Vinger aan de pols

10-09-2003: "In de greep van epilepsie"

Uitzenddatum: woensdag 10 september 2003, 21:46 uur, AVRO Nederland 2
Aflevering: "In de greep van epilepsie"

"Thuis bij een cliënt trok ik zomaar tijdens een gesprek mijn schoenen uit, sprak met dubbele tong en liep plotseling verward rond." Als verpleegkundige in de thuiszorg werkte Okke Hein Wilms elke dag met mensen. Die tijd is nu voorbij. Hij is door zijn ernstige epilepsie noodgedwongen in de ziektewet terecht gekomen. De epilepsie heeft hem zijn baan gekost. Okke Hein vertelt hoe de epilepsie steeds meer grip op zijn leven krijgt.

Je hele leven in de ban van epilepsie. Eén op de 150 Nederlanders heeft last van deze vaak complexe hersenaandoening. Medicijnen kunnen de oplossing zijn, maar wat als dit de dagelijkse problemen van soms zeer zware aanvallen niet verhelpt? Moet je je dan wagen aan een mogelijk risicovolle hersenoperatie?
Vinger aan de Pols besteedt in deze uitzending aandacht aan de meest ernstige vormen van epilepsie. Aan het woord komen mensen die gebukt gaan onder deze hersenstoornis.

Ook de ouders van de 8-jarige Niels Koudijs staan al jaren met de rug tegen de muur. Hun hele leven wordt bepaald door de epilepsie en de daaruit voortkomende gedragsstoornis van Niels. Een drastische operatie in de hersenen van hun kind is de enige uitkomst. Vinger aan de Pols mocht exclusief meekijken tijdens een ingrijpende operatie in de hersenen.

Mirjam Kruidhof, moeder van 2 jonge kinderen, ontkwam ook niet aan een zeer ingrijpende hersenoperatie. Vinger aan de Pols was aanwezig op het unieke moment dat zij tíjdens de operatie bij bewustzijn werd gebracht. Slechts een paar weken na haar operatie vertelt ze in de studio wat zo'n onwaarschijnlijk moment met je doet.

En aan het woord oud-wielrenner Teun van Vliet over zijn leven met epilepsie. Drie maal startte hij in de Tour de France, reed drie dagen in de gele trui. Teun was een veelbelovend talent. Zijn gezondheid liet hem echter in de steek, vanwege ernstige darmproblemen moest hij zijn carrière stop zetten. En in 2000 wordt Van Vliet plotseling overvallen door zware aanvallen van epilepsie. Hij blijkt een hersentumor te hebben en moet een ingrijpende operatie ondergaan.

Forum Vinger aan de Pols
Wil je napraten over deze uitzending? Dat kan in het speciale Vinger aan de Pols-forum.

Discussiepunt
Discussieer mee met andere bezoekers over de volgende stelling:

Als mijn kind epilepsie zou hebben, zou ik hem/haar niet blootstellen aan de risico's van een hersenoperatie

Laat je mening horen!

Meer informatie

Dossiers

Stel je vraag

Tweet