De laatste nieuwtjes

Een borreltje tegen galstenen

BBC, 02-06-2009 | Ga naar het archief »

Een glaasje op zijn tijd smaakt best, vinden veel mensen. Een biertje, een glaasje wijn of sherry, een lekkere cocktail of gewoon een 'neutje'... ieder heeft zijn voorkeur. Dat alcohol in beperkte mate best goed kan zijn voor je gezondheid, blijkt uit een onderzoek van Britse wetenschappers.

Zij beweren namelijk dat het drinken van twee glazen per dag de kans op het krijgen van galstenen kan verminderen met maar liefst een derde. Deze conclusie kwam tot stand na bestudering van de gegevens van 25.000 mannen en vrouwen.

Galstenen ontstaan vaak uit een opeenhoping van gehard cholesterol dat in gal voorkomt. Alcohol vermindert het cholesterolgehalte in gal waardoor de kans op galstenen ook kleiner wordt. De gegevens waren afkomstig van een andere grootschalige studie naar de link tussen voedingsgewoonten en kanker. Uit deze gegevens werd de relatie tussen alcoholgebruik en de ontwikkeling van symptomatische galstenen gedurende een periode van 10 jaar onderzocht. Het bleek dat mensen die het meeste dronken, 32 procent minder kans hadden op galstenen dan mensen die bijna niets of helemaal niet drinken. Ieder extra geconsumeerd glas per week leverde een risicodaling van 3 procent op. De wetenschappers zijn van mening dat het effect van alcohol op het cholesterol in de gal deze uitwerking heeft. Echter, de omvang van dat effect is niet bekend. Verder zijn ze voorzichtig met het eureka-gevoel. Aan alcoholconsumptie kleven namelijk ook heel veel negatieve effecten.

Maar de uitkomst van dit onderzoek laat zien dat er wel degelijk een basis is om op voort te borduren. De onderzoeksresultaten geven meer inzicht in het ontstaan van galstenen waarmee automatisch ook een betere behandeling vooral preventieve maatregelen ontwikkeld kunnen worden.




Lees meer over de in dit nieuwsbericht vermelde aandoeningen:

Dossiers

Stel je vraag

Tweet