Vinger aan de pols
07-01-2004: "Leven met een autist"
Uitzenddatum: woensdag 7 januari 2004, 19:55 uur, AVRO Nederland 2Aflevering: "Leven met een autist"
In Vinger aan de Pols komen gasten aan het woord over het leven met autisme. In de studio zijn Kees Momma, klassiek autist en Corrie Kersten, zij leeft met 17 autisten. Ook Pieter Schuurman Hess praat met Pia Dijkstra. Hij heeft PDD-NOS (een aan autisme verwante stoornis) en is getrouwd met Aafke Halma. Zij hebben samen vier kinderen, waarvan er drie een autistische stoornis hebben.
Kees Momma, klassiek autist, verlaat tijdens de uitzending even de studio, omdat hij zichzelf niet kan horen en zien in een filmpje. "Ik word gek als ik mezelf in een spiegel zie. Ik heb dan ook jaren niet meer naar mezelf gekeken. Ik ben zeer gevoelig voor bepaalde geluiden. Ik leef in een afgesloten wereld en het is veel te intensief voor mij om in contact met de buitenwereld te komen".
Kees voert constant een gevecht met de omgeving. "Soms weet ik me geen raad met alle prikkels die op me afkomen, waarop ik onvoorspelbaar kan reageren. Een vast ritme en structuur zijn uitermate belangrijk voor mij. Ik woon zelfstandig bij mijn ouders en zij houden rekening met mij. Dat is fantastisch".
Kees is een genie in tekenen, schrijven en schilderen. Dankzij zijn intelligentie, artistieke begaafdheid en intensieve ondersteuning van zijn ouders heeft hij een hoog niveau van functioneren bereikt.
Corrie Kersten (63 jaar) heeft haar leven in dienst gesteld van autisten. Zij begeleidt 17 autisten op De Boerderij en leeft samen met hen het leven. Het unieke van De Boerderij is dat de bewoners enorm verschillend zijn, maar in dezelfde leefomgeving wonen. Rust, reinheid en regelmaat is de gouden regel. Corrie gelooft in structurele nabijheid. "Hun hoofden zitten vol met angsten, beelden, waardoor ze de wereld niet begrijpen en de meest rare denkbeelden ontstaan. Autisten kunnen het leven beter aan als je het samen met ze doet".
Aafke Halma is al 24 jaar getrouwd met Pieter Schuurman Hess. Een half jaar geleden is bij Pieter de diagnose PDD-NOS gesteld, een autistische aandoening. Ze hebben vier zonen, waarvan drie autistisch zijn. Aafke voelt zich alleen in haar gezin. "Mijn man en kinderen leven ieder in hun eigen wereld, zonder echt contact met elkaar en zonder wederkerigheid. Ik voel me vaak niet begrepen. Het is doodvermoeiend en zeer frustrerend".
Pieter voelt niet aan wat er nodig is binnen een relatie. "Ik probeer signalen op te vangen, maar ik mis het gereedschap om daarmee te werken. Op sociaal emotioneel vlak sla ik de plank mis. Ik voel het niet aan. Ik ben het liefst in m'n eigen wereld".
Forum Vinger aan de Pols
Wil je napraten over deze uitzending? Dat kan in het speciale Vinger aan de Pols-forum.
Discussiepunt
De Amerikaan Raun Kaufman, zelf autistisch geweest, was onlangs in Nederland en propageert genezing van autisme. Zijn stelling is:
'Door de juiste therapie te volgen, genees je van autisme.'
Laat je mening horen!
Meer informatie
- www.autisme-nva.nl: de website van de Nederlandse Vereniging voor Autisme.