Vinger aan de pols

17-12-2003: "Als je je kind verliest"

Uitzenddatum: woensdag 17 december 2003, 22:00 uur, AVRO Nederland 2

Aflevering: "Als je je kind verliest: de moeder van Bart de Graaff"

Drie moeders vertellen in Vinger aan de Pols openhartig over hun intense verdriet, het verlies van het meest dierbare in hun leven; hun kinderen. En waar ze de kracht vandaan halen om weer door te gaan met het leven.

"Ik kan niet geloven dat ik mijn kind nóóit meer zie. Iedere dag is een opgave voor me. Ik heb duizend keer gedacht, 'ik neem al die pillen in', maar daar ben ik te laf voor".

Marianne Poot (60), de moeder van Bart de Graaff, praat voor het eerst op televisie over het verlies van haar bijzondere Bart. Anderhalf jaar na zijn overlijden zit Marianne meer dan ooit vast in haar rouw. Achttien maanden heeft Marianne zich door het leven geworsteld; een leven wat voor haar niets meer waard is, omdat Bart er niet meer is.

Pia Dijkstra praat met haar over de bijzondere relatie die ze had met haar zoon. Marianne: "Bart en ik waren onafscheidelijk. Bart was mij en ik was Bart. Misschien betaal ik nu wel de tol voor al die jaren dat ik voor hem heb gezorgd." Marianne Poot doet sinds kort opnieuw een poging via therapie er weer bovenop te komen. Daarom bezoekt ze psycholoog Ad de Jongh. Vinger aan de Pols mocht exclusief meekijken bij een therapiesessie.

Het leven heeft ook de Vlaamse schrijfster Kristien Hemmerechts (48) hard aangepakt. Het noodlot slaat in haar leven op onnavolgbare wijze toe als haar beide zoontjes kort achter elkaar overlijden aan wiegendood. In 1997 krijgt haar partner, dichter Herman de Coninck, onverwachts een hartaanval en sterft. Kristien blijft achter met haar dochter Kathy. Kristien vertelt aan Pia Dijkstra hoe zij een manier heeft gevonden om met dit gegeven verder te leven. Kristien: "Rouwen is zo'n taboe. Het lijkt wel alsof het niet mag. Gun mensen hun pijn." Kristien heeft diep respect voor de rouw van Marianne, omdat ze de rouw bij haarzelf niet zo ver heeft toegelaten.

Ina Gerritsen (56) was eerder te gast in Vinger aan de Pols, toen de camera haar zoon volgde op een speciaal voor hartpatiënten georganiseerde reis naar Kreta. In 1999 wordt haar hele gezin naast haar weggerukt als in vier maanden tijd zowel haar dochter Mirjam (28) als haar zoon Jurgen (26) door een erfelijke hartspierziekte overlijden. Haar man is in 1974 al overleden aan dezelfde hartspierziekte. Ina vertelt hoe de afgelopen vier jaar voor haar zijn geweest en waar ze de kracht vandaan heeft gehaald om toch verder te leven.

Forum Vinger aan de Pols
Wil je napraten over deze uitzending? Dat kan in het speciale Vinger aan de Pols-forum.

Discussiepunt
Discussieer mee met andere bezoekers over de volgende stelling:

Een partner wordt van je zijde weggerukt en een kind uit je hart!

Laat je mening horen!

Meer informatie

Dossiers

Stel je vraag

Tweet