regelmatig bloed bij mijn ontlasting"

Hallo. Ik ben onlangs bij de dokter geweest en vertelt dat ik sinds mei regelmatig bloed bij mijn ontlasting heb. De reactie van de dokter was: kijk nog maar even af, en als het niet beter wordt kom maar terug. hoe lang kan ik nog wachten, zelf had ik zo iets van: het is nu toch al heel lang aan de gang.

Wanneer er sprake is van bloedverlies tijdens de ontlasting is dat altijd inderdaad verstandig om een arts te raadplegen. Het is dus goed dat u dit al heeft gedaan. In het geval dat het bloed een helder rode kleur heeft en OP (in plaats van IN) de ontlasting zit, wijst het er doorgaans op dat het om aambeien gaat. Deze gaan meestal vanzelf over, maar het is wel belangrijk dat u zo min mogelijk druk uitoefent tijdens de stoelgang, aangezien dit de aambeien alleen zal verergeren. Over hoe lang deze bloeding kan aanhouden kan ik helaas niets zeggen omdat dit per persoon verschilt.
Overigens kunt u overwegen om een zelfzorg product op basis van natuurlijke ingrediënten te proberen. Hemoclin is een geurloze, kleurloze gel op basis van de heilzame aloëplant en helpt om aambeien en andere anale ongemakken te genezen. Het mag zowel bij inwendige als uitwendige aambeien worden gebruikt, ook wanneer deze bloeden.

"Gaan aambeien vanzelf over?"

Ik heb al een tijdje last van bloedverlies tijdens de ontlasting. Het bloed kleeft meestal aan mijn ontlasting of als ik afveeg. Het doet verder niet pijn. Heb poeder gekregen om niet te hoeven persen. Gaan de aambeien vanzelf over zo?

Uit uw vraag lees ik dat u hiervoor al wel bij een arts bent geweest ('poeder gekregen')? Wanneer er sprake is van bloedverlies tijdens de ontlasting is dat altijd verstandig. Het feit dat het bloed in uw geval AAN (en dus niet IN) de ontlasting zit, wijst er op dat u inderdaad waarschijnlijk last heeft van aambeien. Deze gaan meestal vanzelf over, maar het is wel belangrijk dat u zo min mogelijk druk uitoefent tijdens de stoelgang, aangezien dit de aambeien alleen zal verergeren.
Daarnaast kunt u overwegen om een zelfzorg product op basis van natuurlijke ingrediënten te proberen, zoals bijvoorbeeld Hemoclin. Meer over dit product kunt u ook lezen in het antwoord hierboven.

"Hoe stop ik het bloeden van inwendige aambeien?"

Goedemorgen. Ik heb een vraag over aambeien en de behandeling daarvoor. Ik heb al sinds kerstmis bloedverlies, met ontlasting of zonder, beiden. Ik ben hier op 31 december voor bij de huisarts geweest en,volgens hem, even afgewacht of het zou stoppen. Dit was echter niet het geval, dus ik ben teruggegaan. Heb bloed geprikt en kreeg stollingsmedicijnen. Het stopte nog niet. Naar ziekenhuis voor een sig....scopie? Ik heb dus inwendige aambeien. Het bloeden bleef echter maar doorgaan. Ik heb er echt heel veel last van en gisteren heeft de chirurg besloten om een ingreep te doen. Er zouden dan elastiekjes om gedaan worden en dan sterven de aambeien af. Nu ben ik pas over 4 weken aan de beurt. Mijn vraag is nu, is er geen andere mogelijkheid om het bloeden te stoppen, en is dit de juiste ingreep? Er zit een scheurtje in de aambei. Zou u mijn vraag kunnen beantwoorden? Alvast mijn hartelijke dank. Carla Kuijpers

De ingreep die u omschrijft heet 'rubberbandligatie'. Hierbij wordt inderdaad een elastiekje om de bloedvaten gebonden die naar de aambei leiden, waardoor de bloeding wordt gestopt en de aambei niet verder naar beneden zakt. Zo'n 70% van de mensen heeft door deze ingreep geen last meer van de klachten, bij 30% is het dus niet effectief. Het kan ongeveer zes weken duren nadat de ingreep is uitgevoerd voordat deze effect heeft en de klachten over gaan.
Zoals u aangeeft is er kennelijk sprake van een wond of scheurtje in het endeldarmweefsel. Het is mogelijk dat Hemoclin hierbij kan helpen of in ieder geval verlichting kan brengen. De werkzame stoffen hierin, waaronder aloë vera, hebben namelijk een weefselherstellende en ontstekingsremmende werking en ondersteunen het natuurlijke genezingsproces. Het middel mag worden gebruikt bij zowel inwendige als uitwendige aambeien, ook wanneer deze bloeden. Wanneer er sprake is van veel bloedverlies of wanneer het bloed donker gekleurd is, is medisch advies aan te raden.

"Bloedingen aan de anus"

Ik ben in 2006 bestraald voor prostaatkanker in het UMCU. De bestraling is succesvol verlopen. Alleen nu heb ik on/regelmatig bloedingen aan de anus. Meestal weinig erg rood bloed. Ik gebruik trianal zalf ter verlichting en neem ook op advies van de radioloog volcolon. De stoelgang verloopt meestal goed. Zeer zelden verhard waardoor ik zwaar moet persen. Is het verstandig om dit te laten behandelen door een arts?

