Voeding ijzersterk wapen tegen vandalisme en geweld
Ziekenhuis.nl, 27-11-2002 | Ga naar het archief »
Het verstrekken van multivitaminen heeft een positieve invloed op het terugdringen van vandalisme en geweld. Een goed voedingssupplement werkt beter dan strengere straffen en proefballonnen over het innemen van paspoorten en de invoering van de doodstraf.
Volgens het tijdschrift Gezondheidsnieuws ligt het antwoord in de roep om herstel van normen en waarden vooral in gezonde voeding en suppletie. Voeding heeft vanaf dag één invloed op het gedrag. Kinderen die in hun eerste levensjaren tekorten hebben aan omega-3-vetzuren, krijgen later eerder ADHD of nemen eerder een agressieve en vijandige houding aan, schrijft Gezondheidsnieuws. Deze vetzuren spelen een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de hersenfunctie.
Al is het voedingspatroon nog zo goed, er kan sprake zijn van onvermoede tekorten. Kinderen met ADHD hebben vaker dan gemiddeld een tekort aan zink, magnesium, koper of calcium. Ook een gebrek aan ijzer, jodium, vitamine A en vitamine B6 wordt gerelateerd aan gedragsveranderingen.
Opmerkelijk in dit verband is een Brits onderzoek onder jonge gedetineerden. De jongeren kregen een brede 'multi' met de belangrijkste vitaminen en mineralen. Deze stoffen waren ook aanwezig in de voeding die de gevangen normaal aten. Toch verbeterde hun gedrag enorm. Het aantal ernstige geweldsdelicten in de jeugdgevangenis daalde met veertig procent.
Agressief gedrag in de baarmoeder
Eerder onderzoek onder schoolkinderen tussen 6 en 12 jaar liet zien dat door het slikken van een multivitamine minder straffen nodig waren. Het aantal straffen voor vandalisme, werkweigering, onbeleefdheid en vechten daalde met de helft.
Agressief gedrag wordt vaak geweten aan drank- en drugsmisbruik. Volgens Gezondheidsnieuws ligt de kiem van agressief gedrag al in de baarmoeder. Roken tijdens de zwangerschap heeft een negatief effect op het gedrag van het kind. Daarnaast hebben fastfood, cola, witbrood, vette snacks en snoep hun invloed op het gedrag.
Niet alleen voedingstekorten, maar ook verkeerde voeding speelt een rol bij agressie en geweld. Geraffineerde suiker wordt bijvoorbeeld gezien als een belangrijke oorzaak van hypoglykemie. En dat is weer gelinkt aan mentale symptomen als hyperactiviteit.
Gezondheidsnieuws pleit voor meer aandacht voor voeding op scholen, niet alleen in de kantine, maar ook in de lessen. Daarnaast zou het hoog tijd zijn voor een Ministerie van Voedingszaken.
Meer informatie:
Thema voeding
Volgens het tijdschrift Gezondheidsnieuws ligt het antwoord in de roep om herstel van normen en waarden vooral in gezonde voeding en suppletie. Voeding heeft vanaf dag één invloed op het gedrag. Kinderen die in hun eerste levensjaren tekorten hebben aan omega-3-vetzuren, krijgen later eerder ADHD of nemen eerder een agressieve en vijandige houding aan, schrijft Gezondheidsnieuws. Deze vetzuren spelen een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de hersenfunctie.
Al is het voedingspatroon nog zo goed, er kan sprake zijn van onvermoede tekorten. Kinderen met ADHD hebben vaker dan gemiddeld een tekort aan zink, magnesium, koper of calcium. Ook een gebrek aan ijzer, jodium, vitamine A en vitamine B6 wordt gerelateerd aan gedragsveranderingen.
Opmerkelijk in dit verband is een Brits onderzoek onder jonge gedetineerden. De jongeren kregen een brede 'multi' met de belangrijkste vitaminen en mineralen. Deze stoffen waren ook aanwezig in de voeding die de gevangen normaal aten. Toch verbeterde hun gedrag enorm. Het aantal ernstige geweldsdelicten in de jeugdgevangenis daalde met veertig procent.
Agressief gedrag in de baarmoeder
Eerder onderzoek onder schoolkinderen tussen 6 en 12 jaar liet zien dat door het slikken van een multivitamine minder straffen nodig waren. Het aantal straffen voor vandalisme, werkweigering, onbeleefdheid en vechten daalde met de helft.
Agressief gedrag wordt vaak geweten aan drank- en drugsmisbruik. Volgens Gezondheidsnieuws ligt de kiem van agressief gedrag al in de baarmoeder. Roken tijdens de zwangerschap heeft een negatief effect op het gedrag van het kind. Daarnaast hebben fastfood, cola, witbrood, vette snacks en snoep hun invloed op het gedrag.
Niet alleen voedingstekorten, maar ook verkeerde voeding speelt een rol bij agressie en geweld. Geraffineerde suiker wordt bijvoorbeeld gezien als een belangrijke oorzaak van hypoglykemie. En dat is weer gelinkt aan mentale symptomen als hyperactiviteit.
Gezondheidsnieuws pleit voor meer aandacht voor voeding op scholen, niet alleen in de kantine, maar ook in de lessen. Daarnaast zou het hoog tijd zijn voor een Ministerie van Voedingszaken.
Meer informatie:
Thema voeding
Lees meer over de in dit nieuwsbericht vermelde aandoeningen: