‘Vegetariërs hebben minder kans op cataract’
WebMD, 21-04-2011 | Ga naar het archief »
Mensen die vlees eten hebben meer kans om staar te krijgen dan vegetariërs. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Oxford.Vegetariërs en veganisten hebben 30% tot 40% minder kans om staar te ontwikkelen dan mensen die vlees eten.
Voor het onderzoek werden gegevens van 27.670 mensen die meededen aan een Europees onderzoek naar kanker en voeding bestudeerd. Van deze mensen ontwikkelde 1500 mensen staar. Vergeleken met regelmatige vleeseters kwam de kwaal bij andere groepen minder vaak voor. Mensen die weinig vlees eten (minder dan 170 gram per dag) hebben 15% minder kans op staar, mensen die vis eten in plaats van vlees hebben 21% minder kans. Bij vegetariërs is dit 30%, en bij veganisten zelfs 40%.
Een cataract treedt op wanneer de lens in het oog troebel wordt, wat leidt tot wazig zicht. Cataract komen vaker voor bij oudere mensen. Naast vlees eten worden andere factoren, zoals roken, diabetes, en de blootstelling aan fel zonlicht, ook in verband gebracht met een groter risico op cataract.
Lees meer over de in dit nieuwsbericht vermelde aandoeningen: