De laatste nieuwtjes

Koffie na het snacken is geen aanrader

Medical News Today, 01-04-2011 | Ga naar het archief »

Een kopje koffie na het eten van fastfood is de slechtste combinatie mogelijk. Dat blijkt uit eenonderzoek van de Universiteit van Guelph (Canada).


De bloedsuikerspiegel van een gezond persoon schiet al omhoog na het eten maar wanneer daar vervolgens een kop cafeïnerijke koffie aan wordt toegevoegd verdubbelt dit effect. Dat stelt onderzoeker Marie-Soleil Beaudoin. “De bloedsuikerspiegel springt naar een niveau dat vergelijkbaar is met die van mensen met kans op diabetes”.


"De resultaten vertellen ons dat verzadigd vet interfereert met het vermogen van het lichaam om suikers uit het bloed te filteren, in combinatie met cafeïnehoudende koffie wordt dat effect nog erger," zegt Beaudoin.


Voor de studie werd een vette drank ontwikkeld om fastfood na te bootsen.  Het onderzoek toont aan dat de bloedsuikerspiegel wordt verhoogd met 65 procent nadat de vette drank en het kopje koffie werden geconsumeerd.


"Uiteindelijk hebben we ontdekt dat de communicatie tussen darm en de alvleesklier verantwoordelijk is voor de matige afbraak van suiker in het bloed.”



Lees meer over de in dit nieuwsbericht vermelde aandoeningen:

Dossiers

Stel je vraag

Tweet