Uit een grootschalig Amerikaans onderzoek is gebleken dat mensen die vier of meer koppen koffie per dag drinken, minder kans op hartritmestoornissen hebben. De kans om in het ziekenhuis te worden opgenomen wegens hartritmestoornissen was zelfs 18 procent minder. Werden er één tot drie koppen koffie gedronken, dan was er een verlaging in risico te zien van 7 procent.
De onderzoekers benadrukken echter dat het onderzoek niet betekent dat mensen koffie moeten drinken om hartritmestoornissen te voorkomen. De uitkomst ondersteunt volgens hen wel het idee dat mensen met hartritmestoornissen of met het risico daarop, koffie niet hoeven te laten staan.
Aan het onderzoek hebben ruim 130.000 mannen en vrouwen meegedaan. Tien jaar lang hebben de onderzoekers het aantal ziekenhuisopnamen in deze groep bijgehouden.