De laatste nieuwtjes

Voorlichting diëtist werkt beter dan folder

Gezondsite, 09-11-2001 | Ga naar het archief »

Wie door een slecht eetpatroon een verhoogd risico op een hartinfarct heeft en van een diëtist te horen krijgt dat het zo niet langer gaat, blijkt nog niet verloren. Voorlichtingsfolders alleen hebben geen effect, maar een verstandig mondeling advies helpt wel.

Dat blijkt uit een onderzoek van W. Bemelmans van de Rijksuniversiteit van Groningen. Actieve voedingsvoorlichting zou daarom in het ziektekostenpakket moeten worden opgenomen, vindt de onderzoekster.

De voedingsdeskundige verrichtte haar onderzoek in Oost-Groningen, waar vaker hartinfarcten voorkomen dan elders in het land. Daar zijn makkelijk mensen te vinden met een verhoogd risico door roken, overgewicht, weinig bewegen of een te hoog cholesterolgehalte.

De deelnemers aan het onderzoek bleken zich na een bezoek aan de diëtiste makkelijk te laten overhalen tot een mediterraan eetpatroon van meer groente, fruit, vis en olijfolie en minder rood vlees, kaas en eieren. ,,Door minder verzadigde vetten te eten, daalt het risico op een hartinfarct al met vijf procent, zegt Bemelmans. Deelnemers die slechts gewapend met een voorlichtingsfolder naar huis gingen, zetten hun slechte dieet gewoon voort.



Lees meer over de in dit nieuwsbericht vermelde aandoeningen:

Dossiers

Stel je vraag

Tweet