De laatste nieuwtjes

Televisie van invloed op eetstoornissen

Zorgkrant, 07-06-2002 | Ga naar het archief »

Wetenschappers van de Harvard Medical School melden in het British Journal of Psychiatry dat westerse televisiepersoonlijkheden zorgen voor eetstoornissen. De eilandenstaat Fiji bood de onderzoekers een bijzonder oefenterrein.

De bewoners leven geïsoleerd, ver van de invloed van westerse media. De eilandbewoners houden van goed eten en zijn stevig gebouwd. Televisie zorgde ervoor dat één op de acht meisjes op de Fiji-eilanden aan ernstige eetstoornissen lijdt. Een groter percentage denkt te dik te zijn. Het onderzoek begon in 1995, gelijktijdig startten de televisie-uitzendingen.

Lees het complete nieuwsbericht op de website van de Zorgkrant.


Lees meer over de in dit nieuwsbericht vermelde aandoeningen:

Dossiers

Stel je vraag

Tweet