De laatste nieuwtjes

Koffie is goed voor je hart

hln.be, 01-09-2010 | Ga naar het archief »

Goed nieuws voor koffieliefhebbers. Grieks onderzoek heeft aangetoond dat een kopje koffie per dag je leven kan verlengen. De drank zou de elasticiteit van de aderen verbeteren wat weer een betere bescherming tegen hartziekten biedt.


De Griekse wetenschappers richtten zich voor de studie op de inwoners van het eiland Ikaria. Maar liefst een derde van de eilandbewoners wordt ouder dan 90 jaar. Verder komen hartziekten en kankers respectievelijk 50 procent en 20 procent minder vaak voor dan in andere westerse landen. De onderzoekers vermoeden dat het mediterrane voedselpatroon - dat relatief veel honing en kruidenthee bevat - een rol hierin speelt. En omdat ook koffie een belangrijke traditie in het Griekse eet- en leefpatroon is, wilden de experts weten of dit drankje ook iets te maken heeft met de hoge leeftijd en de relatief goede gezondheid.


De 485 onderzochte inwoners van Ikaria hadden allen last van een hoge bloeddruk. Deze aandoening veroorzaakt stijfheid van de aderen waardoor de kans op een hartaanval groter is. Iets meer dan de helft van de onderzoeksgroep dronk 1 tot 2 kopjes koffie per dag. Het bleek dat deze mensen gezondere en meer elastische aderen hadden dan de niet-koffiedrinkers. Overigens bleek dat de aderen van de mensen die 3 of meer kopjes koffie per dag dronken het ongezondst waren.


Het onderzoeksresultaat is opmerkelijk te noemen aangezien eerdere studies aantoonden dat koffie de bloeddruk verhoogt. De onderzoekers denken dat de ingrediënten cafeïne en anti-oxidanten een positief effect hebben op de goede eigenschappen van koffie.



Lees meer over de in dit nieuwsbericht vermelde aandoeningen:

Dossiers

Stel je vraag

Tweet