Aangezien u aangeeft af en toe last te hebben van een harde ontlasting zou het toch kunnen zijn dat u inwendige aambeien heeft. Ook na één keer te hard persen kan een aambei ontstaan! Bij aambeien kan er soms sprake zijn van een klein beetje felrood bloed op de ontlasting of het wc papier. Ik begrijp uit uw verhaal dat uw arts al op de hoogte is van de klachten? Het is sowieso een goed idee om deze hierover in te lichten, mocht dit nog niet gebeurd zijn. Hij of zij kent immers het beste uw medische geschiedenis en kan u daarom het beste hierover adviseren. Mocht u Hemoclin willen proberen zie ik daar geen bezwaar tegen. Dit middel is veilig te gebruiken bij zowel inwendige als uitwendige aambeien, ook wanneer er sprake is van geringe bloedverlies. Het is bovendien een natuurlijk middel op basis van aloë vera en ondersteund het natuurlijke genezingsproces.

"Zware ontlasting"

Ik heb al een week last van zwarte ontlasting, wat kan ik doen, of wat is dat?

Zwarte ontlasting kan onder andere worden veroorzaakt door bloedverlies in het spijsverteringskanaal. Bij bloedende aambeien of bloedverlies in de endeldarm daarentegen heeft het bloed een fel rode kleur- dus in uw geval lijkt er geen sprake te zijn van aambeien. Verder kan de ontlasting ook een donkere kleur hebben bij verstopping. Meestal is de ontlasting dan ook hard en droog. Mijn advies aan u is om toch even contact op te nemen met uw arts over deze klacht.

"Last van bloedverlies na aambeien verwijderen"

Ik ben zojuist geopereerd aan mijn aambeien (nl. vorige dinsdag 7 jan.). Ze zijn weggehaald, zowel buiten als die van binnen! Is het normaal dat er na 9 dagen nog altijd bloedverlies is? En heel veel pijn bij de stoelgang? Net alsof ik ga ontploffen! Ik heb een maandverbandje aan en die is telkens met bloed gevuld! De pijn die ik voel tijdens mijn stoelgang is zo pijnlijk, dat ik het bijna niet kan uithouden. Is dat normaal? Ik hoop dat u mij erop kan antwoorden!! Bij voorbaat dank. Mik_jan

Wat vervelend dat uw zoveel last heeft van deze klachten. Helaas moet ik u toch adviseren om contact op te nemen met uw eigen arts hierover. Zeker wanneer er sprake is van heftige pijn en veel bloedverlies na een operatie, zou het niet verantwoordelijk zijn wanneer ik via een e-mail op afstand u zou adviseren.

"Heb ik aambeien? Ik durf niet naar de huisarts"

hallo, heb ik aambeien?
6 dagen geleden had ik heel veel bruin spul in mijn onderbroek. ik moest maandverband in doen anders lekte ik door.
na een tijdje werd het wat roder. en nu is het alleen nog maar rood.
ik verlies heel veel bloed en soms zitten er wat dikkerige donkerodige slijmachtige stukken bij! bluah.
en er zit ook allemaal bloed als ik mijn anus afveeg. dus ik moet extra wc papier in mijn onderbroek doen anders lek ik daar achter helemaal door. verder heb ik geen klachten, geen buikpijn o.i.d.
maar ik vind dit wel erg vervelend.
heb ik nu last van aambeien? hoe komt dit? en wat moet ik doen?
ik dacht eerst dat ik ongesteld ben geworden, maar het is nu al 6/7 dagen bezig. ik weet niet wat ik moet doen, ik ga zoeizo niet naar de huisarts. echt niet!.

Hoewel ik uw gene om naar de huisarts te gaan wel begrijp, moet ik u toch nadrukkelijk aanraden om dit wel te doen! U begrijpt hopelijk dat het onmogelijk is om een goede diagnose te stellen via internet. De klachten die u omschrijft kúnnen wel een gevolg van aambeien zijn, maar ze kunnen ook op iets anders duiden. Ook in het geval dat u aambeien heeft, wanneer deze zoveel bloeden, moet men altijd de huisarts raadplegen. Wat uw géne betreft, misschien helpt het als u weet dat deze in zijn dagelijkse werk wel honderden keren soortelijke klachten heeft meegemaakt en nergens meer van opkijkt. Hij of zij is er in getraind om een professionele houding te hebben en de patiënt tot het beste van zijn/haar kunnen te helpen. Daar heeft hij/zij zelfs een eed voor afgelegd. En bovendien: wat is nu belangrijker – uw gezondheid of wat een betrekkelijk vreemde van u vindt? Gewoon gaan!

"Uitwendige aambei blijft bloeden"

hallo
Ik heb sinds vorige week last van een uitwendige aambei. Ben zaterdag naar de dr. geweest en hij heeft mij Daflon 500 voorgeschreven. Vandaag is dit ook enorm beginnen bloeden. Volgens de dr. is dit normaal en zal enkele dagen aanhouden. De pijn die ik in het begin had is nu wel veel minder. Klopt het dat dit enkele dagen gaat bloeden?

Over hoe lang deze bloeding kan aanhouden kan ik helaas niets zeggen omdat dit per persoon verschilt.

Klik op een van onderstaande links om verder te lezen.

Informatie over aambeien

Producten bij aambeien

Dossiers

Stel je vraag

Tweet