Alcoholgebruik kan kans op dementie verminderen
Erasmus Universiteit, 25-01-2002 | Ga naar het archief »
Een artikel over het onderzoek wordt deze week gepubliceerd in het toonaangevende medische tijdschrift The Lancet. De bevindingen zijn gebaseerd op gegevens uit het ERGO-onderzoek. Dit bevolkingsonderzoek begon meer dan tien jaar geleden in de Rotterdamse wijk Ommoord. Bijna 8.000 personen van 55 jaar en ouder gaven destijds gehoor aan de uitnodiging deel te nemen aan dit onderzoek. Deze groep wordt tot op heden gevolgd.
Bij aanvang van de studie werd van alle deelnemers een groot aantal gegevens in kaart gebracht, waaronder het alcoholgebruik. Naar nu blijkt wordt een kleiner deel van degenen die rapporteerden alcohol te consumeren dement dan van de geheelonthouders. Bij de analyse van de gegevens werd rekening gehouden met allerlei andere mogelijke verklarende factoren. Het sterkste verband werd gevonden voor een consumptie van enkele glazen per week tot drie glazen per dag. Daarboven nam het risico op dementie juist weer toe. Alcoholgebruik had met name een effect op het optreden van die vormen van dementie waarbij vaatziekten een belangrijke rol spelen.
Aanleiding tot het onderzoek naar de relatie tussen alcoholgebruik en risico op dementie vormden eerdere observaties van dezelfde onderzoeksgroep dat er een verband lijkt te bestaan tussen hart- en vaatziekten en het optreden van dementie en de ziekte van Alzheimer. Omdat bekend is dat een licht tot matig gebruik van alcohol gepaard gaat met een verminderd risico op hartinfarct en hersenberoerte, veronderstelden de onderzoekers dat matig alcoholgebruik mogelijk ook gepaard zou gaan met een verminderd risico op dementie. De uitkomsten van het onderzoek bevestigden dit vermoeden en onderstrepen het belang van vaatafwijkingen in het ontstaan van dementie.
De relatie tussen alcoholgebruik en het risico op het krijgen van de ziekte van Alzheimer leek vooral gevonden te worden in mensen met een genetisch bepaalde gevoeligheid voor de ziekte van Alzheimer. Deze bevindingen dienen bevestigd te worden in aanvullend onderzoek en kunnen leiden tot meer gericht onderzoek naar mechanismen die een rol spelen bij het optreden van dementie.
Dit persbericht is afkomstig van de website van de Erasmus Universiteit.
Lees meer over de in dit nieuwsbericht vermelde aandoeningen: