Broccoli eten goed voor het hart
medinews.be, 23-01-2008 | Ga naar het archief »
Van broccoli werd eerder al gezegd dat het kan helpen om kanker te voorkomen omdat het veel anti-oxidanten, vitamines en vezels bevat. Nu heeft onderzoek uitgewezen dat het ook een beschermende werking kan hebben tegen hartaandoeningen. Het onderzoek is uitgevoerd aan de University of Connecticut School of Medicine.
Bij het onderzoek kregen ratten in het laboratorium broccoli te eten. Hierna volgde de ontdekking dat de broccoli effect had op de hartspier. De ratten die alleen broccoli te eten kregen, bleken na zuurstofgebrek minder schade aan het hart op te lopen dan de ratten die gewone voeding aten. De wetenschappers menen dat broccoli een hoge concentratie van een bepaalde stof bevat die ervoor zorgt dat er thioredocin aangemaakt wordt. Dit is een proteïne die het hart beschermt.
Bij het onderzoek kregen ratten in het laboratorium broccoli te eten. Hierna volgde de ontdekking dat de broccoli effect had op de hartspier. De ratten die alleen broccoli te eten kregen, bleken na zuurstofgebrek minder schade aan het hart op te lopen dan de ratten die gewone voeding aten. De wetenschappers menen dat broccoli een hoge concentratie van een bepaalde stof bevat die ervoor zorgt dat er thioredocin aangemaakt wordt. Dit is een proteïne die het hart beschermt.
Lees meer over de in dit nieuwsbericht vermelde aandoeningen: