De laatste nieuwtjes

Langer borstvoeding geven verlaagt kans op borstkanker

Medisch Vandaag, 22-07-2002 | Ga naar het archief »

Langdurig borstvoeding geven speelt een belangrijke rol bij het voorkomen van borstkanker in westerse landen. Dit blijkt uit een onderzoek dat zaterdag 20 juli wordt gepubliceerd in wetenschappelijk tijdschrift The Lancet.

Als alle westerse vrouwen hun kinderen een half jaar langer dan zij nu doen borstvoeding geven, dan zouden jaarlijks 25.000 vrouwen minder borstkanker krijgen. Uit een meta-analyse op oorspronkelijke gegevens van 45 studies afkomstig uit 30 landen blijkt dat ook borstvoeding een belangrijke rol speelt bij het voorkomen van borstkanker. Ook een studie van de afdeling Epidemiologie (dr. M. Rookus en prof.dr. F. van Leeuwen) van het Nederlands Kanker Instituut / Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis onder 1800 Nederlandse vrouwen was deel van het Britse onderzoek.

Lees het volledige bericht op de website van Medisch Vandaag.


Lees meer over de in dit nieuwsbericht vermelde aandoeningen:

Dossiers

Stel je vraag

Tweet