Vinger aan de pols
12-11-2003: "Ik leef in reservetijd"
Uitzenddatum: woensdag 12 november 2003, 19:55 uur, AVRO Nederland 2Aflevering: "Ik leef in reservetijd"
Op 14 juni 1983 krijgt Willem Bavinck een tweede hart. Hij is de langstlevende van de getransplanteerden op het vaste land. Willem Bavinck wordt plotseling ernstig ziek en heeft nog maar een paar maanden te leven, hooguit een paar jaar. Een harttransplantatie zou zijn laatste redding zijn. Op 27 jarige leeftijd krijgt hij een harttransplantatie in Engeland. Er wordt een experiment uitgevoerd wat betekent dat zijn oude hart aan het donorhart wordt gekoppeld. Een spannende tijd, die hij overleeft. Inmiddels heeft Willem zijn twintigste 'hartverjaardag' gevierd met twee kloppende harten. Hij kan met trots beamen dat hij uit de WAO is gekomen en niet als een kasplantje heeft geleefd. Daarentegen realiseert Willem zich heel goed dat er een einde komt aan zijn reservetijd. "Ik leef nu op een soort tijdbom, omdat mijn oude hart het steeds slechter doet en het elk moment kan begeven. Dat brengt mij weer in de situatie van toen. In die beleving sta ik met mijn rug tegen de muur. Ik heb nooit gedacht dat ik weer 20 jaar zou worden, maar de kans is klein dat ik er nog 20 jaar bij zal krijgen".
Naast het verhaal van Willem Bavinck heeft Vinger aan de Pols Carolien Vos een jaar lang gevolgd in haar weg naar een harttransplantatie. Carolien, een jonge vrouw, die de hartziekte cardiomyopathie sinds haar dertiende heeft en op het randje van het leven staat. Uit een onderzoek blijkt dat haar hartfunctie zodanig is teruggelopen dat een harttransplantatie de enige keus is. "Een harttransplantatie is niet zonder risico's. Er is een grote kans op complicaties en het gevaar van de afstoting is aanwezig. Het is dus niet zo maar iets wat je even doet. Aan de andere kant is het de keus op langer leven of sterven. Ik heb wel een kind. Het is eigenlijk de keus tussen mezelf en mijn gezin. En dan kies je natuurlijk voor je man en je kind. Wat ik mezelf voor ogen houd, is dat ik straks weer op het strand kan lopen, dat mijn haren wapperen in de wind. Dat het weer goed komt".
Na een harttransplantatie nog een kind krijgen wordt vaak door de artsen afgeraden. Naast het emotionele verhaal van Carolien Vos, vertelt Ria Schaaper over haar wonder. Ria Schaaper, een kerngezonde jonge vrouw, die een hartinfarct krijgt tijdens de bevalling van haar dode kindje. "Ik was op dat moment helemaal niet bezig met het hartinfarct. Ik had me er nooit mee bezig gehouden. Het leek alsof het niet over mij ging. Ik was bezig om een kind te krijgen en was helemaal van de kaart van die rottige bevalling. Dat was echt een trauma". Ria moet terug naar het ziekenhuis voor catheterisatie. "Plotseling kreeg ik weer pijn op mijn borst. Op het scherm zag ik mijn tweede hartinfarct. Ik werd acuut naar IC gebracht. Nu was het duidelijk dat het echt heel erg mis met me was". Ria krijgt een harttransplantatie en kan haar kinderwens niet loslaten. Ondanks het negatieve advies van de artsen, wordt Ria opnieuw zwanger en krijgt als eerste getransplanteerde in Nederland een kind.
Forum Vinger aan de Pols
Wil je napraten over deze uitzending? Dat kan in het speciale Vinger aan de Pols-forum.
Discussiepunt
Discussieer mee met andere bezoekers over de volgende stelling:
Mensen die al een harttransplantatie hebben gehad, mogen niet in aanmerking komen voor een tweede donorhart
Laat je mening horen!